FitnessHardlopenSporten

Nieuwe hardloopschoenen, nieuwe hardloopdoelen?

geschreven door Marit januari 12, 2017 19 Comments

In september liep ik de halve marathon in Disneyland, een paar weken later 8 km tijdens de Marathon van Amsterdam met mijn Maybelline #teamfitwithmarit. Mijn enige twee hardloopwedstrijden in 2016. Ik had zo veel plezier gehad in de voorbereidingen en de trainingen, ik was dan ook echt ontzettend gemotiveerd en vond het hardlopen weer helemaal leuk.

Ik kocht nieuwe hardloopschoenen en gaf me, samen met wat andere Running Girls, op voor de midwinterrun in Apeldoorn 5 februari. Ik was zo enthousiast, ik koos voor de 25 kilometer… 25 kilometer! Ik gaf me op zodat ik ook in de wintermaanden gemotiveerd zou zijn om te blijven lopen. Gefaald. In de maanden november en december heb ik amper gelopen. Ik zocht liever de warmte van de sportschool op. Ik besloot dan ook vorige week dat een 25 km run over een maand niet helemaal zou gaan lukken en heb de afstand teruggeschroefd naar 16 km. Ook een leuke afstand.

Afgelopen twee weken heb ik weer wat kilometers gemaakt en it feels good! Als je je goed inpakt en een beetje de mooie dagen uitkiest, zijn de runs echt ontzettend genieten. Ja, de motivatie is er wel weer. En dat mag ook wel want dit jaar heb ik meerdere runs op de planning! Ik ga in maart de Nacht van Groningen rennen, in april de Cascaserun, in mei de 5 mijl van Tilburg en in oktober de 4 mijl in Groningen. En wie weet komen er nog wat runs tussen. In ieder geval mag ik bij een aantal van bovenstaande runs startbewijzen weggeven en komt er iets leuks bij kijken! Maar daar over vertel ik jullie (heel snel) meer.

Voor nu richt ik me op de 16 kilometer in Apeldoorn. Over 24 nachtjes is het zover en om mezelf een stok achter de deur te geven, hieronder de planning van mijn trainingen. Daarnaast zal ik natuurlijk ook nog regelmatig in de sportschool te vinden zijn. Komt ‘ie:

Week 3: 14 kilometer duurloop + intervaltraining 1
Week 4: 12 kilometer duurloop + intervaltraining 2
Week 5: 8 kilometer duurloop: + de 16 kilometer midwinterrun

Intervaltraining 1: 
7 x 3 minuten tempo lopen, 3 minuten rust tussendoor

Intervaltraining 2:
1, 2, 3, 4, 5, 4, 3, 2, 1 minuten tempo, 2 minuten rust tussendoor 

Heb jij nog een wedstrijd op de planning staan? Zo ja, welke? 

19 Comments

Marlous januari 12, 2017 at 20:47

Ik ga de halve marathon van Rome lopen half maart…. maar afgelopen 7 weken kon ik niet lopen vanwege een blessure.
Gisteren weer geprobeerd en meteen alweer last…. ik hoop zó dat het over een paar weken over is en ik gewoon kan gaan…. ik wil zó graag!!

Antwoord
Marit januari 13, 2017 at 10:11

Wat tof, daar wilde ik me ook bijna voor opgeven! Oh jeetje.. wat voor blessure heb je? Wat super vervelend!!!

Antwoord
Mirjam januari 12, 2017 at 20:56

Hey leuke marathon ik loop al een paar jaar de 8 km in Apeldoorn super leuk om te lezen dat jij de 16 loopt.

Antwoord
Marit januari 13, 2017 at 10:11

Wat leuk! Al aan het trainen? Wie weet tot dan!

Antwoord
Mirjam januari 13, 2017 at 17:25

Hey. Ja ben wel aan trainen inderdaad. Deze week helaas wat minder ivm verkoudheid. Hoop dat snel beetje hersteld zodat ik het nog op kan pakken.

Antwoord
Yvonne januari 12, 2017 at 23:13

Jaa, in maart ga ik de Zandvoort circuit run doen van 12 km! Een hele afstand voor mij. Uiteindelijk wil ik een halve marathon lopen en dit motiveerde mij om eindelijk een door te rennen in de winterdagen.

Echter ben ik niet een hele snelle loper, mijn snelheden blijven onder de 10 en meestal rond de 9 km per uur steken.
Heb jij tips om sneller te leren rennen?
Op dit moment volg ik het schema uit Annemerel haar boek van de 5 naar 10 km!

Groetjes,

Antwoord
Marit januari 13, 2017 at 10:12

Goed bezig Yvonne, wat een goede opbouw. Welke halve marathon wil je gaan rennen?
Om sneller te worden is intervaltraining heel erg goed! Ik heb daar wel eens een blog over geschreven, kun je vinden via de zoekfunctie!

Antwoord
Yvonne januari 15, 2017 at 13:39

Haha, dankjewel!
Ik weet nog niet welke marathon ik wil gaan rennen. Mijn. Focus is nu eerst de 12 km.

Heb je een aanrader? tips ziin altijd welkom.

En dankjewel, ik ga proberen meer interval trainingen te doen. Deze sla ik het meest over of vervang ik het liefste door een lang stuk rennen

Antwoord
Illona januari 13, 2017 at 00:17

Ik heb volgende week zondag de groene 4 mijl op het programma staan. Nog wel herstellende van een lichte zweepslag, maar uitlopen is het doel. Later dit jaar wil wik proberen sneller te worden en misschien een keer nog richting de halve marathon. Wellicht zie ik je nog want de urban trail, nacht van groningen en de 4 mijl staan sowieso gepland en misschien de 4 mijl van Zwolle 4 nog. Succes met je voorbereidingen!

Antwoord
Marit januari 13, 2017 at 10:12

Wat vervelend, een lichte zweepslag 🙁 Leuke runs allemaal, hoop dat je snel geen last meer hebt en succes volgende week!

Antwoord
Marjan januari 13, 2017 at 02:13

Jaaa, leuk, ik loop ook de 10EM in Apeldoorn! Maar eerst over 2 weken de safari-run in Arnhem, voor de fun. Mijn doel om sneller te worden dit jaar heb ik al deels gehaald (afgelopen zondag een dik PR op de 10k bij de Brink tot Brink-loop), maar ook op andere afstanden wil ik sneller worden. En vooral het plezier behouden!

Antwoord
Marit januari 13, 2017 at 10:13

Plezier behouden is altijd het belangrijkst! Leuk doel! Wie weet tot dan!

Antwoord
Manon januari 13, 2017 at 12:28

Jeeeej de Cascaderun! Altijd superleuk! Doe je (net als ik) de 10 mijl of de 5? 🙂 Tot dan!!! Haha, ook al duurt het nog wel eventjes..

Antwoord
Marit januari 14, 2017 at 19:58

De 5! Samen met m’n werk 🙂

Antwoord
Ashley januari 13, 2017 at 13:08

Dit jaar geen Disney??
Ik ren de halve marathon van Den Haag in maart, eind april de halve marathon van Madrid (voor kika) en in juni de run for kika Rotterdam 10k en daarna wil ik trainen voor een marathon
Succes met je runs!

Antwoord
Marit januari 14, 2017 at 19:57

Wat een leuke planning! De marathon… waar wil je die gaan lopen?
Wie weet nog naar Disney, you never know 😉

Antwoord
Norah januari 20, 2017 at 22:59

Hey wat leuk dat je in Tilburg gaat rennen! Ikzelf woon in Tilburg en ga de halve marathon rennen voor de aller eerste keer! Ik moet me alleen nog goed gaan voorbereiden.. ik train 1x in de week op de baan en 1x in de week in het bos met interval training alleen ik zit er zelf nogal tegen op om lange duurlopen te gaan rennen.. maar het komt steeds dichterbij!

Antwoord
Marit januari 21, 2017 at 16:02

Wat tof! Ja, een duurloop kan soms zo’n stap zijn, maar ik vind het heerlijk om te doen, vooral op een (mooie) weekenddag. Dat gevoel erna is ook heerlijk (douchen, lekker veel eten!). Probeer het eens en bouw het langzaam op!

Antwoord
Norah januari 23, 2017 at 08:14

Ik kijk er ook echt naar uit maar vind het wel spannend! Ik heb gister ook meegetraint met een duurloop groep alleen die trainen voor de hele marathon.. dus moet nog even kijken hoe ik dat ga doen haha dus 3x trainen voor de halve marathon dan gaat het wel lukken denk ik!;) dat gevoel na het rennen is zeker heerlijk!!

Antwoord

Mijn andere blogs