HardlopenSporten

Marathonpraat: nog 3 weken

geschreven door Marit oktober 15, 2017 6 Comments

Over 18 nachtjes stappen we het vliegtuig in naar New York, over 21 nachtjes staan we aan de start… Het komt steeds dichterbij en ik vraag me af, of je je ooit ‘ready’ voor zo’n run voelt?
Vorige week vertelde ik je over mijn runs in Milaan en Nice, en over de 4 mijl die ik ging rennen. Die medaille is inmiddels binnen en daarna heb ik nog twee keer hardgelopen deze week. Ik vertel je er meer over, deze keer in de vorm van een dagboekje.

Maandag
Er stond weer een afspraak bij de fysio gepland. ‘Mijn’ fysio was op vakantie, dus ik werd door iemand anders behandeld en dat ging er even heel anders aan toe… de pijnlijke spot werd al gauw gevonden en die werd flink behandeld. Of nouja behandeld… het voelde eerder als mishandeld. Hij probeert de druk van mijn hamstrings af te halen, zodat ik deze maand goed (en pijnvrij) kan door trainen, zodat ik die marathon kan gaan lopen. Roeien met de riemen die we hebben dus. “Je mag best huilen, want het gaat behoorlijk pijn doen”, zei hij en dat klopte. Mijn tranen hield ik in hoor, maar pijn deed het wel.


Dinsdag

Van mijn fysio mocht ik 7 á 8 kilometer rennen. De pijn komt vaak opzetten vanaf kilometer 10, dus de bedoeling was om dat te voorkomen. Ondanks dat de bovenkant van mijn billen wat beurs aanvoelde, gingen de kilometers lekker en pijnvrij. Daarna weer goed rekken, strekken, foam rollen en mijn oefeningen doen. En natuurlijk goed ontbijten! Voor een wat ‘kortere’ run eet ik een cracker of een banaan, zodat ik direct kan gaan rennen en daarna rustig kan ontbijten. Deze keer werd dat een warme havermout met passievrucht, yum!

Woensdag
Naar de sportschool. Voorheen kwam ik altijd een aantal keer per week in de sportschool, maar sinds ik voor de marathon train (begin september) is dit flink verminderd. Toch probeer ik één keer per week te gaan om wat spierversterkende oefeningen te doen. Ik begin met een kwartier traplopen en doe daarna oefeningen voor mijn benen. Niet heel hoog in gewicht, en meer herhalingen dan normaal. Denk hierbij aan 3 setjes van 15 herhalingen. Squats, lunges, deadlifts, hip trusts, kuiten en nog wat oefeningen voor de core/buikspieren.

Donderdag
Rustdag.


Vrijdag

Vandaag staat mijn duurloop gepland. En omdat ik bij mijn ouders in Heerenveen heb geslapen, besluit ik in de ochtend met mijn vader naar zijn werk mee te rijden en vanaf daar terug te rennen. Zo hoef ik niet na te denken over routes en rondjes, maar kan ik in één rechte lijn naar huis. Eerst thuis nog twee boterhammen met appelstroop, een banaan en koffie. Ik was best wel zenuwachtig… zou ik het redden? Kan ik dit? Kom ik mezelf tegen? 
Uitgezet in Steenwijk, zonnetje breekt door, een zijwindje en een lekker muziekje in. De eerste kilometers moet ik wat in mijn ritme komen, ik ben een echte diesel: ik kom pas later op gang. Kilometers 5 tot 15 gaan super snel voorbij en heel makkelijk. Soms denk je even “nou, hier ren ik dan, dit moet ik nog 2 uur doen, wat vind ik hier leuk aan?”, maar die gedachtes gingen ook snel weer naar de achtergrond. Tussendoor neem ik drie gelletjes. Nog steeds vind ik dit niet heel lekker (zacht uitgedrukt), maar ik merk wel echt dat ze werken (in deze blog vertel ik daar meer over).
De laatste 10, vooral de laatste 5 kilometer zijn zwaar, maar zeker wel te doen. Mijn benen voelen zwaar, ik krijg kleine (vermoeidheid) pijntjes, maar gelukkig geen pijn in mijn knie. De laatste kilometer zijn aftellen, maar I DID IT! Ik heb 25 kilometer aan één stuk doorgerend, zonder pijn en in een lekker en constant ritme (5:49 min per kilometer). Dit geeft me echt weer een stukje vertrouwen richting de marathon. Helaas kwam de pijn in mijn knie gelijk opzetten bij thuiskomst, maar ik was al blij zat dat het toen pas kwam en ik een gelukje als ik bij mijn ouders in Heerenveen ben: de jacuzzi om lekker in te herstellen!

Zaterdag & zondag
Rust! Of nouja, ‘actieve rust’, want er moet ook gewoon gewerkt worden. Een beetje wandelen, rekken en strekken tussendoor en dan kan ik maandag weer aan de bak! Een intervaltraining, want die doe ik helaas veel te weinig…

Nu ben ik wel benieuwd… moet jij het vooral hebben van je eerste kilometers of kom je ook pas later op gang?

Happy SUNday! 

6 Comments

Marlous oktober 15, 2017 at 11:44

Ik ben écht een ‘diesel’. Pas na 7-10km denk ik; ‘Zo, ik ben begonnen’ 😉

Antwoord
Marit oktober 16, 2017 at 17:20

Haha, same!

Antwoord
Rosemarijn oktober 15, 2017 at 13:27

Fijn dat je lange duurloop zo goed ging!! Dat geeft idd vertrouwen 🙂 Ik kom wel snel op gang, na twee a drie liedjes (ik loop in liedjes, niet in kilometers haha) vind ik het heeeerlijk vaak!

Antwoord
Marit oktober 16, 2017 at 17:23

Wat grappig dat je in liedjes loopt!

Antwoord
Jeroen oktober 16, 2017 at 18:17

Hey Marit,

Stuitte op jouw blog.
Ik loop over 3 weken dezelfde marathon ook voor het eerst.
Mijn voorbereiding is redelijk gelijk aan de jouwe en mijn schema ook. Ruk dus 🙂
Loop 1 a 2x per weer, langste afstand tot nu toe 28km en afgelopen vrijdag bij 22km moeten stoppen door diverse pijntjes.
Maar, 5 november gaan we ervoor. Al moet ik jankend over de finish komen, halen zal ik het… Trouwens janken wordt het toch wel, of van de pijn, af van de emotie maar waarschijnlijk van alles tegelijk 🙂
Wie weet tot 5 november! Wie weet kruipen we samen over de finish 🙂

Antwoord
Marit oktober 17, 2017 at 16:43

Wat tof dat je ook die kant opgaan. Heel veel succes met jouw laatste weken! We kunnen het!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram