PersoonlijkSporten

Luisteren naar je lichaam

geschreven door Marit augustus 27, 2015 4 Comments

Vorige week dinsdag vertelde ik hier dat ik een vakantie inlaste van de sportschool. Ik wilde mijn lichaam rust geven, want ik merkte dat het daar aan toe was. Iedere keer na een work out had ik spierpijn, mijn spieren voelden onrustig en zaten constant vol en daardoor had ik een soort moe-gevoel, wat ten koste ging van mijn motivatie.
Natuurlijk, als ‘sport-fanaat’ vond ik dus best een lastige beslissing, maar het voelde echt alsof ik het moest doen. Luisteren naar mijn lichaam, rust nemen zodat ik daarna weer kan knallen!

Hoe ging het?
Ja, eigenlijk veel beter dan verwacht. Ik ben tien dagen niet in de sportschool geweest, maar dat betekent niet dat ik stil heb gezeten. Mijn sportschoenen hebben me gemist, denk ik 😉 Waar ik normaal zo’n 4/5 keer per week sport, heb ik dat nu niet gedaan. Maar gezien ik in de horeca werk en moeilijk stil kan zitten heb ik aan beweging geen gebrek gehad, alleen de gewichtjes heb ik lekker laten staan. (Behalve de dienbladen en borden ;)) Ik merkte aan mijn lichaam dat het er aan toe was, dus naast al dat dagelijkse gefiets en geloop heb ik een heerlijk rustige week wat sporten betreft gehad, ik had tijd over, waardoor ik andere dingen kon doen!

Is dat nou goed, zo’n rustweek?
Vroegahhhh, toen ik schaatste, hadden we altijd een hele rust maand! Dat werd ook echt als goed bestempelt en eigenlijk sta ik daar nog steeds wel achter. Afhankelijk van hoeveel je normaal traint natuurlijk, maar met een druk sportschema, mag je soms best even rust voor je lichaam nemen! Maar ik denk dat je hierin vooral naar je lichaam moet luisteren.
Daarnaast is het dus niet zo dat je spiermassa direct afneemt in zo’n week, je lichaam kan best wel wat hebben, pas na een 6-8 weken zal je spiermassa afnemen. Een rust kan zelfs goed zijn voor je spierkracht. Meer hierover kun je hier lezen!

En nu?
Afgelopen dinsdag rende ik een rustige 5 kilometer en vandaag dook ik weer het krachthonk in. Maar ik deed alles eigenlijk op de helft van mijn normale gewicht, nam overal de tijd voor, voerde mijn oefeningen goed uit en deed vooral de oefeningen waar ik zin in had. Een rustige work out waarin ik mijn spieren weer rustig liet wennen aan de oefening en uitvoering. Dat ga ik de komende week in ieder geval nog doen en dan bouw ik rustig weer op. Ik wil gewoon doen waar ik zin in heb, misschien zijn dat wat andere work outs/groepslessen en wat meer hardlopen.

Doel?
Over een maand ren ik 10 kilometer voor het goede doel (later meer hierover), maar dat is in principe niet iets waar ik nog echt voor moet trainen. Wel moet ik voor dit doel de nodige kilometers nog rennen, dus ik zal iets meer gaan hardlopen en in de sportschool wil ik gewoon lekker afwisselen qua work outs, met niet echt specifieke doelen, behalve er plezier in hebben!
Edit: toch wel een behoorlijk doel… 24 oktober doe ik samen met mijn vriend de Strong Viking Obsracle Run.. 19 km bikkelen, help!

Voeding
Het verbaasde me hoeveel trek ik nog had, terwijl ik niet sportte. Ik heb dus echt altijd trek. Alleen in plaats van het gezond te houden, wat me meestal goed af gaat, gingen nu alle remmen los, haha. De chocolade in mijn kastjes die het normaal redelijk overleefd, ging er nu allemaal aan. Het was niet echt de bedoeling, het was wel lekker, maar omdat je niet sport voel je je toch wat meer schuldig. Dus het is ook weer goed om hier weer even wat op te letten!

Wat heb ik ervan geleerd?
Het klinkt alsof ik het mega easy vond om zo even een break in te lassen, nou vond ik het makkelijker dan verwacht (ik had verwacht na 2 dagen al heimwee te hebben naar de gym), maar alsnog vind ik het best lastig om direct mijn hele controle los te laten, niet meer te sporten. Sporten blijft mijn uitlaatklep, dus ik miste mijn momentje wel hoor! Maar ik heb geleerd naar mijn lichaam te luisteren en ik kan zeggen dat dit echt een goede beslissing was.

Afgestudeerd en nu?
Jaaaa, afgelopen weken stond ook een beetje in teken van mijn afstuderen. Ik had een bbq met familie & vrienden en gister mocht ik dan eindelijk mijn HBO Maatschappelijk Werk & Dienstverlening diploma in ontvangst nemen! Geen student meer, het serieuze leven… of toch niet? 😉 Nee, ehm, ik zit voor nu wel even goed bij mijn baantje, met mijn blog, Running Girls & Kindertelefoon.
Dat voor nu, ik ga eens even gezonde pannenkoekjes bakken voor de lunch!

Nog wat foto’s van gister, tijdens de diploma uitreiking!


diploma uitreiking
diploma uitreiking
diploma uitreiking

4 Comments

Marvin augustus 27, 2015 at 12:28

Gefeliciteerd met je afstuderen! 🙂 Lastig om zo’n rustperiode in te lassen, maar je lichaam heeft er wel echt baat bij!

Antwoord
Marit augustus 27, 2015 at 12:57

Dankjewel, Marvin!

Antwoord
Lucy augustus 27, 2015 at 16:20

Gefeliciteerd met je afstuderen!
En wat stoer, een 10K en een obstacle run. Heel veel succes!

Antwoord
Marit september 2, 2015 at 15:24

Stoer ja, kijk er tegen op joh! En bedankt! 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram