FitnessPersoonlijkSportenTips

Minder sporten, nóg beter in mijn vel

geschreven door Marit april 13, 2017 19 Comments

Wie weet was het je al opgevallen op Instagram/Insta storiesminder in de sportschool te vinden, maar toch zit ik nóg lekkerder in mijn vel! Hoe dat zit?
Laten we even beginnen bij het begin. Sinds ik mij herinner, sport ik. Gymmen, atletiek, schaatsen… Sporten ging vanzelf en ik had hier altijd super veel plezier in. Toen ik als student in Groningen ging wonen, zei ik vaarwel tegen Thialf. Ik zei hallo tegen de kilo’s, maar dat maakte me niets uit, ik genoot van mijn studententijd. Totdat de kilo’s me tegen gingen staan. Ik begon op mijn eten en sporten te letten. Veel hardlopen, weinig eten. Ik zat alles behalve lekker in mijn vel.
Drie jaar geleden ben ik begonnen met krachttraining in de sportschool. Ik ging steeds lekkerder in mijn vel zitten, voelde me energieker, kreeg mijn zelfvertrouwen terug. De fysieke veranderingen vond ik erg motiverend en toen ik eenmaal op een gezond gewicht zat, bleef ik lekker door sporten. Met heel veel plezier. Ik begon mijn ervaringen te delen via deze blog en sportte ondertussen zo’n vijf keer per week.

In de afgelopen jaren heb ik zeker weten een balans gevonden tussen eten, sporten en genieten. Ik ben fit, ik heb energie, ik heb plezier, ik ben tevreden. Inmiddels heb ik geen fysieke doelen meer, maar dat betekent niet dat je jezelf niet kunt uitdagen tijdens sporten. Nog steeds sportte ik dagelijks.

Tot mijn afgelopen vakantie in Mexico. Zo’n moment dat je de tijd neemt om over dingen na te denken, dus ook over sporten. Ik vroeg mezelf opeens heel hard af waarom ik, nu ik behalve me fit voelen geen bepaalde doelen heb, nog bijna iedere dag sportte. Ondanks dat ik veel plezier in het sporten heb, zitten er ook dagen tussen dat het me niet zo goed uitkomt of dat ik wat minder zin heb. Het was zo’n gewenning geworden: ontbijten, sporten, werken… Niets mis mee, want het ‘moest’ niet van mezelf, ik vond het gewoon een erg fijn begin van de dag. Maar in Mexico realiseerde ik me dat een dag niet alleen maar fijn begint met een workout. Dat kan ook met andere dingen. Een goed ontbijt, een lekkere bak koffie, uitzending gemist, een tijdschriftje, werken, in de keuken staan…

Op dit moment heb ik geen fysieke doelen. Ik hoef niet extreem gespierd te zijn, ik hoef niet in een bepaalde conditie te komen etc. Ik heb de laatste jaren hard aan mijn lichaam gewerkt en eigenlijk ben ik nu best wel tevreden. Dit wil ik onderhouden en ik wil me fit blijven voelen, maar naar mijn idee hoeft dit niet met 5/6 keer per week sporten, maar is 2/3 keer per week ook voldoende. Sindsdien geeft me dit op de één of andere manier veel rust en bevalt me dit erg goed! De ochtend wordt niet altijd gevuld met een workout, maar ik kan mijn dag ook heel anders (en fijn!) beginnen.
Op het moment ga ik ga zo’n één á twee keer per week naar de sportschool voor een full body training en daarnaast wandel ik veel, loop ik af en toe hard en probeer ik nu bijvoorbeeld twee keer per week een training op de fiets te doen. Over 1,5 week ga ik samen met mijn familie naar Frankrijk, om hier de Mont Ventoux te beklimmen met de fiets! Super tof. Wat laat begonnen met trainen, maar… ik ga die berg opkomen!
Daarnaast vind ik het leuk om andere dingen uit te proberen.. kickboksen, groepslessen en wil ik in de lente/zomer maanden weer wat vaker buiten gaan trainen.
Dus ja, ik sport nog steeds, maar minder en hierdoor heb ik meer tijd voor andere dingen en dit maakt eigenlijk dat ik nóg lekkerder in mijn vel zit.

Hoe zit dit bij jou? Herkenbaar dat je de dag sportend begint? Wat doe jij het liefst op de dagen dat je niet sport?

19 Comments

Marlous april 13, 2017 at 11:01

Wow, Marit… dit had ik zó nodig! Ik moet moet moet ook steeds van mezelf, maar merk dat ik meer rust heb als ik de sportfrequentie iets omlaag schroef.

Antwoord
Alissa april 13, 2017 at 11:06

Wauw heel erg bedankt voor dit bericht. Ook het sporten zit er bij mij nog erg in!

Ps. Als je een keer op mijn werk traint, lijkt me leuk om weer eens samen te trainen 🙂

Antwoord
kim april 13, 2017 at 12:51

Jeejtje wat een goede blog!
Ik train momenteel 4/5 keer peer week en baal eigenlijk als ik de 5 niet haal.. Ik merk momenteel dat ik het nog erg lastig vind om te accepteren dat minder ook mogelijk is. Ik weet niet zo goed wat ik hier echt aan kan doen, op vakantie heb ik er vaak meer vrede mee als ik maar wel voldoende in beweging ben. Vaak ga ik dan baantjes zwemmen, veel lopen, dat soort dingen, maar blijf het lastig vinden,.. Heb je hier toevallig tips voor?
Na je vorige blog over de Fitbit heb ik nu wel de Fitbit Alta HR, ik ben er ontzettend blij mee, tot nu toe motiveert het me alleen maar en is het zeker nog geen obsessie.
Je bent echt een topper lieve Marit en je blogs doen mij ontzettend goed!

Antwoord
Marit april 13, 2017 at 22:58

Hi Kim, bedankt voor je berichtje. Ik heb op mijn blogs wel meer tips staan, misschien kun je eens rondkijken. Het is vooral ervaren, ervaren, ervaren.

Antwoord
Kaastoffee april 13, 2017 at 13:05

Ik sport wel 5 keer per week, omdat ik heel graag beter wil worden in CrossFit. Naast dat het voor mij een enorm goede uitlaatklep is, heb ik mezelf dat toch ook ten doel gesteld. En dat gaat goed. Ik ben alleen echt niet goed in dagen overslaan en rustdagen maken me best kriebelig.. ik wil echt beter leren rust nemen en ook accepteren dat ik af en toe niks hoef 🙂 dat blijft dan ook een uitdaging.

Antwoord
Marit april 13, 2017 at 22:56

Da’s een leuk doel, ik snap dat je dan vaak traint! Rust is zo’n belangrijke training, dus zeker doen!

Antwoord
Sanne april 13, 2017 at 14:59

Hoi Marit, wat knap en goed van je! Heb je nu je minder sport ook je voedingspatroon aangepast? Eet je bijvoorbeeld minder eiwitten of eet je überhaupt minder?

Antwoord
Marit april 13, 2017 at 22:58

Hi Sanne, dankjewel. Ehm, nee niet echt aangepast. Ik eet gewoon echt op gevoel en ook waar ik me goed bij voel zeg maar. Dat is nu niet heel anders naar mijn idee.

Antwoord
Laura april 13, 2017 at 17:01

Heel herkenbaar! Goed bezig. (:

Antwoord
Jorien april 13, 2017 at 17:40

Marit wat een fijne, motiverende en eerlijke post! Wat knap dat je je er zo bij neer kan leggen en je lekker in je vel zit! Had dit echt even nodig. Net begonnen met fulltime baan en dan schiet sporten er wat sneller bij in. Maar zoals je zegt 2-3x in de week is ook gewoon prima. Toch fijn om dat ook te lezen. Vind sowieso je blog er leuk en fijn dat je de focus legt op balans. Super gaaf dat je de Mont Ventoux gaat beklimmen. Ik heb het zelf ook ooit redelijk ongetraind gedaan, maar pas op voor het laatste stukje dat vond ik echt heel zwaar. Heel veel succes alvast! En ik kijk uit naar je blogs over je ervaring!!! Fietsen jullie trouwens met specifiek doel?

Antwoord
Marit april 13, 2017 at 22:59

Wat een lief berichtje, dankjewel. Ben heel benieuwd naar de Mont Ventoux, ik hoop dat het goed gaat komen!

Antwoord
Ing april 13, 2017 at 17:44

Lieve Marit,
Ik vind dit een heel mooi geluid. Je ziet en hoort zoveel dat mensen maar meer en meer gaan sporten, maar ik vind het mooi om te zien dat je kijkt waar je nog meer van kan genieten en zo goed in je vel kan zitten.
Ik moet erbij zeggen dat ik jaloers ben op iedereen die veel sport (ik heb een bewegingsbeperking ivm eetstoornis). Maar het lijkt soms alsof je dan geen leven kan hebben en zo voelt het voor mij ook. Dat jij laat zien dat je op andere manieren kunt genietrn, helpt mij. Ik ben nog altijd bezig met hoe ij dit ga doen, maar ben blij met deze post!
Thanks very much!!

Antwoord
Marit april 14, 2017 at 08:58

Wat een lief berichtje, dankjewel. Je kunt zeker op andere manieren genieten, hoop dat jij dit ook mag gaan ervaren!

Antwoord
Bellie april 13, 2017 at 18:32

Fijn! Eetstoornis hier redelijk onder controle. Ik keer ook genieten van het kiet moeten sporten. Geeft rust maar soms s avonds paniek. Maar met twee opgroeiende kinderen is het niet evident 3x te sporten want ik gun hun elk hun sport. Blij te horen dat ik niet alleen ben en dat we gewoon moeten gelukkig zijn met wie we zijn en doel gezond eten maar niet extreem en sporten als het kan maar voor het plezier en niet omdat het moet. Toppie en Mercikes voor deugddoende berichtjes

Antwoord
Marit april 14, 2017 at 08:59

Hi Bellie, woon je in Belgie? Zo klinkt het in ieder geval, haha. Leuk! Bedankt voor je berichtje. Geniet juist van die rust en zorg dat je andere dingen doet waar je je goed door voelt, naast sporten! Dan raak je minder in paniek, denk ik. Liefs!

Antwoord
Fabienne Overbeek april 13, 2017 at 21:13

Heey marit,

Leuk om al je blogs te lezen! Een beetje motivatie en lekkere receptjes kan ik altijd gebruiken?. Ik ben zelf ook een sportfannaatje al zeg ik het zelf. Een rondje hardlopen of uurtje turnen mag altijd. Maar het leukste blijft toch wel polsstokverspringen ookwel fierljeppen in friesland. Mischien ook wel leuk om een keertje te proberen nu je toch net nieuwe dingen bezig bent. Liefs fabienne

Antwoord
Marit april 14, 2017 at 08:59

Wat een leuk idee, ik kom uit Friesland, dus zeker al eens gedaan, maar wie weet binnenkort!

Antwoord
Maaike april 28, 2017 at 22:25

Hoi Marit, goed dat je blijft nadenken over zaken in het leven. Je doet het natuurlijk altijd voor jezelf en dat mag je nooit het oog verliezen. Ik vind het knap van je dat je zo eerlijk naar jezelf blijft. Liefs, Maaike

Antwoord
Marit mei 1, 2017 at 12:59

Bedankt voor je reactie Maaike, je hebt helemaal gelijk!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram