PersoonlijkSporten

Motivatie? Waar ben je?

geschreven door Marit september 15, 2014 12 Comments

Na het weekend is mijn motivatie iets moeilijker te vinden. Motivatie om de maandagochtend op tijd uit bed te gaan om naar de sportschool te gaan, voor m’n ‘legday‘. En dit is het begin van de week, waarin ik vaak doordeweeks (meestal) in de ochtenden naar de sportschool ga en in het weekend geen tijd heb of neem en m’n rust pak. Sunday-funday, monday-legday.

Nu ook heb ik weer een geweldig weekend gehad. Sinds een paar maanden doe ik vrijwilligerswerk bij de kindertelefoon. Hiervoor heb ik al veel training gehad, maar nu gingen we samen een weekend weg. Zo’n 35 meiden, 1 jongen en de 2 trainsters. In één groot huis in Drenthe. Heerlijk! We hebben het natuurlijk erg gezellig gehad met elkaar en daarnaast was er ook tijd voor training en oefening.
Het belangrijkste wat ik uit dit weekend heb gehaald is: optimisme & doel bepalen.

We kregen als opdracht om uit gesprekken alleen maar positieve dingen te halen, alles positief te benaderen. Super leerzaam en erg goed om mee te nemen in niet alleen de kindertelefoon shifts, maar ook in het dagelijks leven.
Ook is het belangrijk om in gesprekken doelen te bepalen. Wat wil het kind? De wens kan heel groot zijn, dus werk je samen naar een doel toe.

Een doel. Ik heb altijd een doel nodig voor motivatie. Mijn wensen zijn groot, maar hoe verander je een wens in een doel. En hoe bereik je dat doel? Ik ben daar zelf al een tijdje over aan het nadenken, wat sporten en gezond eten betreft. Want mijn doel was om een balans te vinden tussen sporten, gezond eten en genieten.. En ik voel dat ik dat steeds beter die balans heb. Dit wil ik graag houden, wat ook niet vanzelf gaat, maar eigenlijk heb ik ook dit doel bereikt. Doelen bereik ik door mezelf realistische doelen te stellen en deze in stapjes uit te werken.

Nu heb ik heb een nieuw doel nodig, merk ik… Ik heb altijd geschaatst, wat alleen maar bestaat uit doelen, daarna was de halve marathon m’n doel, daarna weer fit en gezond worden en nu… Ben ik best heel tevreden over wat ik tot nu bereikt heb hierin, maar merk ik dat ik een nieuw doel nodig heb ik de sportschool, zodat ik maandagochtend met veel motivatie in de sportschool sta. Hierover ga ik even nadenken en tot die tijd blijf ik mezelf ontwikkelen bij de kindertelefoon, jullie stalken met heerlijke receptjes en de Running Girls trainen 😉

Heb jij op dit moment een doel waar je naar toe werkt? Hoe motiveer jij jezelf?

12 Comments

Yvfitness september 15, 2014 at 12:06

Hey Marit, leuke blog! In de sportschool heb ik ook altijd vaste dagen waarop ik bepaalde spiergroepen train, dat werkt voor mij ook altijd lekker. Mijn algemene doel is natuurlijk om m’n lichaam te verbeteren. Maar wat bij mij goed werkt is om bepaalde doelen te stellen voor oefeningen. 80 kg squaten, 50 kg bankdrukken, dat soort dingen. Succes met het vinden van jouw nieuwe doelen 🙂

Antwoord
Marit september 15, 2014 at 16:31

Dat hielp me ook vaak wel! Alleen vind ik het nu ook wel fijn om het gewicht gewoon aan te voelen! En inderdaad vaste dagen helpt! Maar heb even een echt doel nodig! Thanks voor je berichtje!

Antwoord
Danielle september 15, 2014 at 12:09

Heel herkenbaar! Mijn doel is nu om weer 10 km te kunnen lopen (herstellende van een blessure) maar ik merkte zelf dat mijn motivatie echt ver te zoeken was toen ik alleen maar korte afstanden mocht lopen. Ik liep de ene week wel, de andere week niet frustrerend!

Ik motiveer mezelf nu door te wisselen qua omgeving. Gisteren op het strand, vanavond langs het kanaal in de schemering rennen terwijl alle lichtjes in huizen branden. En door veel blogs te lezen en zelf te schrijven. Maar het blijft een lastig punt… motivatie zoeken.

Wel goed van je dat je op maandag leg day hebt. Ze zeggen dat je het beste je zware trainingen aan het begin van de week kan doen omdat je dan vaak nog vol energie zit. Of dat waar is en waar het op gebaseerd is geen idee.

Antwoord
Marit september 15, 2014 at 16:33

Haha het is maar net hoe je je week indeelt natuurlijk! Wat een goede motivatie voor jezelf, verschillende plekken houdt het uitdagend inderdaad! Rustig herstellen van je blessure!
Voor mij scheelt het inderdaad al als ik weer eens bij een andere sportschool train, toch wel leuk!

Antwoord
Denise september 15, 2014 at 12:37

Hai Marit,

Heel herkenbaar dit blog. Soms is de motivatie ver te zoeken. Goed om je dat te realiseren, te bedenken waar het vandaan komt en daar weer op te anticiperen.
Mijn motivatie is nu ook even ver te zoeken door drukte en nieuwe studie. Je kan dan door het gebrek aan motivatie al snel in een negatievere spiraal komen. Tijd om weer voor de positiviteit te gaan, doel voor ogen en ‘gaan met die banaan’. Knap dat je op maandagochtend al die motivatie kan vinden om überhaupt naar de sportschool te gaan!

Succes met een nieuw doel, gaat je vast lukken!

Antwoord
Marit september 15, 2014 at 16:30

Ja, een druk leven is lastig te combineren met sporten! Dan is het een kunst om het goed in te plannen, maar ook zeker je rust te pakken! Hopelijk vind je snel je regelmaat en motivatie!

Antwoord
Joanne september 16, 2014 at 17:18

Heel herkenbaar, ook mijn motivatie is op dit moment onder het vriespunt..
Ook kan ik gewoon niet bedenken hoe ik het weer op moet pakken, het lukt me op een of andere manier niet meer.. Terwijl ik altijd zo goed bezig was. (heel heel erg frustrerend!)

Trouwens wat super leuk dat je bij de kindertelefoon ‘werkt’. Ik wilde mij daar ook voor mij opgeven en dan combineren met stage, maar dat kon helaas niet. Hoeveel uur in de week ben je daar aan kwijt?

Liefs Joanne.

Antwoord
Marit september 16, 2014 at 17:23

Het klinkt alsof je momenteel ook niet echt een doel hebt om naar toe te werken? Misschien een idee? Een leuke hardloop wedstrijd binnenkort, samen met iemand?! Jammer dat de motivatie even weg is!

Bij de kindertelefoon werk je 5 shifts per maand, 3 uurtjes per keer!

Antwoord
Joanne september 17, 2014 at 21:18

Ja, dat kan ik wel gaan doen. Eerst maar waar eens wat schema’s gaan maken.
Kan je niet eens een voeding schema wat jij ongeveer op een dag eet posten?

Liefs Joanne

Antwoord
Marit september 18, 2014 at 10:07

Ik kan dan binnenkort wel weer eens doen, maar vind dit altijd lastig, omdat dit voor iedereen anders is en iedereen anders eet zeg maar! Maar Miss binnenkort weer eens voorbeeldje;)

Antwoord
manou oktober 1, 2014 at 23:41

Super leuke blog dit! Ook erg leerzaam. Ga zo door.
Zelf ben ik 21 jaar en ben vorig jaar begonnen met fitnessen. Na een dipje van 3 maand (veel stress/hoofdpijn) wil ik nu graag weer 3 x in de week gaan fitnessen want mijn doel is een strakker en gespierder lichaam. Ook probeer ik nu veel te letten op gezondere dingen zodat ik me ook fitter ga voelen. Ik wil beter in me vel zitten zowel lichamelijk als geestelijk en aangezien mijn doel leek my het weer goed om de draad op te pakken met fitness. Groetjes manou

Antwoord
Marit oktober 9, 2014 at 11:07

Hoi Manou! Wat goed van je, succes ermee! Dankjewel voor je reactie!

Antwoord

Mijn andere blogs