SportenWeetje Woensdag

Sporten met spierpijn

geschreven door Marit juli 12, 2014 1 Comment

Ik wilde vanmorgen eigenlijk naar de sportschool gaan om mijn benen en billen te trainen, maar ik had nog zo’n spierpijn van de afgelopen legday… Ik heb twee dagen gewaggeld, maar nog steeds voel ik het. Ik zou wel kunnen gaan, maar ik geef liever mijn spiertjes nog een dagje rust.

Spierpijn kun je krijgen als je onbekende oefeningen (dus onbekende bewegingen) uitvoert of na een zeer intensieve training die het lichaam niet gewend is. Je krijgt het vooral bij oefeningen waarbij je gewicht gebruikt, wat je bijvoorbeeld van je af moet drukken of juist naar je toe moet trekken. Na een training heb je vaak eerste moeie spieren, maar na een ur of 8 kun je spierpijn gaan voelen en dit kan nog wel zo’n 2 tot 4 dagen blijven. Vaak na 48 uur is het op je piek. En ja, die piek ben ik nu voorbij, maar alsnog zijn de trappen vandaag nog niet mijn beste vriend.
Maar spierpijn kan verschillen bij iedereen, het hangt van je workout af en ook van wat je erbij eet. Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren herstellen en zich opbouwen.

Trainen met spierpijn zou gewoon kunnen dus, maar doordat je je lichaam maximaal hebt belast heeft het ook rust nodig om te herstellen. Geef je je lichaam geen rust, dan maak je de kans op blessures erg groot.
Door bijvoorbeeld een rustige cardio activiteit, zoals fietsen of hardlopen, te doen, kun je het herstel bevorderen.

Ik heb er voor gekozen om mijn sportschooldagen te splitten, wat inhoud dat ik de spieren verdeel voer de week zodat er een goede verhouding is tussen maximale rust en arbeid.

Dus vandaag geniet ik even extra van mijn rustdag en mijn eiwitreep (klik op de link voor meer info, super lekker en handig voor na de training en/of op rustdagen!), dan kan ik er morgen weer 1000% tegen aan!

Hoe doe jij dat als je spierpijn hebt? Gewoon door trainen of las je ook wel eens een extra rustdag in?

1 Comment

anne juli 13, 2014 at 10:09

Rusten natuurlijk, en goed stretchen;) maar hoe zag je legday workout eruit?? Ik wil ook 2 dagen waggelen 😀

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram