EventsHardlopenSporten

Marathonblog #4: hardlopen is mijn houvast

geschreven door Marit juni 24, 2018 6 Comments

Nog 12 weken tot de Berlijn marathon, het is tijd voor mijn vierde marathonblog! Inmiddels ben ik zeven weken bezig met mijn schema en de trainingen gaan tot nu toe lekkerrrr. Door de drukte van de afgelopen tijd merk ik dat ik hardlopen echt als mijn houvast zie. Zolang ik mijn trainingen kan doen en de rest erom heen plan, voelt het alsof ik mijn leven op de rit heb (haha). Ik ga je weer van alles vertellen over mijn voorbereidingen tot nu toe, dus lees snel verder!

Trainingen
Vorig jaar liep ik de NY marathon echt om de marathon uit te lopen en te genieten van New York en alles wat erbij kwam kijken. Dat is gelukt. Straks, tien maanden later (16 september), wil ik de marathon ook uitlopen natuurlijk, maar dan met een snellere tijd. 4:23 is mijn PR en die wil ik toch wel met een flink half uur verbeteren (een half uur minder rennen dus, da’s best een lekker ideet!). De trainingen neem ik dan ook serieus en ik vind vooral de intervaltrainingen belangrijk om goed uit te voeren. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik vaak zonder horloge (als ik wel een horloge gebruik, gebruik ik de Fitbit) loop en de minuten gewoon time met mijn mobiel, dus ik ben soms wel benieuwd wat ik hier nog uit zou kunnen halen (bijvoorbeeld qua hartslag). Tips hiervoor zijn altijd welkom!
Afgelopen week deed ik een intervaltraining (inlopen, 6 x 3 minuten tempo, 2 minuten rustig dribbelen tussendoor, uitlopen), ging ik eindelijk weer naar de sportschool voor wat lichte krachttraining, deed een duurloop (20 km) en dit weekend ben ik met de Running Girls op trainingskamp (ZO LEUK!), waar we vrijdag (6 km rustig), zaterdag (16 km duurloop) en ook vandaag lopen (nog geen idee). Best wat kilometers dus deze week, maar dat mag in aanloop naar de marathon. De trainingen tot nu toe gaan prima. De ene keer gaat het lekker en vanzelf, de andere keer gaat weer wat moeizamer (kom er niet lekker in, moeite om gemiddeld tempo vast te houden, muziek doet niet wat ik wil, kleine pijntjes, maag doet moeilijk…). Maar goed, over het algemeen mag ik zeker niet klagen en ben tevreden met mijn tempo. En na dit weekend even een paar rustdagen om te herstellen van al die trainingen.


Hardlopen is mijn houvast

In de afgelopen weken is het wat druk, veel tripjes en van alles, dus dan is het met de trainingen soms even puzzelen. Ik hou van houvast, structuur en duidelijkheid en dat is niet altijd het geval als je nachtjes weggaat of in de ochtenden dingen hebt (ik loop of in de ochtend of liever niet, haha). Daarom vind ik het heel fijn om de trainingen goed in te plannen, zodat ik die in ieder geval kan doen en omdat ik die houvast dan heb, kan ik de rest (als lichte autist) ook beter handelen. Vroeg uit bed, licht ontbijtje, koffie, hardloopoutfit aan en gaan! Tijdens het hardlopen kan ik mijn gedachten altijd even op een rijtje zetten, zo heerlijk vind ik dat! Het zorgt voor mij altijd voor een actief en opgeruimd begin van de dag.

Eat, train, sleep, repeat
Het lijkt mij wel leuk om meer te delen over wat ik zoal eet tijdens de voorbereidingen richting Berlijn, maar voor mij is het allemaal zo vanzelfsprekend dat ik dat soms ook wat vergeet. Eigenlijk denk ik er niet zoveel bij na (ik eet van mezelf al redelijk gezond en voedzaam, denk ik) en doe ik gewoon waar ik me goed bij voel. Ik heb natuurlijk in de afgelopen jaren wel ervaren wat wel en niet werkt voor mij. Zo ontbijt ik graag met havermout, maar dat moet ik niet voor mijn workout doen, dat valt niet lekker. Maar dit kan voor iemand anders wel weer heel fijn zijn.

Dit was mijn ontbijt voor de 20 km duurloop afgelopen week.

Het hangt af van de duur van de training, maar meestal ontbijt ik met iets (lichts) van broodjes of crackers met appelstroop, een energybar (deze vind ik erg lekker en fijn!) en altijd een kopje koffie. Loop ik minder dan 5 km, dan ontbijt ik erna.

En een mugcake na de duurloop!

Sowieso ontbijt ik altijd pas ‘echt’ na de run. Dat is dan vaak een mugcake, pannenkoekjes of een flinke kom havermout. Een combinatie van koolhydraten en eiwitten. Ondanks dat ik niet veel krachttraining meer doe, vind ik mijn eiwit-inname nog steeds erg belangrijk (voor het herstel). Daarnaast probeer ik de rest van de dag voedzaam te eten. Niet veel anders dan ik normaal doe. Ik hou mijn calorieën niet bij oid, maar luister naar mijn gevoel en denk dat ik aan het einde van de dag altijd wel een goede balans heb tussen koolhydraten, eiwitten en vetten.

Ook heb ik me in de tussentijd (samen met een aantal andere running girls) opgegeven voor de halve marathon in Lauwersoog eind juli! In mijn trainingen loop ik ook wel die afstand, maar je loopt toch anders bij een event-run, dus een goede tempo-training tussendoor. Ben benieuwd!

Mocht je nog vragen hebben over de marathontrainingen en alles wat erbij komt kijken, stel ze vooral! Dan weet ik wat jullie de volgende keer interessant vinden om te lezen.

Happy Sunday ♥

PS. Check mijn eerste marathonblog voor meer over mijn trainingsschema, mijn tweede marathonblog voor (been en bil) oefeningen met weerstandsbanden (ik gebruik deze) en mijn derde marathonblog voor tips voor een blaarvrije zomer!

6 Comments

Ingrid juni 24, 2018 at 12:11

Hoi Marit,
Leuke update! Hardlopen is zo fijn!!
Zou je eens een ‘what I eat in a day’ kunnen doen? En dan bijvoorbeeld wat je eet op eeen trainingsdag en rustdag? Lijkt me erg interessant!
Groetjes

Antwoord
Marit juni 25, 2018 at 14:24

Hi Ingrid,

Bedankt voor je berichtje.
Ik kan wellicht eens laten zien wat ik zoal op een dag eet, maar ik vind soms ook lastig, omdat dit voor iedereen anders is (en ook voor mij elke dag anders is). Ik wil mensen niet op een foute manier inspireren 😉 Maar misschien aan de hand van foto’s wel eens leuk. Bedankt voor de inspiratie!

Antwoord
Carlijn juni 25, 2018 at 07:58

Hoi Marit,

Heel erg fijn om jouw ervaringen te kunnen lezen en ervan te leren! Ik herken wat je zegt over “houvast”. Hardlopen geeft mij ook veel rust. Ik vroeg mij of hoe jij het doet met naar de toilet gaan. Zelf ben ik ook aan het trainen voor een marathon (in november). Vanaf ongeveer 14 km moet ik erg nodig naar de toilet. Heb jij hier ook weleens last van en hoe pak jij dit aan?

Antwoord
Marit juni 25, 2018 at 14:26

Hi Carlijn,
Bedankt voor je berichtje. Voor welke marathon ben jij aan het trainen?
Bedoel je plassen of de grote boodschap? Voor mij is dat beide elke keer anders! Ik weet inmiddels wel waar mijn maag goed op reageert, dus heb daar niet veel problemen mee (niet te veel eten van te voren helpt bij mij). En verder wordt er heel af en toe een plaspauze ingelast, maar meestal is dit niet nodig.

Antwoord
Desley juni 25, 2018 at 12:07

Ik kijk echt elke dag op je site ben echt groot fan! Zou je vaker eetdagboeken willen delen?

Antwoord
Marit juni 25, 2018 at 14:27

Hi Desley! Ik ga binnenkort proberen iets van een eetdagboek te delen! Maar zoals ik al in een andere reactie aangaf, wil ik niet dat mensen denken dat wat ik doe precies goed is, want het werkt voor iedereen anders!
Bedankt voor je berichtje!

Antwoord

Mijn andere blogs