FitnessSporten

Wat ik doe in de sportschool!

geschreven door Marit mei 23, 2014 12 Comments

Toen ik begon bij mijn sportschool heb ik eerst drie intro lessen gekregen om een schema te maken voor mijn doelen. Die kreeg ik van iemand die daar werkte en sindsdien is hij mijn sportmaatje geworden. Hij heeft echt super veel ervaring en weet er echt alles van. Ik heb mijn progress dan ook echt aan hem te danken. Ook deze blog trouwens.
Ik begon met drie dagen per week full body, maar langzamerhand ging ik splitten: onder en bovenlichaam. Zelf zocht ik wel eens wat oefeningen op, of ik keek naar anderen in de sportschool. Dit omdat ik meer tijd had om te sporten, maar niet dezelfde spiergroepen wilde belasten elke keer.
Ik heb veel uit geprobeerd en bedacht vaak in de sportschool ter plaatse wat ik ging doen. Nu sinds een week heb ik vast schema. Deze ga ik een tijdje uitproberen en over een maand of twee kijk ik weer verder.
Ik ga ongeveer 5 keer per week naar de sportschool. Ik doe om en om boven en onderlichaam. Ik zal hieronder schrijven welke oefeningen ik doe. Als jullie interesse hebben in de gewichten, laat het me weten.
Ik schrijf de oefeningen niet uit, je kunt op internet zoeken hoe je ze moet uitvoeren.

Bovenlichaam 1 (meer gericht op armen en rug)
Chin ups
Pull down machine
Barbell row
T-bar row
Ez bar curl
Dumbell curl

Bovenlichaam 2 (meer gericht op borst en schouders)
Chest press
Cable cross
Dips
Clean & press
Triceps pushdown
Overhead extension

Onderlichaam 1 (bovenkant en zijkant benen)
Squats
Leg press
Hack squat in smith machine
Leg extension
Adductor

Onderlichaam 2 (achterkant benen en billen)
Squat
Leg press met één been
Deadlift
Sumo deadlift
Donkey kicks
Abductor

Warming up is vaak niet meer dan 5 minuutjes inlopen of roeien, na de training doe ik nog wat buikspieroefeningen en daarna wat cardio. Ik heb echt een hekel gekregen aan cardio. Na een benendag ga ik wel eens 10 minuutjes tegen de steilste helling lopen. Of ik doe een intervaltraining op de loopband. Of nog wat op de crosstrainer.

Heb je nog vragen over mijn schema? Wat doe jij zoal?

12 Comments

Joëlle juni 5, 2014 at 15:37

Ik zoek nog een goede sportschool in Groningen; waar sport jij?

Antwoord
Marit juni 5, 2014 at 15:43

Bij de basic fit. Ik zat bij de healthy city, westerhaven, maar dit is over genomen door de basic fit helaas. Ik sport voornamelijk in de ochtend, anders vind ik het echt te druk.

Antwoord
Alex juni 11, 2014 at 21:18

Leuke website Marit! Wist niet dat je zo actief was met sport! super! Straks bij Plaza Ron Haans komen! 🙂 Nieuwe trends van alles..

Antwoord
Melis juni 6, 2014 at 21:55

Vraagje, welke gewichten doe je met dat schema? Groet

Antwoord
Melis juni 6, 2014 at 21:56

1 dag rust?

Antwoord
Marit juni 6, 2014 at 22:03

Hoi Melis, ik doe vaak 1 of 2 rustdagen per week. Ik zal binnenkort de gewichten eens noteren en hier plaatsen!

Antwoord
Melis juni 7, 2014 at 13:04

Bedankt! Ik las een verhaal op je blog, ‘verveling’ herkenbaar. Ik ben een beginnende deadlifter, kan 50 kilo makkelijk aan. Doe nu met een hoog volume 5 sets van 8 herhalingen. Maar hoe vaak in de week is dit nou goed en met welke oefeningen kun je dit goed combineren?

Antwoord
Maaike juni 10, 2014 at 12:17

Hi! Ik ben wel benieuwd naar welke gewichten je gebruikt! En met welk gewicht je bent begonnen?
Ik doe nu altijd groepslessen krachttraining maar wil graag over gaan naar een krachttrainings schema voor mezelf in de fitness, maar weet niet zo goed welke gewichten ik moet pakken. Hoop dat je me kan helpen!
Liefs Maaike

Antwoord
Anne juni 22, 2014 at 11:57

Hey, ja idd die gewichten! Ben benieuwd. De progressie van je billen in je 1e blog is echt inspirerend!

Antwoord
XXX juli 26, 2014 at 11:04

Hoi Marit!
Ik heb een vraagje: ik wil juist graag afvallen en wat strakker worden!
Is het dan slim om ook voornamelijk kracht training te doen of zou ik dan juist wel cardio moeten blijven doen?
Ik hoop dat je me wat tips kunt geven!

Liefs

Antwoord
Marit juli 26, 2014 at 12:14

Hoi! Dan kun je het beste een combinatie van doen. Dus bijvoorbeeld opwarmen met 10 minuutjes cardio, daarna wat kracht en per oefening zo’n 15 herhalingen en afsluiten met een kwartiertje kracht. Of dit wat afwisselen, dus tussen krachttrainingsdagen in een rondje hardlopen (met de Running girls ;))
Door krachttraining krijg je een snellere verbranding!

Antwoord
Yanieke juli 27, 2014 at 17:58

Dankjewel 🙂 vandaag meteen getest 😉 ging prima!
Nu op naar de resultaten!
Liefs!

Antwoord

Mijn andere blogs