HardlopenSporten

Marathonblog #7: ieder een ander doel

geschreven door Marit juli 22, 2018 6 Comments

Aan de ene kant nog een hele zomer met veel trainingen te gaan, aan de andere kant komt het ook zo dichtbij… nog 8 weken tot de start van de Berlijn marathon! Afgelopen week liep ik mijn langste duurloop tot nu toe. Dat was mijn grote uitdaging van deze week, voor een ander kan dat een 5 km aan één stuk door zijn. Ieder heeft een ander doel. Ik vertel je er alles over in deze marathonupdate!

30 km duurloop
Wanneer je me een jaar geleden vroeg of ik ooit een marathon wilde gaan lopen, antwoordde ik daarop dat ik dat ooit wel wilde doen, maar nu nog echt niet… “dan moet je zulke trainingen doen van 2 á 3 uur, zo zwaar!”. En ja hoor… een jaar later ben ik aan het trainen voor mijn tweede marathon. En daar horen inderdaad trainen bij van drie uur. Zo ook de training van afgelopen week. Er stond een 30 kilometer duurloop op de planning. Iets waar ik vooraf al dagen mee bezig ben en vooral de nacht ervoor zenuwachtig voor ben. 30 kilometer! Dat is zo’n drie uur lang hardlopen! Ga ik dat wel redden? Waar ga ik heen lopen? Wat als het niet wil? Wat als ik ergens pijn krijg? Wat als ik honger krijg? Wat als… er zijn heel veel scenario’s mogelijk, maar uiteindelijk is het ‘gewoon’ een kwestie van DOEN. Want ik wil over twee maanden de marathon ‘normaal’ kunnen uitlopen. Dus er moet worden getraind. Ik zeg je eerlijk dat ik nooit zo’n afstand zal gaan lopen, just for the fun.

“Ik ben al moe als ik 5 kilometer loop!”
Wanneer ik achteraf op Instagram deel dat ik super blij ben, omdat ik de 30 km heb gelopen, ontvang ik veel reacties. “Ik ben al moe als ik 5 kilometer loop!”, “dat zou ik nooit kunnen!”, “respect!”, etc. Super lief en leuk die reacties natuurlijk, het is ook zeker een prestatie, maar toch wil ik er graag wat bij zeggen. Ik zit in een marathonvoorbereiding. Trainingen van 25+ kilometer staan een aantal keer op mijn schema. Dat zijn behoorlijke afstanden, maar die afstanden loop ik met een doel: ik wil de marathon gaan (uit)lopen. Er is dus iets om voor te trainen. Dat ik zulke afstanden loop en deel via social media, neemt niet weg dat een 3, 5 of 10 kilometer lopen hartstikke knap is. Ieder heeft zijn of haar eigen doel. En daar stel je je op in. Als ik van plan ben een 5 kilometer te gaan lopen, dan ga ik niet opeens 30 km lopen, dan stel ik me in op 5 en ga ik daarvoor. Iedereen heeft zo z’n eigen doel (of niet) waar je op dat moment voor traint. En daar horen ook trainingen bij die je niet zomaar zult doen, maar nu doet omdat je een doel voor ogen hebt. De één wil beginnen met hardlopen, de ander wil een zo snel mogelijke 10km lopen, weer een ander wil juist sterker worden in de sportschool. Iedereen heeft een ander doel en het is alleen maar leuk als we elkaar hierin kunnen motiveren en inspireren. Vorig jaar had ik nooit gedacht trainingen te doen van 25+ kilometer, maar nu ik er in zit, “hoort het erbij”. Betekent niet dat ik altijd zin heb in mijn trainingen, het niet zwaar vind en soms kijk ik er zelfs tegenop, maar… ik heb een doel en daar ga ik voor! En dat gevoel achteraf… onbetaalbaar!
Wat ik hiermee wil zeggen? Wanneer ik een foto deel in de ochtend dat ik 30 heb gerend, betekent niet dat jij niet goed bezig bent. Ik heb me (al dagen) op die 30 km voorbereid en ingesteld, want het hoort bij mijn trainingen. Mijn ‘prestatie’ zegt dus niets over jouw prestatie. Ieder zijn of haar doel en dus traint iedereen anders. Trots zijn op wat jezelf doet!

Een marathon lopen kost tijd
Laatst kreeg ik de vraag hoe ik de trainingen combineer met werk. Plannen is daarop mijn antwoord, maar wel met een sidenote. Ik ben van mening dat trainen voor een marathon tijd kost. Tijd die je aan trainingen kwijt bent, focus en ook het herstel (rust) is belangrijk. Heb jij een periode dat er belangrijke dingen in je leven gaande zijn die prioriteit nodig hebben, dan lijkt mij het trainen voor een marathon ‘erbij’ best lastig. Je kunt kiezen voor een sportrustenschema (dan train je niet verder dan 14 kilometer, maar er zijn veel meer leuke uitdagingen op hardloop/sportgebied. Hoe leuk ik de trainingen voor de marathon ook vind, na 16 september ben ik ook wel even klaar met die lange afstanden en het rekening houden met. Er hoeft ook niet altijd een doel te zijn. En er zijn ook kleinere doelen. Zo ben ik niet echt een korte afstand loper, maar lijkt het me na de marathon in Berlijn wel leuk om meer bezig te zijn met de afstanden 10 en 21 kilometer. Of weer wat meer krachttraining. Dat zien we dan wel weer.

Schema
Tot nu toe gaan de trainingen TOP. Ja, echt. Ik ben zo blij dat ik geen pijntjes heb en dat ik al mijn trainingen kan afstrepen van mijn zelfgemaakte schema. Mijn tempo mag van mij wel iets sneller zijn, maar ja, rupsje nooit (snel) genoeg hè?!
Eigenlijk had ik deze week een 22 km duurloop gepland en pas volgende week de 30 km, maar een paar weken geleden heb ik (samen met anderen) me opgegeven voor de halve marathon in Lauwersoog 28 juli. Dus ik heb de afstanden omgedraaid. 28 juli is het weekend waar ze het over 40 graden hebben en de halve marathon begint om 14:00 uur… of die doorgaat en hoe dat zal gaan, daar vrees ik een beetje voor, maar dat zien we volgende week wel!

Ga je nog lopen vandaag of de komende dagen? Dan heb ik nog een interval-tip voor je!
Ben je een 5 kilometer loper? Doe dan 5 x 2 minuten tempo, met 1 minuut heel rustig dribbelen tussendoor.
Ben je een 10 kilometer+ loer? Doe dan 10 x 2 minuten tempo, met 1 minuut heel rustig dribbelen tussendoor.
Beide trainingen met een warming-up en cooling down (bijv. 1 kilometer in- en uitlopen).

Dat was de marathonupdate voor deze week! Nog 56 nachtjes slapen! ♥♥

PS. Heb je vragen over mijn trainingen? Stel ze vooral in een reactie hieronder!

6 Comments

Ellen juli 22, 2018 at 12:17

Super knap!! Volg met plezier jouw updates 🙂 ben nu ook weer aan het trainen voor de halve marathon, maar krijg vaak hoofdpijn na zo’n lange training in de zon/hitte. Heb jij hier geen last van?

Antwoord
Marit juli 23, 2018 at 11:20

Hey Ellen, wat vervelend dat je dit krijgt. Ik heb daar zelf nooit last van nee! Een idee: een pet dragen? En deze eventueel af en toe nat maken? En daarnaast VEEL water drinken!

Antwoord
Alexa juli 23, 2018 at 07:38

Lekker bezig met het trainen voor de marathon Marit! Ik heb het hardlopen (na een half jaar niks) weer kunnen oppakken en jouw interval tip voor de 5km opgepakt. Fijn zeg! Ooit ga ik nog een 1/2 marathon lopen, maar tot die tijd hou ik het lekker bij mijn afstanden tussen de 5-10 km 🙂

Zet hem op!!

Xxx

Antwoord
Marit juli 23, 2018 at 11:20

Wat goed om te horen, Alexa! Ervan genieten en ooit komt die halve!

Antwoord
Rosemarijn juli 23, 2018 at 21:09

Wat lief en fijn deze update. Ook al weet ik het in mijn achterhoofd wel maar toch vergelijk je je soms onbewust met andere hardlopers (op instagram). Dan kan ik me daar best ‘lui’ door voelen, omdat ik ‘maar’ 12 km heb gelopen. Dankjewel dus! En succes weer deze week met je trainingen!

Antwoord
Marit juli 25, 2018 at 10:27

Echt niet doen! Elke workout is er één en zoals ik zei, iedereen traint voor iets anders! Wanneer die marathon erop zit ga ik ook echt niet voor mijn lol zulke afstanden rennen! 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram