Sporten

8 tips voor motivatie in de winter

geschreven door Marit november 8, 2016 2 Comments

Vanmorgen was de eerste ochtend deze herfst dat er weer gekrabd moest worden. De dagen worden kouder en donkerder. De winter is coming! Verschrikkelijk! Want hoe graag ik het ook niet wil, toch merk ik het aan alles. Mijn energie, mijn motivatie. Het liefst zit ik elke avond op de bank met thee en Tony’s. Gewoon omdat het buiten koud en donker is. Doe mij maar lange zomerse avonden, waarbij je alles behalve op de bank wilt doorbrengen. Maar toch, ik moet me er aan overgeven, de komende vijf maanden. En dit jaar is natuurlijk niet het eerste jaar dat ik hier last van heb en ik zal ook vast niet de enige zijn, daarom heb ik wat tips opgesteld die kunnen helpen om deze winter weer goed door te komen!

  • Doel
    Wat heel erg helpt om toch door te blijven trainen in te winter is jezelf een doel stellen. Bijvoorbeeld een hardloopwedstrijd in maart of april. Of een bepaalde tijd of afstand die je wilt kunnen lopen aan het eind van de winter. Of een bepaald gewicht wat je wilt kunnen optillen in de sportschool. Stel jezelf een doel!
  • De energie achteraf
    Je tot sporten toezetten is soms lastig, maar denk ook aan dat gevoel achteraf. Je krijgt er zoveel energie voor terug en dat is precies wat we kunnen gebruiken in de winter!
  • Beloning
    Mij helpt het om met een beloning te werken. Een uurtje sporten, dan mag ik zeker een paar kruidnoten pakken. Of als ik lange tijd goed bezig ben, mag ik bijvoorbeeld een nieuw sportitem kopen.
  • Sportkleding
    Op sportitem terugkomend: nieuwe sportkleding werkt ook motiverend! Dus hoppa, korte broekjes opbergen en shoppen voor een nieuwe winteroutfit! Het is belangrijk om je warm aan te kleden, want een koud begin is geen fijn begin. Een nieuwe outfit en shinen zul je!
  • Muziek
    Wat mij onwijs motiveert is goede muziek in de oren. Hier krijg ik energie van, maar krijg ik ook zin om te gaan sporten, zodat ik kan gaan luisteren. Maak dan ook tijd om een goede afspeellijst voor jezelf op te stellen.
  • Planning
    Plan je sportdagen in en stel je hierop in. ‘Ik kijk wel of ik vandaag ga sporten’ wordt meestal ‘oh, vandaag even niet, het is koud buiten/ik ben moe’. Dus inplannen, je er op instellen en gaan!
  • Voeding
    Kies voor energierijk voedsel, waar je dus energie van krijgt en je fit door voelt. Warme havermoutjes, healthy homemade snacks en maaltijden met voldoende fruit en groente.
  • Strak in kerstpak
    Dat kerstjurkje is ook best motiverend toch? 😉

Niet alleen fit in de zomer, maar ook fit in de winter! Geef jezelf af en toe een schop onder de kont, maar geniet af en toe ook van een avondje flink bankhangen!

1acb3fb8d9221106d202bdc3f45aef12

2 Comments

Michelle november 8, 2016 at 13:37

Grr I needed this haha.
De lekkere snacks roepen de HELE dag om me en als ik naar buiten wil voor een rondje hardlopen lijkt het alsof de deur me zo ver mogelijk van de deur weg pusht. Grr nog nooit zoveel last van de winter gehad als nu.. Misschien door de lange, geweldige zomer?

Antwoord
Marit november 8, 2016 at 13:50

Dat zou goed kunnen! Het is ook echt even die knop omzetten soms. Want je weet dat je je zoveel beter voelt daarna. Dus hophop! (en daarna iets lekkers ;))

Antwoord

Mijn andere blogs