Sporten

Mijn voorbereidingen op de halve marathon in Disneyland Parijs!

geschreven door Marit september 11, 2016 0 comments

Vandaag liep ik mijn laatste lange duurloop: 18 km. Over precies twee weken, op zondag 25 september, loop ik de halve marathon in Disneyland Parijs!!! Als je me volgt via snapchat (fitmetmarit) dan kan het je opgemerkt zijn dat ik inderdaad weer flink aan het hardlopen geslagen ben!

Zo’n twee maanden geleden kreeg ik een belletje van lieve, gekke Franzie (girlslove2run) of ik wel mee wilde naar Disney! Ik mocht kiezen: 5 km of de halve marathon. 21,1 km hardlopen door HET park? Ja duhhhhh! 

Al jaren loop ik minstens één keer per week hard. Of nouja, het gebeurt soms ook twee weken niet of juist twee keer per week. Ik vind hardlopen fijn, maar lopen zonder doel kan soms wat saai zijn.
21,1 km wordt dus zeker een uitdaging! Mijn trainingen gingen niet meer verder dan 10 km per keer (meestal mar 6/7 km) en in de sportschool train ik vooral om sterker te worden, niet om sneller te worden.

Het wordt mijn derde halve marathon ooit. Dus in eerste instantie was mijn gedachte: ‘dat doe ik wel even’. Maar als die laatste halve marathon zo’n 2,5 jaar geleden was, dan zit dat niet zomaar weer in je benen. Verre van.

Trainen dus. Zonder schema. Gewoon één keer meer per week trainen en de afstand wat omhoog gooien. Dat dacht ik. Totdat ik werd gevraagd of ik Domien wilde coachen naar zijn (eerste) halve marathon, ook die in Disney. Ik maakte een schema, we gingen samen trainen (bekijk hier het filmpje) en ik merkte steeds meer dat het ook bij mij niet vanzelf kwam.

Er moest serieus getraind worden. Nu hoef ik geen Persoonlijk Record (ik weet die niet eens) of top tijd te lopen, maar omdat ik 21,1 km door het Disney park mag lopen, wil ik gewoon ontzettend genieten. En niet met mijn tong op de grond hangen, amper vooruit komen en bij elke stap denken: ‘wat doe ik mezelf aan’. Nee, ik wil genieten van het park! Ik wil alles zien en ik wil gewoon heel relaxed alles in me opnemen.

Het schema wat Domien en ik volgen bevat drie trainingen per week. Domien moest van iets verder komen en had uiteindelijk maar acht weken om te trainen, een pittig schema dus!

Training 1 = een duurloop training. Dit bouwen we op naar 90 minuten en bouwen we ook weer af.
Training 2 = een pittige interval training. Met tempo minuten oplopend tot 5 minuten en lang rust tussendoor, zodat je ook bij deze training kilometers maakt.
Training 3 = een ‘uitlooptraining’, dus dat je gewoon een lekker rondje van 5 km loopt, waardoor je eigenlijk weer energie krijgt om de week erna weer te gaan knallen.

De trainingen gaan erg goed. Over twee weken is het al zover, dus vanaf nu weer wat opbouwen en energie sparen! Met een doel trainen geeft me zoveel motivatie! Om mezelf uit te dagen, om kapot te gaan tijdens een intervaltraining. Hierna moet ik dan ook maar weer snel opzoek naar een nieuw doel, want ik ben bang dat ik anders een motivatie dip krijg, vooral met de winter in opkomst.

Volgende week neem ik (door middel van mijn YouTube kanaal) jullie een week mee in mijn laatste voorbereidingen richting Disney. Ook ga ik natuurlijk in Disneyland zelf filmen! Ik slaap bij running girl Laura op de kamer (partyyyyy) en een paar girls Running Girls Groningen gaan ook mee!

Kun je merken dat ik er zin in heb? Heb jij al eens een halve marathon gelopen?

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram