Sporten

Halverwege #van5naar10km

geschreven door Marit juli 28, 2021 0 comments

Een dikke maand geleden deelde ik mijn schema die ik gebruikte om op 1 september 10 kilometer te gaan hardlopen. Tot nu toe heb ik vrijwel alle trainingen weten af te vinken en ben ik gemotiveerd voor de tweede helft van het schema. In deze blog wat meer over de trainingen de afgelopen tijd (en waarom ik het zo langzaam opbouw)!

Duurlopen

Iedere week bouw ik (vanaf 5 kilometer) een halve kilometer per week op met de duurlopen. Na de 30 kilometer op mijn 30ste verjaardag in november heb ik eigenlijk de hele winter niet meer boven de 5 kilometer gelopen. Nu bouw ik weer rustig naar de 10 kilometer op. Nu ben je misschien langere afstanden van mij gewend (ik kreeg hier namelijk wat vragen/opmerkingen over), maar op dit moment heb ik geen zin in lange afstanden en vind ik 10 kilometer ver en goed genoeg. Ik vind hardlopen nog steeds heel erg leuk, maar op dit moment vooral de kortere afstanden. Ik zou best iets sneller kunnen opbouwen naar de 10 kilometer, maar het is voor mij juist een leuke motivatie om in de zomermaanden, waarin ik nog niet op vakantie ga en aan het werk ben, doelgericht door te trainen. Een schema is voor mij dan erg motiverend en wie weet is het een mooie basis voor een ander event later dit jaar.
Overigens wil ik er nog wel even bij vermelden dat ik had verwacht zo wel even weer op te bouwen naar de 10 kilometer, maar dat ik iedere week het laatste stukje echt wel wat struggle. Misschien ligt het aan het weer, maar het gaat zeker niet vanzelf! Het is iedere week dus weer een uitdaging en daar ga ik wel lekker op ;).

Intervaltraining

Iedere week intervallen is alweer een tijdje terug en is ook echt weer even wennen. Ik loop dan een X aantal minuten op tempo (zie schema hieronder) en dit wissel ik af met rustig joggen (oftewel: op adem komen). Tijdens de training ga ik helemaal stuk, maar het voelt daarna zo goed en het voelt iedere keer alsof mijn tempo weer een paar seconden sneller is.
Mocht je wat variatie zoeken op je trainingen: probeer eens een intervaltraining!

Gym-time!

Ik ben nog altijd zo blij dat de gyms weer open zijn! Na bijna een half jaar thuis sporten, was ik er zo klaar mee! Nu weer lekker ergens heen fietsen, allerlei oefeningen doen in mijn hoekje en omringd worden door andere mensen die sporten. Mijn routine in de gym is best vaak zo ongeveer hetzelfde, omdat ik graag beter en sterker wil worden in bepaalde oefeningen. Routine helpt daar bij. De oefeningen die ik doe deel ik wekelijks in “mijn sportweek”.

Training overslaan/ruimte voor andere dingen

Bewegen vind ik super leuk en ik vind het dan ook heerlijk om mijn dag ermee te beginnen. Zoals ik al zei is het mij de afgelopen vijf weken gelukt vrijwel iedere training af te vinken. Zo’n schema is een fijne houvast en ik vind het leuk om dan ook echt af te vinken. Maarrrrr, er is ook zeker wel eens een training overgeslagen of juist iets extra’s gedaan. Zo ging ik boksen met een vriendin, vanavond ga ik squashen met Tom en als het mooi weer is skeeler ik graag in de avond. Mij schuldig voelen over een training die overgeslagen is doe ik niet (meer), dus als ik geen tijd of (echt) geen zin heb in een bepaalde training dan is dat zo.

Tot zover de halverwege #van5naar10km update! Ik ben heel erg benieuwd hoe het met diegene gaat die het schema volgen, laat je me dit weten? Mocht je nog vragen hebben, stel ze vooral!

Schema

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volg op Instagram