HardlopenSporten

Marathonblog #11: trainingsdagboek op vakantie

geschreven door Marit augustus 19, 2018 4 Comments

Zoals je misschien wel hebt gezien, was ik afgelopen week in Frankrijk voor een weekje vakantie. In de vorige marathonblog was ik wat aan het klagen over de lange afstanden, maar gelukkig had ik er deze week weer wat meer plezier in. In deze marathonblog ga ik je de trainingen van afgelopen week vertellen.

Zondag

Gister zijn we aangekomen in Frankrijk. Het was eigenlijk niet te planning om te gaan rennen, maar toen iedereen na het ontbijt lekker zijn of haar eigen ding aan het doen was, kon ik het niet laten om de hardloopschoenen aan te trekken voor een verkenningsrondje. Ik liep op een heel rustig tempo 5 kilometers heen langs het strand en weer 5 terug. Beetje strompelen over zacht ondergrond. Erg lekker om zo te ‘aarden’ en de vakantie te beginnen!

Maandag

Ik ben vroeg wakker en omdat ik weet dat het nog wel even duurt voordat iedereen wakker is, trek ik gelijk de hardloopschoenen aan. Vandaag heb ik namelijk wel een training op de planning. En met nog een maand te gaan, probeer ik de trainingen zoveel mogelijk te doen en serieus te nemen. Ik weet dat ik een intervaltraining moet doen, maar omdat mijn schema thuis op de koelkast hangt, bedenk ik het tijdens het warmlopen. 5 x 1000 m tempo, met tussendoor 500 m rustig dribbelen. Dit werden 10 kilomters in totaal. Heerlijk!

Dinsdag

Toen we laat in de middag thuis kwamen van een dagje stad en het zonnetje ook nog eens ging schijnen, had ik opeens heel veel zin om te gaan trainen. Deze training wilde ik alleen gaan doen, als er tijd was en als ik zin had. En dat was er beide! Ik trok de hardloopschoenen aan en liep het eerste stuk vooral bergopwaarts. Na 2,5 kilometer keerde ik om en zo liep ik een zweterige 5 kilometer. Leuk om ook met wat hoogtemeters te trainen. Bij terugkomst deed ik nog een korte workout met de weerstandsbanden.

Woensdag

Vandaag deed ik lekker niks! Spelletjes spelen, eten, kletsen, drinken, vissen, nog meer eten en vooral de beentjes omhoog.

Donderdag

Duurloopdag! Zoals elke week had ik de duurloop weer op donderdag gepland. In verband met de vakantie had ik deze week als ‘tussenweekje’ gepland, ik hoefde dus geen 30+ afstand te lopen, maar een 25 kilometer. Nog steeds ver, haha. Ik wilde een niet al te moeilijke route, dus ik liep 12,5 kilometer langs het strand heen en draaide toen om. Best leuk hoor, langs het strand, maar na een paar kilometer heb je dat ook wel gezien. Vorige week liep ik 32 kilometer in 3 uur, maar was mijn hartslag eigenlijk iets te hoog, deze keer liep ik daarom een stuk langzamer en sjokte ik bijna voor mijn gevoel. Hierdoor bleef mijn hartslag wel onder de 150, wat goed is om te trainen. 

Vrijdag

Vandaag ren ik een rustige 5 km. Niet omdat ik er echt zin in heb, maar omdat ik het gevoel heb dat dit goed is voor het herstel. Je denkt waarschijnlijk “ohhh, 5 kilometer is een makkie als je die dag ervoor 25 kilometer liep!”, maar zo voelt het niet. Het is echt maar net waar je je op instelt! Ik voelde mijn benen wel wat van gister, maar ik deed het lekker rustig aan en haalde op de terugweg croissants bij de bakker… genieten!

Zaterdag

In de auto terug naar huis! Beentjes omhoog en me mentaal voorbereiden om de komende hardloopweek, die waarschijnlijk het zwaarste van alle weken zal worden! Daarna is het afbouwen (taperen), dus daar vertel ik volgende week meer over!

Dat komt neer op een totaal van 55 kilometer! Ik ben in training voor een marathon, dus dan zijn dit soort afstanden ‘normaal’, maar eigenlijk is dat best wel heel veel en wil ik nogmaals zeggen dat je je niet moet vergelijken of je ontevreden voelen over je eigen 5 of 10 kilometer die je afgelopen week rende. Ieder zijn of haar eigen doel!

Happy Sunday! ♥

4 Comments

Anouk augustus 19, 2018 at 21:38

Klinkt als een lekkere trainingsweek, hopelijk was het ook een gezellige vakantie:)
En jeetje, wat een afstanden inderdaad, ik heb vandaag voor het eerst 10 km gerent, daar ben ik zelf al best trots op!
Succes nog met de rest van je trainingen, die marathon gaat vast helemaal goed komen!

Antwoord
Marit augustus 27, 2018 at 16:00

Was een hele gezellige vakantie 😉 En een 10 kilometer: hartstikke goed!!! Bedankt voor je berichtje.

Antwoord
Ilse augustus 19, 2018 at 21:42

Heb je al eens eerder iets over je hartslag geschreven tijdens het trainen? Waarom is het goed om.onder de 150 te blijven?

Antwoord
Marit augustus 27, 2018 at 16:01

Nog niet eerder iets over geschreven, maar qua hartslag is dat ook heel persoonlijk. Mocht je hier meer over willen lezen, dan kun je googlen naar hartslagzones! 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram