FitnessSportenTips

Een korte HIIT work out

geschreven door Marit januari 19, 2017 0 comments

Gister was ik uitgenodigd door Primark om mee te doen aan een HIIT sessie in Amsterdam. Super leuk en ik had er helemaal zin in. Een nieuwe sportoutfit doet sowieso al wonderen voor je motivatie, maar zeg eerlijk, deze ziet er wel heel hip uit!? Oudroze, een gaasjes sporttrui en een legging die NIET doorschijnt. Ze bestaan nog. En het zit ook nog eens lekker! Die HIIT sessie in Amsterdam is er helaas niet van gekomen, gezien de treinen het iets te moeilijk vonden door de kou (argh). Gelukkig was mijn sportschool wel open en heb ik zelf een HIIT work out bedacht.

Je hebt er vast wel eens van gehoord: HIIT, oftewel High Intensity Interval Training. Een hoge intensiteit van intervaltraining. Het verhoogd de metabolisme, stimuleert de groeihormoon productie, vergroot de explosieve kracht en je cardiovasculaire uithoudingsvermogen wordt verbeterd. Vaak duren HIIT sessies zo’n 15 tot 20 minuten. Zelf doe ik het af en toe na mijn training, om het pittig af te sluiten, maar ook voor als ik weinig tijd heb of op vakantie ben is dit een heerlijke training!

Dit is een work out die je overal kunt doen, is binnen 15 minuten klaar en je krijgt er een mega voldaan gevoel door, omdat het in korte tijd zo intensief is. Het is wel belangrijk om een korte warming up en cooling down te doen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld hardlopen, joggen op de plaats, jumping jacks of een aantal minuten op een cardio apparaat in de sportschool.

Hieronder staan vier oefeningen waarmee je je hele lichaam aanpakt. Je doet iedere oefening 45 seconden, neemt 15 seconden rust en gaat naar de volgende. Na 1 ronde (4 minuten) pak je 1 minuut rust en ga je door naar de volgende ronde. Je doet 3 rondes in totaal.


Jumping squats.
Een oefening waarmee je vooral de benen mee prikkelt. Begin in een goede squathouding (benen op schouderbreedte, tenen iets naar buiten, de druk niet op de tenen maar op de hakken en een afgevlakte rug). Vanuit deze houding spring je omhoog, strekt je uit en komt weer terug in de squat.


Mountain climbers.
Probeer zo recht als een plank te staan. Vanuit deze houding breng je om en om een knie naar je borst. Probeer hierbij je romp zo stabiel en stil mogelijk te houden.


Push up burpees.
 Een burpee met een push up. Lastig uit te leggen, maar bekijk de foto. Je springt recht omhoog, gaat door je knieën, handen op de grond, springt naar achter met je voeten, push up en springt weer met je benen naar voren en vanuit daar spring je weer omhoog.


Cycling cross crunches.
Liggen op de grond maak je met je voeten een fietsbeweging. Je brengt je rechter elleboog naar je linkerknie. Linker elleboog naar rechterknie. En zo blijf je lekker doorfietsen. Branden die buikspieren!

Een korte work out die ik weer vaker ga uitvoeren na mijn work out (als ik nog niet moe ben) en die ik zeker ga onthouden voor op vakantie! Je kunt heel gemakkelijk variëren met de oefeningen.

Doe jij wel eens een HIIT work out? Welke oefening doe jij dan?

– Dit is een advertorial, lees hier mijn disclaimer. –

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram