HET IS...SportenTipsVakantie Tijd

Hoe blijf ik fit tijdens het reizen?

geschreven door Marit november 26, 2019 1 Comment
fit blijven tijdens het reizen

“Hoe blijf jij fit tijdens het reizen” is misschien wel de meest gestelde vraag van het afgelopen jaar. En logisch! Tussen het reizen door heb je me als het goed is ook aardig wat zien bewegen! Hoe ik fit (with Marit) probeer te blijven tijdens het reizen? Ik ga het je vertellen!

Weegschaal paste niet in de koffer…

En al had ‘ie erin gepast, dan alsnog had ‘ie niet mee gemogen. Ik heb me heel wat jaren laten beïnvloeden door de weegschaal, maar sinds ik me meer ben gaan focussen op mijn (fysieke en mentale) gezondheid, heb ik automatisch afstand genomen van de weegschaal. Inmiddels wordt mijn humeur al jaren niet meer beïnvloedt door het getal op de weegschaal, maar stop ik die energie liever in het zoeken naar een fijne balans voor mezelf.

Balans

Het codewoord voor alles, naar mijn mening. Een balans creëer je niet zomaar en ook als je ‘m eenmaal denkt te hebben gecreëerd voor jezelf, kan er zomaar iets veranderen wat weer invloed heeft op de balans. En daarom is naar mijn idee een goede basis belangrijk.

Voor mij houdt een goede basis in dat ik voor mezelf een vorm van beweging heb gevonden, die ik leuk vind, waar ik mijn energie in kwijt kan, maar waar ik ook energie uithaal. Dat is voor mij hardlopen en fitness, maar er komt ook wel eens iets anders bij, zoals nu bijvoorbeeld wandelen en boksen. Als ik dus bijvoorbeeld op reis ben, dan zijn dit mijn bekende vormen van bewegen. Dit vind ik makkelijk(er) om uit te voeren, want dit ken ik.

Naast bewegen is gezonde voeding voor mij ook belangrijk om me fit te voelen. Dat betekent niet dat alles wat ik eet gezond is, maar in de basis probeer ik voedzaam te eten, zodat ik voldoende vitamines en mineralen binnenkrijg om me gedurende dag energiek te voelen. Ook hierbij zorg ik dat ik altijd een aantal dingen (bij me) heb, wat ik ken en waarvan ik weet dat ik me er goed door voel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan havermout, fruit, groenten, noten, eieren en gezonde (eiwitrijke) repen. Waar je ook ter wereld bent, er zijn vrijwel altijd wel manieren te vinden om aan dit soort producten te komen.

Naast voldoende beweging en gezonde voeding (en de balans hiertussen), vind ik rust/slaap/stress ook erg belangrijk. Met reizen kan een bepaalde structuur in je dag aanbrengen soms wat moeilijker zijn. Je bent afhankelijk van een locatie, van de mensen met wie je bent en/of bijvoorbeeld van het weer.
Reizen kan best wel vermoeiend zijn. Het kan voor de buitenwereld als een oneindige vakantie lijken, maar het constant van plek veranderen, op ontdekkingstocht, op avontuur, steeds andere mensen om je heen hebben… het zijn niet de alledaagse dingen en het kan best wat energie vereisen. Luister dan ook goed voor je lichaam en als je eens een dagje toe bent aan helemaal niets doen, dan is hier niets mis mee. Voldoende rust krijgen is voor mijn energie heel belangrijk.

Effort

Bovenstaande genoemde dingen (bewegen, gezond eten en slapen) gaan vaak niet vanzelf. Er is effort voor nodig. Je moet er iets voor doen. Bijvoorbeeld jezelf voornemen om morgenochtend je wekker te zetten om een rondje te gaan hardlopen. Of om de plaatselijke supermarkt te bezoeken om wat fruit en groente in te slaan. Nu wil ik niet zeggen dat je je tijdens het reizen je fit moet voelen of dat dit de manier is waardoor je je fit voelt. Dit zal voor iedereen anders zijn. Voor mij is een rondje hardlopen met daarna een bak havermout met fruit een heel fijn en fit begin van de de dag. En ik doe dan tijdens het reizen ook mijn best om dit te realiseren.

Het allerbelangrijkste? Doen wat goed voelt voor jou. Luister naar je lichaam. Reizen is super intens en waarschijnlijk beweeg je in de basis al veel, omdat je van hot naar her gaat. Gezond eten is niet altijd overal even makkelijk, omdat je niet overal toegang tot eigen keuken hebt en je afhankelijk bent van hoe anderen het maken. Maar geniet daar dan ook van. Dat hoort juist bij het reizen. Andere eet-culturen ontdekken en bijvoorbeeld na het eten een ijsje halen, gewoon omdat het kan. Dat geldt ook voor bewegen. Niets moet, alles mag. Natuurlijk is het fijn om je fit te voelen tijdens het reizen, maar leg je zelf niet te veel op en laat het vooral niet ten koste gaan van je reis.

Mijn tips op een rijtje
  • neem materiaal mee om te kunnen sporten als je dat wilt: goede (hardloop/sport/wandel)schoenen, elastieken, de Fit with Marit weerstandsbanden natuurlijk en sportkleding
  • elke workout is er één! Een kwartier in je kamer met banden aan de slag of buikspieren doen is beter dan helemaal niets doen!
  • maak het jezelf niet te moeilijk en kijk naar wat wel lukt: fruit kopen in een supermarkt, noten als snack en in de avond iets met groente proberen te eten
  • plan van tevoren wanneer je precies gaat sporten, zodat je er rekening mee houdt en bijvoorbeeld je spullen zelfs al kunt klaarleggen (spullen naast mijn bed leggen helpt mij om in de ochtend gelijk te gaan sporten)
  • als je hier behoefte aan hebt (zoals ik dat heb), breng dan wat structuur/gewoontes aan in je dag. Ritme geeft voor mij heel veel rust en zorgt bij mij bijvoorbeeld voor betere nachten

Zorg ervoor dat je iets doet wat je leuk vindt, doe je eigen ding en laat het genieten voorop staan! ♥

Hopelijk heb je iets aan mijn blog! Heb je nog vragen, stel ze vooral!

1 Comment

Brandon november 27, 2019 at 14:10

Erg interessant!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram