FitnessSportenTips

Work out met mijn weerstandsbanden!

geschreven door Marit juli 6, 2019 5 Comments
fit with marit weerstandsbanden

Ohhhh, wat vind ik dat leuk klinken: een work out met mijn weerstandsbanden! Want jawel, je kunt vanaf nu de “Fit with Marit” weerstandsbanden bestellen via mijn webshop. Ideaal voor mee op reis en tijdens mijn trainingen in de sportschool. Ik train er inmiddels al een tijdje mee en ik vind het katoenen materiaal zo fijn (en pittig), ik vond dat jullie dat in Nederland ook moesten ervaren. Wat je dan doet met die banden? In deze blog laat ik je 12 oefeningen zien waarmee je de benen & billen behoorlijk aanpakt!

Per set worden er drie weerstandsbanden geleverd: paars (light), mintgroen (medium) en roze (heavy). Je kunt per oefening kijken welke band je geschikt vindt voor de juiste weerstand.
Vaak doe ik zo’n zes oefeningen per work out. 10-15 herhalingen x 3 sets per oefening. Je kunt de sets achter elkaar doen en dan door naar de volgende oefening, of je doet de oefeningen achter elkaar en daar drie rondes van. Succes!

Weerstandsbanden: squat

Squat: we beginnen met de squat. Zet je voeten op schouderbreedte met de tenen iets naar buiten gewezen. Hou je rug recht wanneer je zakt en zorg ervoor dat je knieën naar buiten wijzen.

Weerstandsbanden: jump squat

Jump squat: op zoek naar een explosievere variant? Doe de squat in springvorm! Dus vanuit de squat jump je omhoog, maakt je lichaam recht en land weer in de squat.

Weerstandsbanden: zijkant

Naar de zijkant: een fijne oefening voor de heup- en bilspieren. Druk je been naar de zijkant en laat ‘m net niet helemaal terugkomen tegen je andere voet aan. Benen afwisselen.

Weerstandsbanden: voorkant

Naar de voorkant: het zelfde principe als hierboven, maar dan naar voren. Goed voor de voorkant (quads) van de benen.

weerstandsbanden: donkey kicks

Naar de achterkant: en om dan nog de achterkant (hamstrings) aan te pakken, doe je het been naar achter.

Weerstandsbanden training: donkey kicks

Donkey kicks: een killer voor je billen! Breng je been/voet met een snelle beweging omhoog en dan rustig weer omlaag. Probeer de spanning erop te houden.

Weerstandsbanden: binnenkant benen

Abductor: je hebt geen apparaat nodig, pak een stoel en hoppa! Met deze oefening pak je de buitenkant van de billen aan. Onderschat deze oefening niet, want hij branddd!

Weerstandsbanden work out

Abductor 2: een beetje als hierboven, maar dan pak je eerst de ene bil aan en dan de ander. Voeten en knieën op elkaar en dan in een snelle beweging naar bovenstaande houding werken. En dan weer rustig terug. Burns!

weerstandsbanden: walking lunges

Walking lunges: doe de band om de bovenbenen en stap naar voren en zak (je knie mag bijna de grond raken). Ga weer omhoog (hou je rug recht) en doe het andere been.

weerstandsbanden: hip trusts

Hip trusts: de billen-brander. Span je billen (voor 1-3 seconden aan) aan als je in bovenstaande positie bent en zak dan rustig naar beneden (billen net niet de grond raken).

weerstandsbanden: stappen naar zij

Stappen maken naar zij: lekker als warming-up of cooling down. Zak een klein beetje door de benen en stappen maar!

weerstandsbanden: stappen naar voren

Stappen maken naar voor/achter: zelfde als hierboven, maar dan naar voren. Blijf wijdbeens lopen, zodat de spanning op de benen blijft.

Hopelijk heb je hier genoeg inspiratie aan om aan de slag te gaan met de weerstandsbanden!

Heb je nog vragen? Let me know!

5 Comments

Laura juli 8, 2019 at 07:25

Hi Marit! Ik heb thuis ook weerstandsbanden, maar niet van katoen. Wat is precies het verschil in de training? Heeft katoen voor jou een meerwaarde? Ik zou denken dat de rek er op een gegeven moment uit is, of dat ze groter worden als je ze heel veel hebt gebruikt. 😅

Antwoord
Marit juli 9, 2019 at 01:02

Hi Laura, bedankt voor je berichtje/vraag!
Zelf was ik juist op zoek naar katoenen banden, omdat dit naar mijn idee veel meer weerstand geeft en het fijner op de huid zit. Het gaat minder snel kapot en het heeft anti-slip van binnen. Hopelijk heb ik zo jouw vraag beantwoordt!

Antwoord
Personaltrainerdelft augustus 22, 2019 at 21:04

Dankjewel voor deze blog! Ik vind het soms best moeilijk om inspiratie op te doen voor sportoefeningen. Ik ga zelf meestal naar de sportschool maar ik probeer nu ook thuis meer te sporten. Ik heb net weerstandsbanden gekocht maar wist nog niet zo goed wat ik ermee moest. ik ga dit zeker proberen! Dankjewel!

X Anne

Antwoord
Marlies november 14, 2019 at 07:07

Hai Marit,
Mooie weerstandsbanden! Is het met deze banden ook mogelijk oefeningen voor het bovenlichaam te doen, zoals voor je armen en dergelijke?
Gr, Marlies.

Antwoord
Marit november 21, 2019 at 02:40

Hoi Marlies,

Bedankt voor je reactie en goede vraag. Ik gebruik ze zelf niet om mijn bovenlichaam te trainen en ze zijn hier ook niet helemaal voor bedoelt. Als je oefeningen kunt bedenken waar ze een weerstand bij kunnen zijn, kan het zeker ook (let me know, haha).

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram