SportenTips

Vijf tips om jouw doelen voor ogen te houden

geschreven door Marit december 20, 2015 2 Comments

Deze week stond in ‘Challenge Monday‘ jouw motivatie centraal. Wie of wat helpt jou om gemotiveerd te blijven en jouw dromen en doelen achterna te gaan? Dat was mijn vraag aan jou.
Het kan van alles zijn wat je motiveert… je vriend of vriendin, een wedstrijd waaraan je mee gaat doen, een beloning die je voor jezelf hebt gesteld, een bepaald gewicht op de weegschaal, iets lekkers op de bank, noem maar op. Voor ieder persoon is dit anders en werkt dit anders. Soms kan het ook lastig zijn om jouw doel voor ogen te houden.

Daarom sluit ik de Challenge Monday van deze week af met vijf tips voor jou om jouw doelen en dromen voor ogen te houden!

1. Weet je nog wat je doel was? Zorg dat jouw doel helder is en blijft… Zo weet je waar je naar toe werkt. Je hoeft niet altijd per se een doel te hebben (afvallen/wedstrijd), maar het werkt motiverend als je weet waar je het voor doet. Lekker in je vel zitten? Wat betekent dat voor jou? Een 5 kilometer rennen? Maak daar een schema voor hoe je dat gaat bereiken. Balans creëren? Wat is voor jouw balans en hoe denk je dit te creëren? Een wereldreis maken? Ook weer de vroeg: hoe? Neem de tijd om jouw doel voor jezelf helder te krijgen, zo weet je wat je van jezelf verwacht.

2. Planning. Heb je een planning gemaakt voor jouw doel? Werkt dat? Zo ja, keep going! Zo nee, pas je planning aan: het moet wel realistisch blijven. Met kleine stapjes kom er ook, geef het tijd.

3. Hou je het vol? Zorg ervoor dat het leuk blijft om jouw doelen en dromen waar te maken. Als iets niet zo lekker gaat, doe er dan iets aan. Oefeningen die je echt niet leuk vind? Kijk dan eens rond voor andere oefeningen. Ook hierbij moet je jezelf tijd geven. Geef jezelf tijd om aan iets te wennen.

4. Kom erachter wat voor jou werkt. “Hee! Ik sport in de ochtend veel lekkerder!” of “Hee, ik kan gezond eten toch lekker maken!” Deze waarnemingen kunnen heel fijn zijn en motiverend werken. Realiseer deze momenten en hou deze structuur erin.

5. Beloning. Werk naar een beloning toe. Dit kan van alles zijn: een diner met je familie, een nieuw jurkje, een concert, een weekendje weg… Een beloning kan erg motiverend werken, omdat je dan weer even weet waar je het voor doet als je focus even weg is.

Vergeet niet eens stil te staan bij jouw doel en de stappen hiernaar toe. Geef het tijd, wen eraan. Leg je (progressie) momentjes vast op foto of schrijf het op, dit kan motiverend werken en op zulke momentjes mag je best trots op jezelf zijn!

Dat waren mijn tips voor jou, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Succes!

2 Comments

joyce december 20, 2015 at 23:40

Genieten van iedere stap die je maakt richting welk doel.. welke progressie … welke afstand je wil bereiken dan ook… ook al gaat een dag wat minder. . je hebt een dag er wel keihard aan gewerkt.. heb je dat niet dan heb je daar ook vast je redenen voor maar knal zolang het kan en geniet vooral van iedere stap die je zet!

Antwoord
Marvin december 21, 2015 at 16:51

Ik denk dat het erg belangrijk is om realistische doelen te stellen. Tuurlijk mag je ambitieus zijn, maar wees dat voor op de lange-termijn. Stel kleinere doelen, zodat je in stappen dichterbij het eindresultaat komt. Zo voorkom je dat je de motivatie verliest omdat de progressie minder snel gaat dan verwacht. Succeservaringen zorgen ervoor dat je gemotiveerd blijft 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram