HardlopenSporten

#Roadto3030 update #2: mijn sportweek

geschreven door Marit september 20, 2020 0 comments
#roadto3030

Nog zeven weken en dan vier ik mijn 30ste verjaardag. En op deze dag wil ik ook 30 kilometer gaan hardlopen. Dat gaat niet zomaar, daar moet voor worden getraind! Iedere week neem ik je mee in een #roadto3030 update. Deze keer weer een ouderwetse “mijn sportweek”, waarin ik deel over de workouts die ik afgelopen week heb gedaan.

Maandag

Maandag heb ik gebombardeerd tot duurloopdag. Heerlijk om na het weekend de week zo te beginnen. Fris & fruitig!
In het weekend heb ik geen workouts gedaan, dus nu had ik er extra zin in. En dat bleek, haha. Toen ik na 16 kilometer stopte en trots mijn resultaat deelde met vriendin Kelly, bedacht ik opeens dat ik helemaal geen 16, maar 14 kilometer hoefde. Ach, maakt niet uit! Ik heb heerlijk in het ochtendzonnetje gelopen en volgende week hoef ik er dan dus “maar” 14. Ha!

Dinsdag

We zijn een paar dagen in Lauwersoog, maar dat weerhoudt me niet van een workout. De kettlebell is namelijk meegenomen dus ik ga voor een fullbody workout buiten. 10 oefeningen, 3 rondjes. De rest van de dag lig ik vooral languit in de zon, wat een prachtige dag!

Woensdag

Een rustdag, maar omdat ik vroeg ben opgestaan en niet gelijk achter mijn laptop wil duiken, begin ik de dag met een half uur wandelen. In het prachtige ochtendzonnetje! Daarna beentjes omhoog en werken achter de laptop.

Donderdag

Intervallen! Ik doe een “piramide training“. Nadat ik 10 minuten ben warmgelopen begin ik. Ik begin bij 1 minuut, daarna 2, 3, 4 minuten en vanaf daar bouw ik weer af naar 3, 2 en 1 minuut. Deze genoemde minuten zijn tempo minuten, waarbij ik zo’n 4:30 min per kilometer loop. Daar tussenin neem ik 60, 90 of 120 seconden rust, waarbij ik rustig blijf door joggen. Dit doe ik meestal rond de 7:30 min per kilometer. Ik heb geen super speciale app of horloge die dit bijhoudt, maar hou dit bij op mijn mobiel (Nike app) en zie dan mijn tempo staan (meer hierover in de vorige #road to 3030 blog). Na de interval nog 10 minuten uitlopen, wat maakt dat ik op 9 kilometer uitkom. Het was pittig, maar zo effectief!
(Ik tekende mijn training uit via IG stories, zie foto hieronder. Aanrader!)

#roadto3030
Vrijdag

Vandaag doe ik weer een fullbody workout in de tuin in Assen. Aan de ene kant vind mis ik een gym waar ik naar toe kan gaan voor krachttraining, aan de andere kant is dit weer zo lekker om buiten/thuis te sporten. Hieronder zie je de workout die ik deed. Ik doe alle oefeningen met een kettlebell (10 kg), dumbells (5 kg) of zonder extra gewicht.

#roadto3030
Zaterdag

Een actieve rustdag. In de ochtend naar het centrum loop voor boodschappen, in de middag loop ik naar het park met de hond van mijn schoonmoeder en in de avond fietsen we naar vrienden toe. Een heerlijke zaterdag!

Zondag

Morgen krijgen we de sleutel van ons nieuwe appartementje. Ik merk dat ik hierdoor wat onrust in me heb, dus ik besluit de dag te beginnen met een hele rustige 5 kilometer en daarna een kwartiertje yoga (dit filmpje). Deze week een extra workout dus, maar met zicht op komende week is dat alleen maar fijn.

Dat was de #roadto3030 update voor deze week. Hopelijk vind je het leuk om mee te lezen.

Tot volgende week en voor nu: Sportieve Sunday!

#roadto3030

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram