SportenTips

5 tips om je niet schuldig te voelen als je workout niet doorgaat

geschreven door Marit september 30, 2020 1 Comment

Het komt bij mij regelmatig voor dat ik een workout heb gepland (“morgenochtend voor werk een rondje hardlopen”), maar dat het niet doorgaat. Omdat ik geen zin heb, omdat ik moe ben, omdat het stormt, omdat er iets tussendoor komt of om wat voor reden dan ook. Vroeger voelde ik me schuldig als ik een geplande workout niet liet doorgaan en deed ik er alles aan om ‘m op een later moment te doen, maar dat doe ik niet langer. Als ik een geplande workout niet doe, voel ik me niet schuldig. Hierbij hebben een aantal dingen geholpen en ik deel graag mijn tips met jullie.

  • Niet twijfelen
    Gister bedacht ik voor mezelf dat ik vandaag een rondje zou gaan hardlopen. Vanmorgen werd ik wakker met buikkrampen en heb ik alles behalve zin en energie om te gaan sporten. Ik kan nu heel lang gaan twijfelen “wel gaan, niet gaan”, maar ik heb geleerd dan ook gelijk een besluit te nemen en hier volledig achter te staan. Ik sla vandaag mijn workout over, maar ga het dan ook loslaten. Niet chagrijnig op de bank gaan zitten, niet “misschien straks”, etc. Nee, ik heb mijn keuze gemaakt, ik ga niet sporten en dat is helemaal oké.

  • Geen workout betekent niet geen beweging
    Soms kijk je tegen een bepaalde workout op, omdat je je er op dat moment niet fit voor voelt of er gewoon geen zin in hebt. Een workout overslaan hoeft niet altijd te betekenen dat je helemaal geen beweging hoeft te hebben. Je kunt er ook voor kiezen om een stukje te gaan wandelen, een yoga filmpje aan te zetten of in plaats van met de auto, met de fiets naar het werk te gaan.

  • Andere vorm van me-time/ontspanning/uitlaatklep
    Zie je sporten als een vorm van me-time, ontspanning en/of uitlaatklep? Niet alleen sporten is hiervoor een hulpmiddel. Je kunt ook een boek of tijdschrift lezen, een serie kijken, iets gaan bakken, een vriendin bellen, een maskertje op doen…

  • Het is niet het één of het ander
    Ik wilde vanavond een les bootcamp in het bos meepakken, maar het stormt zo hard en mijn keel voelt al niet zo lekker, ik besluit dat het beter is om niet te gaan. Ik kan me dan heel slecht gaan voelen en op de bank ploffen met een reep chocolade, maar een overgeslagen workout/planning die anders loopt betekent niet dat je dag verpest is. Die reep chocolade op de bank mag zeker, als je er maar van geniet en niet omdat je je schuldig voelt en dit probeert weg te eten. Stap onder een warme douche, zet een grote kop thee en geniet van die vrije avond (en chocolade!).

  • Morgen weer een dag!
    Luisteren naar je lichaam is zo belangrijk. Net zoals rust dat is. Net zoals dat één workout het verschil niet gaat maken, zal ook één (of twee of drie) workout(s) overslaan het verschil niet maken. Geen puf of zin hebben voor een workout is helemaal niet erg, sporten moet vooral leuk zijn en als het ‘m vandaag niet wordt, dan is er morgen (of overmorgen!) weer een dag.

Zo, deze blog in één ruk getypt en gelijk online gezet. Vanmorgen werd ik namelijk wakker met behoorlijke buikkrampen, waarna ik gelijk besloot niet te gaan sporten. Ik merkte dat ik me er gelijk aan overgaf en me hier niet schuldig over voelde, terwijl ik dat vroeger zeker wel deed. Ik denk dat dit voor veel mensen zeker herkenbaar kan zijn, dus hopelijk heb je iets aan mijn tips.

Sporten is heerlijk en voor mij een hele fijne manier om mijn dag te beginnen, maar dat hoeft zeker niet elke dag en er zijn genoeg andere dingen om mijn dag fijn te beginnen.

Today is a good day to have a good day! ♥

1 Comment

Margit september 30, 2020 at 12:51

Dank voor de tips! Zeker heel herkenbaar en ik heb er wat aan 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram