FitnessSportenTips

Fit in de winter

geschreven door Marit november 12, 2014 7 Comments

Gister vroeg ik op mijn facebook (ja, ik zit nu ook op facebook!) over welke onderwerpen jullie graag willen dat ik over blog. Sporten in de winter kwam hier uit. Die vraag kreeg ik al vaker vanuit mijn omgeving. Hoe blijf je fit in de winter? Goede vraag!

Wat ik hier eigenlijk te vaak al zeg is dat ik totaal geen winter persoon ben. Het vroege donker, de kou… mensen vinden het gezellig, maar ik hou er gewoon echt niet van. Je zou daarom misschien ook juist denken dat daar mijn sporten onder zou leiden, maar niets is minder waar 😉
Juist in de winter blijf ik doorgaan met mijn 4/5 keer per week sporten… omdat ik het dan juist zo nodig heb! Een reden in de ochtend om uit bed te gaan en om mijn energie kwijt te kunnen, waar ik juist energie van krijg. Precies wat ik nodig heb in de winter: energie.

Ik sport voornamelijk in de sportschool, dus daar heb ik geen last van het verschil tussen winter en zomer. (Kan gewoon in m’n hempje blijven sporten!) Wel moet je naar de sportschool komen. Ik ga altijd lopend of op de fiets. Ik zorg dat ik voldoende kleding aan heb, zodat ik bij aankomst in de sportschool al warm ben. Als ik eenmaal buiten sta is het ook goed, heerlijk (zo af en toe) die frisse wind in je neus.
De energie die je moet opbrengen om naar de sportschool te komen in de winter is misschien wat lastiger. Het is eerder donker, waardoor je je vaak ook sneller moe voelt en als je dan eenmaal op de bank ploft savonds, is het lastig om er vanaf te komen. NEE! Geef je er niet aan toe! Probeer of direct na het werk te gaan of bij thuiskomst je DIRECT om te kleden. Geef jezelf geen vijf minuutjes om even op de bank te zitten: reuze gevaarlijk, je komt er niet meer vanaf!
Wil je graag na het avondeten sporten? Zorg dan voor een goede maaltijd voor het eten. Eet niet te veel, want een vol gevoel maakt je én moe én daardoor krijg je gewoon niet echt zin om te sporten.
Ook helpt het me gewoon te weten wat ik wil gaan doen in de sportschool: een schema volgen.
Het is echt een kwestie van DOEN! Doe het gewoon eens. Zet je wekker in de ochtend of ga direct na je werk/school en je merkt wat voor gevoel het je oplevert (pas op: werkt verslavend!). En wees dan ook na het sporten trots op jezelf en geniet van dat gevoel: dat geeft weer energie voor de volgende keer.

En wat als je niet bij de sportschool sport?
Toen ik nog niet sportte bij de sportschool, liep ik veel hard. Ook in de winter. Best lekker vond ik! Goed aankleden, even beginnen met een hoog tempo en warm ben je. Ook met de Running Girls Groningen gaan we gewoon door deze winter. Warm op de fiets, jassen verzamelen, goeie warming up en binnen de kortste keren gaan zelfs de vestjes uit.
Heb je binnenkort een wedstrijd? Zo nee: schrijf je in! En maak een schema hiervoor. Hierdoor moet je wel!
Maar tegenwoordig heb je ook allerlei leuke work outs op internet staan. Heb je zin in een benen work out? Typ in: legs work out. Zin in cardio? Typ in: cardio. Core? HIIT? Het kan allemaal. Zoek voor de gein eens rond op youtube en je krijgt direct al zin om te sporten.

Wat mij helpt voor motivatie:
– bedenken wat voor gevoel het me achteraf geeft, heerlijk
– dat stukje welverdiende chocolade savonds op de welverdiende bank
– het kerstjurkje
– instagram (#abs)
– merken dat ik progressie boek
– al die anderen in de sportschool
– de energie die ik er voor inlever, maar driedubbel terug krijg
– structuur hebben in de dag en een planning in de sportschool
– nieuwe muziek

Dit zijn mijn tips om je fit te blijven voelen in de winter!

Daarnaast is ook het eetgedeelte belangrijk. Ik merk dat ik in de winter veel meer zin heb in warm, dik voedsel. Een lekkere salade na het werken gaat er niet meer in, nee: stamppot! Pasta! Voldaan daarna? Nee! Pepernoten! Warme chocomel! Noem maar op…
In de winter is er vaak gewoon meer behoefte aan (kcal rijk) eten. Zorg ervoor dat je voldoende blijft eten zodat je in de avond minder zin hebt om te snoepen. Maak in de ochtend een flinke bak havermout klaar, waardoor je voor lange tijd verzadigd bent. Ontneem jezelf niet te veel, dat voorkomt snaaien en snoepen. En hé, als je mijn tips hebt gelezen, sport je het er ook zo weer af 😉

Ik hoop dat ik je voldoende gemotiveerd hebt om je ook in de winter fit te voelen! De combinatie van gezond en voldoende eten met sporten geeft je zoveel energie, dan kun je de heeeeeeeele winter aan! Succes!

7 Comments

Marit november 12, 2014 at 17:33

GOED BEZIG!

Antwoord
Joanne november 12, 2014 at 18:09

Hoi Marit, ik vind het lastig om een sportschema te bedenken. Ik wil rond de 4/5 keer gaan sporten in de week, maar wat kan ik dan het beste doen, ik moet daarbij ook nog een paar kilo afvallen dus moet ik dan eerst meer gaan richten op cardio en daarna meer op kracht? Zou je daar misschien uitleg over willen geven en wat jij bijvoorbeeld doet in de sportschool?

Liefs Joanne

Antwoord
Marit november 13, 2014 at 12:22

Hoi Joanne, je kunt het beste in de sportschool vragen naar een schema en je doelen vertellen. Als je wilt afvallen zou ik een combinatie doen van kracht (3 sets van 15 herhalingen) en als cardio een warming up & cooling down van zo’n 15/20 minuutjes bij elkaar. Sport je al langer? Want als je van niets naar 4/5 keer per week wilt gaan is dat wel erg veel.
Succes in ieder geval!
En ik heb al wel eens wat dingen geblogt wat ik zoal doe in de sportschool, dus daar kun je nog naar kijken!

Antwoord
Cariena november 12, 2014 at 21:23

Heel fijn artikel met leuke tips. Laatste tijd ben ik gestopt met hardlopen, dus hopelijk krijg ik mezelf weer in mijn hardloopschoenen om ook in de winter lekker hard te lopen!
Ik zie nu pas dat je site veranderd is, het ziet er echt heel mooi uit! Het enige puntje is dat ik een beetje moeite heb met het lezen van de artikelen door het lettertype, ik weet niet of anderen daar ook een beetje last van hebben? Het weerhoud me in ieder geval niet om lekker je artikelen te lezen hoor! :p

Antwoord
Marit november 13, 2014 at 12:21

Gewoon bij thuiskomst je sportschoenen aan doen en gaan! Heerlijk achteraf 😉
Dankjewel! Heb het nog niet eerder gehoord en kan er ook niet veel aan veranderen aangezien het in de lay out zit… maar ik zal even kijken! Bedankt voor de tip!

Antwoord
Laura november 13, 2014 at 13:25

Heel inspirerend artikel! 🙂 gaf me moed om deze morgen 6km te gaan lopen
Bedankt voor de leuke tips!

Antwoord
Marit november 16, 2014 at 17:11

Super leuk om te lezen! Voelt goed he!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram