SportenTips

Onregelmatige werktijden combineren met sporten en (gezond) eten

geschreven door Marit oktober 23, 2016 9 Comments

Regelmatig krijg ik de vraag hoe ik met de onregelmatige werktijden om ga. Onregelmatig werken kan namelijk veel invloed hebben op je levensstijl. Je slaapt onregelmatig, waardoor dit gevolgen kan hebben voor je regelmaat, eet en sportmomenten. Hoe ik de onregelmatige werktijden combineer met sporten en (gezond) eten? Ik ga het je vertellen aan de hand van tips. 

  • Regelmaat creëren in je onregelmatige werktijden
    Mij helpt het om structuur en regelmaat te creëren om de diensten heen. Dus vaak wel rond een bepaald tijdstip in de ochtend opstaan. En na een avonddienst bij thuiskomst vrij snel naar bed te gaan. Hierdoor heb ik minder moeite om in de ochtend eruit te komen en heb ik geen moeite om in de avond in slaap te vallen. Ik zorg er dan wel voor dat ik in de trein tijd neem om de dienst even te ‘verwerken’.
    Dus zoveel mogelijk op vaste tijden uit bed en in bed. Onmogelijk met onregelmatige werktijden, maar probeer de late avonden niet later dan nodig is te maken, zodat je de volgende ochtend niet te veel moeite hebt om er uit te komen. Routine creëren, zodat je rust geeft aan je lichaam en het ergens aan gaat wennen.
  • Rust
    Waar ik zelf nog al eens last van heb, is dat als ik een middag/avonddienst heb, ik vanaf 8 uur al aan het werk ben (voor Fit with Marit/opruimen/schoonmaken…). Dingen die ik niet doe na een ochtend/middagdienst, dan plof ik het liefst op de bank. Zo komt het vaak voor dat ik al een paar uur heb ‘gewerkt’, voordat ik eigenlijk aan het werk ga. Daarom zorg ik er nu vaak voor dat ik voor een avonddienst ook zeker even mijn rust pak. Dingen die ik in de avond ook vaak doe voor ontspanning: tv kijken, netflix, lezen, lekker koken/bakken… Hierdoor zorg ik ervoor dat ik niet al ‘moe’ aan de ochtend/avonddienst begin.
    Pak dus zeker je rust, de momentjes voor jezelf, om niet alleen fysiek, maar ook mentaal het batterijtje weer op te laden.
  • Plan je sportmomentjes
    Sporten werkt voor mij ontspannend, maar is ook zeker een inspanning. Iets waar je niet altijd zin in hebt en waar je je wel eens toe moet zetten, maar vaak werkt het voor mij alleen maar positief en krijg ik er juist energie van. Ik ben zelf echt een ochtendmens. In de avond sporten heb ik al tijden niet gedaan. Dus eigenlijk sport ik op de dagen dat ik in de ochtend vrij ben. Heb ik een ochtend of slaapdienst, dan zijn dat vaak mijn rustdagen. Soms heb ik na een onrustige dienst nog wel zin om even de spanning uit mijn lichaam te halen. Dan trek ik na een dienst nog even de hardloopschoenen aan voor een klein rondje. Gewoon even voor het gevoel en de ontspanning.
    Ben je een avondsporter, dan kun je het juist andersom doen. Voor mij werkt het in ieder geval wel om het een beetje te plannen. Zo stel ik me ergens op in en ga ik meestal wel. Maar heb ik een keer echt geen zin of puf over, dan sla ik het net zo lief even over hoor. Luisteren naar je lichaam.
  • (Gezond) eten
    Ook het eten vergt enige voorbereiding en planning. Op het werk wordt er bij mij iedere avond gekookt, maar dit zijn niet altijd de dingen die aansluiten op de dingen die ik graag eet voor mijn levensstijl en waar ik energie uithaal. Regelmatig neem ik dan ook mijn eigen eten mee. Dit bereid ik voorafgaand mijn dienst voor. Ik zorg dat ik altijd van alles in huis heb (bonen, couscous, diepvriesgroenten) of haal snel wat bij de supermarkt en terwijl ik mijn lunch maak, kan ik direct wat in elkaar flansen voor de avond. En af en toe gewoon mee eten op het werk, dat scheelt veel tijd. Tussendoor eet ik de eiwitrepen van Body&Fitshop of mijn eigen baksels, die ik invries.
    Mealpreppen is natuurlijk veel handiger. Gewoon op een vrij dagdeel een uur in de keuken knallen en verschillende bakjes vullen. Maar daar neem ik dan weer niet de tijd voor, haha.
    Naar mijn idee helpt gezond eten zeker voor je energiepijl. Genoeg water drinken, regelmatig blijven eten en voldoende fruit en groente toevoegen aan je maaltijden.
  • Luisteren naar je lichaam en energie
    Met onregelmatige werktijden vraag je soms best veel van je lichaam. De ene keer wil je om 10 uur slapen, omdat je er vroeg uit moet, de andere keer lig je pas 1 uur in bed, omdat je een slaapdienst hebt, die je ook niet helemaal lekker doorkomt bijvoorbeeld. Ik kies er dan ook wel eens voor om na een slaapdienst bij thuiskomst mijn bed weer in te duiken, in plaats van de sportschool. Rust is ook belangrijk. En als ik voel dat mijn lichaam een beetje ontregeld is na een paar late/vroege dagen, dan doe ik gewoon een powernap in de middag, daarna voel ik me herboren.

De tijden die ik heb qua werk vind ik heel goed te combineren met mijn fitte levensstijl. Heerlijk om voor werk de tijd de kunnen nemen voor een work out, maar ook om mijn rustdagen te (moeten) pakken, omdat ik het liefst in de ochtend sport.
Belangrijk is dat je voor jezelf een structuur brengt in jouw dagen/werktijden. Een planning maken, zodat je ook weet wat je van jezelf kan verwachten. Laat je lichaam ergens aan wennen, geef het regelmaat en rust en je komt ook met alle energie je diensten door.

Heb jij regelmatige tijden? Of juist onregelmatig? Wat vind je er fijn/niet fijn aan?

9 Comments

Aliz oktober 23, 2016 at 15:26

Heel fijn dit. Want hier kan ik zeker wat mee, zijn weer handvaten.
Heb namelijk ook onregelmatige diensten!

Antwoord
Es oktober 23, 2016 at 16:26

Heerlijk die onregelmatige tijden! Sport graag voor een avonddienst of na een vroege dienst:) leuk om te lezen hoe jij dat doet!

Antwoord
Ilse oktober 23, 2016 at 17:14

Hoi! Leuk om jouw tips te lezen :). Zelf werk ik ook onregelmatig in het ziekenhuis, het moeilijkste eraan vind ik de sociale planning. Mijn werktijden komen niet altijd overeen met die van vriendinnen en in combinatie met het willen sporten vind ik dat soms moeilijk. Hoe plan jij die sociale afspraken ertussen in? Sporten met vriendinnen helpt bij mij wel enorm 🙂

Antwoord
Marit oktober 24, 2016 at 10:31

Daar heb je nog wel een punt inderdaad. Ik heb veel wat vriendinnen die niet perse aan 5 dagen van 9 tot 17 vast zitten, dus dat helpt sowieso al mee. Lekker op doordeweekse dagen lunchen of koffie drinken. Of wat ik ook fijn vindt is om op een vrije dag of na een ochtend dienst bijvoorbeeld avonds ergens wat te gaan eten met vrienden! En inderdaad samen sporten is ook leuk!

Antwoord
Sandra oktober 23, 2016 at 18:26

Ik werk juist regelmatig, 3 dagen in de week lange dagen. Ik vind het juist heel lastig te combineren. ‘S avonds na werk eigenlijk geen zin meer en m’n vrije dagen 2 kids dus ook niet sporten. Voor mij wordt het echt in de avonden. Hierdoor ga ik ook niet zo vaak. Gezonde tussendoortjes en lunch vind ik dan ook heel lastig om goed voor te bereiden en mee te nemen. Hier moet ik beter om gaan denken. Ik neem vaak een pak crackers en wat erop mee in de tas.
Leuk om van jou te lezen!

Antwoord
Marit oktober 24, 2016 at 10:33

Mij lijkt regelmatig ook veel lastiger eigenlijk, haha. Je kunt ook op je lange dagen juist je rustdagen in plannen. Of bijvoorbeeld nog een uurtje te gaan wandelen. En alles wat je op zo’n dag beweeglijk kan doen, doen. Zoals de trap nemen, wandelen in de pauze, fietsend naar het werk. Zo krijg je ook op je rust dagen beweging en kun je op je vrije dagen een uurtje sporten inplannen.
En inderdaad, je eten voorbereiden is altijd even denkwerk, maar vaak wel fijn en motiverend! Probeer het maar eens met een gezonde cake, heel makkelijk om in te vriezen!

Antwoord
Corine oktober 24, 2016 at 00:16

Heel herkenbaar! En ik maak ook zeker gebruik van die powernapps?? haha! Ik merk dat het soms echt te druk is naast m’n werk. Maar ik hou echt van deze gezonde en fitte lifestyle! ? Dus plannen is heel belangrijk! Leuke blog!

Antwoord
Marit oktober 24, 2016 at 10:34

Powernaps rulezzzz haha!

Antwoord
Ann november 22, 2017 at 17:34

Ja! Naar dit soort artikelen / blogs was ik al een tijdje op zoek! Heel leuk om te lezen. Ook ik ben werkzaam in de gehandicaptenzorg/jeugdzorg en heb te maken mer onregelmatige diensten. Soms heb ik redelijk wat regelmaat en is het goed te doen maar soms is het echt even zoek als ware en raak ik er een beetje van slag door. De tips die je geeft zijn herkenbaar , maar je echt eraan houden is soms toch lastiger ! Zowel de tips over de waak/slaap tijden en over de eet momenten op een dag helpen erg goed !

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram