FitnessHardlopenSporten

Cardio & krachttraining

geschreven door Marit februari 23, 2015 2 Comments

Samen met vriendinnetje Kelly geef ik iedere week hardlooptraining aan de Running Girls Groningen. Mega leuk. Kelly ken ik al mijn hele leven. Ik heb altijd met haar op atletiek gezeten en onze moeders hebben samen een hardloopbedrijfje.
Kelly weet veel van sporten. En met veel bedoel ik veel. En met weten bedoel ik écht weten. Dus….. ik laat haar even aan het woord!

Marit vroeg laatste aan mij: ‘Kell, ik verlies mijn opgebouwde spieren toch niet nu ik weer wat vaker hardloop?
Mijn antwoord: ‘Nee hoor! Maaaar.. loop niet te lang!’
Ik zal het uitleggen. Heb je wel eens langeafstandslopers bekeken? Die hebben vaak een afgetraind lijf maar geen grote schouderpartij en/of bolle billen maar juist lange slanke spieren. Deze slanke spieren zijn getraind op uithoudingsvermogen en niet op (snel) kracht.
Hoe werkt het dan? Ik zal je alle moeilijke wetenschappelijk termen besparen want het duidelijk uitleggen van: ATP-CP systeem / fosfatensysteem, Anaerobe systeem / melkzuursysteem & Aerobe systeem vergt net wat meer diepgang. Dus probeer ik het gewoon simpel te houden. Waar het op neer komt: tijdens inspanning heeft je lichaam natuurlijk brandstof nodig. De brandstoffen die het lijf kan gebruiken tijdens inspanning komen uit de verschillende energiesystemen. Tijdens je inspanning werken verschillende energiesystemen samen. Afhankelijk van de duur en intensiteit van de inspanning verschilt de bijdrage van de energiesystemen.
Duursporters (inspanning +/- langer dan 60min) maken vooral gebruik van het langzame systeem waarbij koolhydraten & vetten en uiteindelijk ook eiwitten gebruikt worden. Juist aan die eiwitten wil je niet zitten omdat deze je opgebouwde spieren kunnen afbreken. En daar heb je juist net zo hard voor getraind!
Lopen is dus helemaal niet erg! Maar doe dit bijvoorbeeld op de zelfde manier als je kracht trainingen. Kort maar zeer krachtig. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een intensieve interval training: 8x 200m met 200m rust. (Kom vooral eens mee trainen met ons!)

DANKJE KELLY! Hebben jullie nog vragen aan Kelly? Dan kan ze binnenkort weer snel langs komen met een nieuw blogje!

2 Comments

Marvin februari 24, 2015 at 23:59

Persoonlijk denk ik dat het verbranden van eiwitten niet zo snel voorkomt als iemand voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Misschien bij een koolhydraatarm dieet, omdat dan de glycogeenreserves sneller uitgeput raken. Vaak herken je de afbraak van eiwitten door een soort ammoniakgeur…

Antwoord
Marit februari 26, 2015 at 09:32

Als je veel lange afstanden maakt, zul je daar wel op moeten letten. Vooral bij inname.

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram