FitnessSportenTips

Tegenzin

geschreven door Marit oktober 23, 2014 36 Comments

Ik doe altijd wel heel erg vrolijk en alsof ik iedere keer super zin heb om te sporten, maar dat is natuurlijk ook niet zo. Er zijn dagen en weken dat ik mezelf naar de sportschool moet slepen. Ik blijf soms echt liever in bed liggen, vooral met deze donkere dagen. Maar toch weet ik, dat als ik uit bed en mijn sportkleding aan trek, ik me de rest van de dag zoooo veel beter voel. En dat trekt me dan toch uit bed. Weten waar je het voor doet. Ik weet wat voor gevoel het me achteraf geeft en dus ga ik!

Maar, wat ik al zeg… die donkere dagen. (Vandaar die zomerse foto van het fruit hier boven, lekker in mijn havermout!) Ik wil me er zo graag niet aan toe geven, maar toch vind ik het weer enorm wennen. De kou valt op zich nog wel mee (mwahhh), maar toch heb ik echt niets met dit weer. Die wind, regen, ik ga gewoon niet graag het huis uit nu, terwijl ik zomers amper thuis zit en het liefst de hele dag buiten ben. Dit gepaard met een beetje een motivatiegebrek in de sportschool zorgt ervoor dat ik me deze weken met moeite naar de sportschool sleep. In de sportschool heb ik even geen concreet doel meer. Ik sport wel gewoon, doe mijn ding, maar in de sportschool kan ik echt denken: ‘wat doe ik hier?’ ‘voor wie doe ik dit?’ ‘waarom doe ik dit?’ En dan vooral als ik die dag erna weer spierpijn heb: ‘waaaaaaaaaaaaaarom!?’

Ja, dat is toch zo? Waarom? Waarom ben je daar en doe je oefeningen waarbij je half dood gaat en het zweet overal loopt en er ook alleen maar zwetende mensen om je heen lopen en je…..
Gezeur, gezeur, gezeur. Ik weet het. Maar soms heb je van die dagen/weken dat het even niet zo vanzelf gaat. Dat kan ook volgende week zo weer anders zijn bij mij. Dan merk ik bijvoorbeeld progressie en heb ik wat meer energie en dan vind ik het weer heerlijk om daar te zijn.

Oké, wat ik precies hier mee wil zeggen weet ik ook niet, maar iedereen heeft wel eens wat minder zin. Wat voor mij werkt is dat ik weet dat ik me fit het beste voel en ik graag ook fit wil zijn in de winter. Een work out in de ochtend geeft me veel energie voor de dag en het blijft gewoon een enorme uitlaatklep. Ik merk ook dat als ik eenmaal een work out over sla, dat de volgende keer dan ook gemakkelijker gaat, dus soms even doorzetten, dan maar eens met tegenzin, maar ik weet waarvoor ik het doe! Inspiratie doen op instagram helpt me ook altijd, al die sportievelingen en mooie lichamen! BAM!

Hoe zit dit bij jou? Heb jij altijd zin om te sporten? Wat doe jij als je geen zin hebt?

regret work out

36 Comments

Valerie | More Than squats oktober 23, 2014 at 13:50

Heel herkenbaar. Ik sport ook veel en voor mensen lijkt het of ik altijd zin heb om te sporten, maar niets is minder waar. Wat voor mij een killer is: low energy.. Daarom probeer ik steeds meer gezond te eten en ben ik sinds maandag begonnen met Multi vitamine voor extra energie van de Tuinen. Ben benieuwd of dit gaat helpen. Ook heb ik vaak geen zin om de deur uit te gaan met dit weer, ik heb het altijd kouddd. Maar inderdaad, als ik er eenmaal ben en m’n workout erop zit ben ik weer happy. En als ik het echt niet aan kan doe ik het gewoon lekker niet. Het moet wel leuk blijven 😉

Antwoord
Janine oktober 23, 2014 at 14:22

Hi meid,

Let goed op jezelf en de omgeving om je heen. Je komt weg bij anorexia gedachtes, maar het lijkt er op dat je van anorexia naar sportorexia bent gegaan. Je leven bestaat uit grotendeels de sportschool, maar wat als je zou werken en hier geen tijd meer voor is, kan je dit dan accepteren? En ben je beter omdat je net even een spiertje meer hebt, is dit vrouwelijker? Is het gezond om andere meiden te verheerlijken met dit gedrag? Vragen waar je bij na kunt denken en zelf moet weten wat je doet en welke keuzes je maakt. Maar naar mijn idee ben je een leuke meid, kom op groei op wordt een echte vrouw en maak plaats voor gezonde gedachtes.

Liefs,
Janine

Antwoord
Marit oktober 23, 2014 at 15:11

Hey Janine,

Wat jammer dat je het op die manier leest. Ik kan je vertellen dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Kun je me misschien uitleggen waaruit je dat opmaakt? Want ik wil juist niet zo overkomen en wil meiden niet op een foute manier beïnvloeden.
Ik weet niet of je de rest van mijn blog bekeken hebt, maar zoals je ziet schrijf ik ook juist over die balans die ik nu gevonden heb. En dit schrijf ik niet zomaar, maar ik weet echt dat ik die balans zoveel meer heb dan ik eerder had. Juist door die ervaring weet ik hoe het is om obsessief te zijn en dat ben ik nu niet. Ja, ik vind het heerlijk om te sporten en doe dit vaak. Maar ik heb er nu eenmaal veel tijd voor en het is mijn grootste hobby. Ik vind zelf dat ik hier niet obsessief in ben en ik ken mezelf goed genoeg hierin om dat te kunnen zeggen.

Hoop dat het zo wat duidelijker is 🙂

Liefs,
Marit

Antwoord
Manon oktober 23, 2014 at 16:20

Hoi Marit,

Dank voor je motivatie! Ik volg je op instagram en vind je enorm inspirerend. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het zo opvatten als Janine maar ik zie bij jou een gezond en fit lichaam en gezonde maaltijden. Denk dat heeeel veel mensen hier een voorbeeld aan kunnen nemen! Voor mij ben je in ieder geval een voorbeeld en keep up the good work 🙂

Antwoord
Marit oktober 24, 2014 at 16:05

Hoi Manon,

Dankjewel voor je lieve reactie! Ik wil ook graag gezond overkomen en als mensen dat anders vinden dan hoor ik dat ook graag, dan kan ik er misschien wat aan doen! Maar super lieve reactie in ieder geval, bedankt 🙂

Antwoord
Eline oktober 23, 2014 at 19:54

Hi Marit!

Heb je een tijdje geleden gemaild. Was benieuwd of je het al gelezen hebt? 😉

X

Antwoord
Marit oktober 23, 2014 at 20:27

Ojee, kun je me vertellen waar dat over ging? Sorry, gemist!

Antwoord
Marit oktober 24, 2014 at 16:04

Gereageerd, super lieve mail!

Antwoord
Marieke oktober 24, 2014 at 10:40

Hoi hoi,

Goed zoals je op Janine reageert marit. Al ben ik het met een paar punten wel met haar eens. Gezonde voeding en hier over schrijven helemaal goed en lees het graag van je! Alleen op Instagram zie ik ook foto’s voorbij komen om spieren etc. te showen, ik denk dat je hier een beetje een plank mis slaat in het gezonde en motiverende. Voor mensen is dit lastig te bereiken en kan er soms een intens verlangen zijn die niet waar gemaakt kan worden. Een gezonde voeding is makkelijker te bereiken. Stel je voor de je een moeder bent van een paar kids en daarnaast ook nog werkt dan is het niet te doen om zo’n figuur te bereiken en kan er altijd sprake zijn van jaloezie. Daarnaast wordt het strakke lichaam verheerlijkt, maar wat als het minder strak is en je het puur moet doen met je innerlijk? Ben je dan minder? Faal je dan omdat je niet perfect genoeg bent?

Nou Marit, ga vooral door met de verhalen en foto’s over gezonde voeding (al mag er ook wel vaker een Nederlands broodje tussen door ;)). Ik lees deze verhalen graag.

groetjes,
Marieke

Antwoord
Marit oktober 24, 2014 at 16:56

Hoi Marieke,

dankje voor je berichtje.

Ik laat graag zien waarmee ik mee bezig ben (qua gezond eten en sporten) via instagram en mijn blog en hier hoort naar mijn idee ook het showen van mijn eigen lichaam bij. Als mensen dat vervelend vinden, zouden ze me niet moeten volgen, want dit is wat ik van begin af aan doe. Dan zouden ze iemand anders moeten volgen waarbij ze zich beter voelen, vind ik. Ik snap dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om 4/5 keer per week in de sportschool te staan, maar ik doe dat wel, want ik voel me hier goed bij. En omdat ik er hard voor werk om fit te zijn, show ik dat ook zo nu en dan. Mensen die een minder strak lichaam hebben zijn natuurlijk niet minder, ik snap niet zo goed waar je dit vandaan haalt, maar zo wil ik het totaal niet laten overkomen, want dat vind ik helemaal niet! Iedereen heeft z’n eigen manier en ik oordeel niemand hierin. Ik probeer juist mensen te motiveren en inspireren om gewoon eerlijk over mijn ervaringen hiermee te schrijven.
Ik sta open voor feedback en natuurlijk neem ik dit mee, maar ik schrijf vanaf het begin van mijn instagram en blog op deze manier.. Ik doe dit op mijn eigen manier, als studentzijnde die passie heeft voor gezond eten en sporten en die hier veel tijd voor heeft. Daarom komt het misschien verheerlijkt over, maar de foto’s die ik laat zien is wel de reden waarom je me zou moeten volgen.. ik kan niet met iedereen rekening houden.
Ik hoop dat je deze kant ook begrijpt. En no worries, ik eet vaak genoeg een gewoon broodje, maar die zijn niet leuk om te fotograferen 😉

Marit

Antwoord
Mandy november 24, 2014 at 11:10

Wat een oordelen allemaal.. Wat je zegt Marit dit is hoe ik het doe vind je niets niets.. Er is een knop met ‘ontvolg’ Genoeg balans tussen sport en voeding lijkt mij zo en genoeg snacks en (ongezonde) tussen doortjes… Ik volg je insta met veel
Plezier 😉

Antwoord
Marit november 28, 2014 at 16:26

Dankje Mandy! Je hebt gelijk 😉

Antwoord
Larissa mei 25, 2015 at 09:25

Apart hoe sommige mensen dingen opvatten. Iedereen is anders, iedereen heeft andere doelen en prioriteiten. We willen toch ook niet allemaal het zelfde kapsel. Nooit het idee gehad dat jij een mening heb over mensen met een minder strak lichaam of iets.. Dat maken zij er zelf van (marieke en janine) !

Antwoord
Marit mei 25, 2015 at 17:14

Wat een lieve reactie Larissa, dankjewel!

Antwoord
Marir oktober 24, 2014 at 18:52

Hoi Marit,

Sinds een paar weken ben ik actief bezig met bewust gezonder eten. Ik was hier altijd al wel een beetje mee bezig, ik ben bijvoorbeeld al sinds mijn 9e vegetarisch, maar het had altijd als doel toch wel afvallen. Een paar jaar geleden ben ik 10 kg afgevallen en dat is er, ook na 2 zwangerschappen, discipline en sporten, af gebleven. Sinds het bewuster eten van power en rawfood en dingen klaarmaken van bijv rens kroes ben ik door mijn zusje meer op instagram gaan kijken voor inspiratie. En zo kwam ik ook bij jou terecht. Ik vind het heel erg inspirerend om te zien hoe je met sporten en eten bezig bent en heb al een aantal recepten van je gemaakt.
Ik ben moeder van 2 kinderen (van 4 en 2,5) en werk 3 dagen. En dat houdt dus in dat ik zo iemand ben die niet 4 tot 5 keer in de sportschool te vinden is. Maar dat weerhoud me er niet van om zo gezond mogelijk te leven. Nu het niet meer draait om afvallen zit ik lekkerder in mijn vel en door het gezonde eten voel ik me fitter. (Heb trouwens een prima gezond gewicht) Ik doe aan hardlopen (handig, eigen tijden bepalen!) en sinds een paar weken hot yoga (goede combinatie met hardlopen!) Afgelopen zondag heb ik mijn 1e halve marathon gelopen in Amsterdam!
Natuurlijk zou ik ook wel een strakker lijf willen en soms meer vrijheid willen hebben om te sporten wanneer en te koken wat ik wil. Maar aan de andere kant heb ik 2 gezonde kinderen en kan ik een prima balans vinden tussen thuis werk en tijd voor mezelf, ook iets om trots op te zijn.
Wat ik wil zeggen, iedereen heeft zo zijn eigen dingen om wel of niet jaloers op te zijn en zijn eigen motivatie.
Ik zou zeggen ga zo door, ik volg je IG met belangstelling!

Liefs Marit

Antwoord
Marit oktober 26, 2014 at 12:37

Hallo naamgenootje!

Wat een ontzettend leuke reactie zeg.
Wauw, de halve marathon, echt ontzettend gaaf! Ik stond aan de zijlijn m’n zusje aan te moedigen die ook haar eerste halve marathon liep, wat is dat een overwinning op jezelf he!
Wat fijn om te lezen ook dat je zo in balans bent en zo goed in je vel zit.
Ik vind het echt zo leuk om te horen dat je wat van mijn recepten hebt geprobeerd!
Bedankt voor je berichtje, zoiets motiveert me zo ontzettend.
Ga zo door met je goed voelen en blijf vooral reacties geven.
Liefs,
Marit

Antwoord
nienke oktober 24, 2014 at 20:04

Hi Marit!

ik volg je sinds kort ook op insta en ben uit nieuwsgierigheid ook naar deze blog gaan kijken via de link op insta. Ik vind het echt super inspirerend en ja ik herken mij hier ook heel erg in!! Ga zo door!!

Groetjes Nienke

Antwoord
Marit oktober 26, 2014 at 12:32

Hoi Nienke, wat leuk om te horen! Dankjewel voor je lieve reactie en jij ook succes!:)

Antwoord
Maaike oktober 24, 2014 at 21:42

Mocht je je krachttraining saai vinden, kan je misschien eens wat anders proberen. Bijv eens wat Kayla Itsines achtige work outs erdoorheen gooien, of het hele schema doen natuurlijk haha 🙂
Ik heb deze week even een week off. van gezond eten genomen omdat ik vond dat ik doorsloeg en nu heb ik weer motivatie voor 10! Ik ga het niet meer zo obsessief doen maar blijf wel lekker trainen, maar niet meer met de obsessieve mindset 🙂 en ik ga ook gewoon lekker genieten van ongezonde dingen en weer lekker ongezonde dingen bakken, zoals ik altijd heb gedaan voor de eet issues hihi. Jouw blogje over balans heeft me hierbij ook heel goed geholpen, dus thanks!
Liefs

Antwoord
Marit oktober 26, 2014 at 12:30

Wat super goed dat je even een off week hebt genomen dan! Zo goed soms, even alles op een rijtje en dan realiseer je je dat het heus niet het belangrijkste is!
En indd ik ga wat variëren met m’n work outs, dankje voor de tip!

Antwoord
ZONDERZOOI oktober 25, 2014 at 16:52

Heel erg herkenbaar! Zeker in de herfst wanneer het buiten regent, dan is het moeilijk om jezelf naar buiten te slepen. Maar achteraf voel je je weer energiek en fit, daar doen we het voor toch?! Leuk geschreven Marit 😉

Antwoord
Marit oktober 26, 2014 at 12:30

Jaaaa idd die energie die daarna vrij komt 😉

Antwoord
Roos oktober 26, 2014 at 12:29

Hallo Marit,
Als “oudere” lees ik met interesse jouw blog over gezondheid en voeding. Het is leuk om alle variaties te zien en het is zeker inspirerend. Ik wil graag nog ouder worden in een gezond en fit lijf en tja…..dat gaat niet vanzelf. Je schrijft over balans en ik denk dat dat de kern is. Door het sporten en eten in de context van de dag te plaatsen ( dus naast alle andere zaken waar je mee bezig bent) hou je het leuk en blijf je goed bezig. En soms ligt de prioriteit even ergens anders en staat het volgen van de training of het koken van een gezonde maaltijd even lager dan ” een bezoekje aan een vriendin”. En dat mag.. Lukt je dit niet, dan ben je obsessief bezig en komt de balans in het nauw. Volgens mij doe jij deze dingen ook allemaal en dat maakt je blog ook zo leuk. Ga zo door en laat ons “ouderen” genieten van alle nieuwe dingen. Zo blijven wij ook in balans.

Antwoord
shirley oktober 26, 2014 at 18:23

Haai,
Misschien een rare vraag hoor maar heb je misschien tips qua eten ik sport ook sinds een week maar mijn doel is totaal niet om af te vallen… mijn doel is juist om spieren te kweken en er daardoor gezonder uit te zien ik ben nu 1.79 lang en 57 kg… ben benieuwd of je tips heb! Sinds ik sport ook aan de eiwitshake van de kruidvat is dst een goede of moet ik een duurdere nemen?

Antwoord
Marit oktober 27, 2014 at 10:13

Hey Shirley! Je bent dus sinds een week begonnen met sporten? Goed bezig! Heb je van tevoren een beetje uitgezocht hoe en wat je gaat doen? Dat is wel belangrijk in ieder geval. Je kunt altijd vragen in je sportschool naar een sportschema en daarin kun je aangeven dat je aan wilt komen. Dan zullen ze waarschijnlijk krachttraining aanraden… dus met gewichten werken en niet te veel herhalingen! Ik heb de eiwitshake van de Kruidvat nog nooit gebruikt, ik gebruik alles van http://www.bodyenfitshop.nl Misschien kun je eens verder kijken op mijn blog voor meer informatie! Succes in ieder geval!

Antwoord
Lieke oktober 28, 2014 at 14:31

Hoi Marit,

Ik lees al een tijdje je blogs en vind je echt een toppertje! Ook ik heb heel erg last van de donker wordende dagen en vooral straks wanneer de echte kou toeslaat. Dat vind ik echt verschrikkelijk gewoon. Het enige verschil is dat ik het sporten niet zo’n probleem vind omdat ik het een heerlijke afleiding vind en er gewoon veel plezier aan beleef, maar dat eten! Ik vind het heel moeilijk om met dat koude weer gezond te blijven eten en het liefst neem ik elke middag stevige boterhammen met pindakaas én hagelslag! Ik vind het nog heel moeilijk om een goede balans te vinden. Ik wil het of meteen helemaal goed doen, of laat het juist een week of 2 helemaal los. Ik vind het daarom zo knap dat jij bijna elke dag wel zon mooie foto plaatst van weer zo’n gezonde lunch. Vooral ook omdat je al eens eerder aangegeven hebt dat je juist ook zo kan genieten van B&J, Tony’s etc. Dan vind ik het zo knap dat je van die beetje ‘saaie’ lunch als ik het zo mag zeggen 😉 ook zo kan genieten… Ik heb dan toch altijd nog even een crackertje met wat lekkers nodig als toetje ofzo… hoe doe jij dat?

Liefs Lieke

Antwoord
Marit oktober 28, 2014 at 15:28

Hoi Lieke,

Wat leuk om te horen, dankjewel! Ja, nu is het nog best wel te doen, maar straks die kou, brrrrr! Kan er nu al tegen op kijken! Maar goed, we overleven het wel weer 😉 Ik eet in de winter ook wel anders hoor, veel meer warme maaltijden en ben minder snel verzadigd. Maar toch vind ik het fijn om gezonde keuzes te blijven maken, omdat anders mijn energiepeil helemaal looooow is! En omdat ik gewoon blijf sporten, vind ik het belangrijk om me met het eten bezig te houden. Je zegt dat je graag dan boterhammen eet, in plaats van wat dan? Want ik snap dat je minder zin in iets kouds hebt, maar boterhammen zijn ook niet ongezond! Misschien ook lekker om vaker soep te eten. En gewoon zorgen dat je voldoende blijft eten, zodat je niet zin hebt in ongezonde dingen later op de avond. Niet te veel dingen je laten ontnemen, dan krijg je het sneller moeilijk en gaat het verkeerd (2 weken dus weer helemaal los). Gewoon jezelf af en toe wat lekkers gunnen en zorgen dat je nooit honger hebt!

Succes! En succes met de winter 😉

Antwoord
Minke oktober 28, 2014 at 23:19

Hi!

Ik heb een vraagje heb gelezen dat je last van anorexia hebt gehad. Had je ook een zwaar ondergewicht? Ik zelf weeg nu 49kilo bij 1,74 ben al heel wat kilootjes aangekomen. Nu wil ik de kilo’s tot gezond gewicht aankomen in voornamelijk spiermassa. Heb je hier tips voor? Ik hoor bij eetstoornisklinieken en centra dat je eigenlijk pas moet sporten als je gezond gewicht hebt. Hoe heb je dit aangepakt?

Groetjes,
Minke

Antwoord
Marit oktober 29, 2014 at 12:01

Hoi Minke,

Ik heb nooit gezegd of geschreven dat ik anorexia heb gehad. Mijn relatie met eten was niet goed, maar het was geen anorexia, ik hoop dat dit duidelijk is, want zo wil ik het niet laten overkomen 🙂
Wat goed dat je al wat kilo’s aangekomen bent! Het is wel verstandig om op gezond gewicht te zijn voor je begint met sporten, maar krachttraining heeft mij wel geholpen kilo’s bij te komen. Je kunt in de sportschool vragen of ze een schema hebben voor spieropbouw en zorg dat je hier voldoende (veel!) bij eet zodat je spieren zich snel herstellen en je spieren opbouwt.

Groetjes,
Marit

Antwoord
Minke oktober 30, 2014 at 16:44

Hi,

Dank je voor de reactie! Ik zou het leuk vinden als je een voedingslijst zou kunnen maken voor bijvoorbeeld een dag en een fitness schema.

Groetjes

Antwoord
Marit oktober 30, 2014 at 20:44

Hey Minke,
Ik maak geen sport en voedingsschema’s voor anderen. Ik ben hier geen professional. Weet precies hoe m’n eigen lichaam werkt, maar doe dit niet voor anderen. Dat is ook de reden waarom ik mijn gewicht niet ga noemen, dat is voor iedereen anders.
Misschien een idee om me persoonlijk te mailen met persoonlijke vragen?

Groetjes

Antwoord
Minke oktober 30, 2014 at 16:44

en mag ik ook vragen wat je lichtste gewicht was en lengte en je gewicht nu.

Antwoord
Marit november 4, 2014 at 10:29

Hey Naomi! Anorexia heb ik niet gehad, ik heb gewoon een tijd te weinig gegeten in combinatie met veel bewegen en mijn gedachtes hierover waren niet goed. Hoe komt het dat je je dat afvraagt? In mijn sportschool wordt altijd door TATJANA (;)) gezegd: JIJ BENT HIER, DUS JIJ BENT GOED BEZIG!

Antwoord
Imke november 4, 2014 at 16:26

Hee Marit,

Kan ik ook ergens jou fitness schema ofzo vinden, ik sport elke dag en doe ook een sportopleiding maar ik val maar n

Antwoord
Imke november 4, 2014 at 16:29

Er ging iets fout,
Niet af.
Misschien in combie met jou schema en resepten ( als je me kan vertellen waar ik die kan vinden ) dat het wat beter moet gaan. Ik word echt zo enthousiast van deze site

Antwoord
Marit november 5, 2014 at 09:55

Hey Imke, ik heb je al eerder antwoord op je gegeven, ik weet niet of je dat hebt gelezen? Daarin gaf ik ook aan dat je mij misschien persoonlijk kunt mailen (kan bij contact). Dat gaat wat beter dan zo. Ik heb geen vast trainingsschema die ik volg, dus die heb ik ook nergens staan. Maar ik plaats zo af en toe wel op mijn blog mijn work out die ik die dag heb gedaan, dus die kun je wel vinden 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram