SportenTips

5 tips om jouw goede voornemens vol te houden!

geschreven door Marit januari 17, 2016 4 Comments

Morgen is het ‘Blue Monday’. Iedere derde maandag van januari wordt zo genoemd, omdat dit de meest deprimerende dag van het jaar blijkt te zijn. Dit heeft te maken met de goede voornemens die mislukt zijn, de vakanties die nog ver weg zijn en de lange donkere en koude dagen. Kan me er ergens vinden, ik vind deze maand sowieso ietwat grijs (koud, donker en niets om naar uit te kijken). Ik vind het dan ook wat lastiger om me aan mijn voornemens te houden… ik heb wat meer trek in ongezond en hardlopen in de kou trekt me totaal niet. MAAR! Goede voornemens zijn er om aangehouden te worden!

En omdat ik wil dat jij jouw voornemens volhoudt en het ook blijft vol houden heb ik 5 tips voor je:

1. Zorg dat jouw voornemens realistisch zijn en blijven
Als je als doel hebt van 0 keer sporten per week naar 5 keer per week te gaan kan het zo zijn dat je snel de motivatie (en het plezier) verliest. Maak je voornemen haalbaar. Als je een voornemen hebt, wen daar aan in kleine stappen en geef jezelf de tijd om te wennen aan de veranderingen.

2. Zorg ervoor dat jouw goede voornemens bij je levensstijl gaan horen
Maar jouw voornemens dus haalbaar, maar zorg ook dat ze bij jou gaan horen. Als je bijvoorbeeld gezonder wil eten, zorg dan dat je stap voor stap veranderingen aan brengt, wen hier aan en voor je het weet, weet je niet beter!

3. Als het niet wil, zorg dan voor een andere weg
Heb je er geen plezier in? Vind je de maaltijden zo niet lekker? Kijk je iedere keer heel erg tegen het sporten op? Kijk dan waar je last van hebt en wat je graag anders zou willen. Misschien is het niet de juiste sport en moet je wat wijzigingen maken in je voeding. Kijken of het werkt!

4. Wees trots op wat wel lukt.
Wij zijn gewend te kijken naar wat er fout gaat, maar blijf ook kijken naar wat wel goed gaat. Kon je 1 januari nog geen 2 kilometer achter elkaar rennen? Kijk eens waar je nu bent!

5. Hou het leuk!
Sporten kan heel leuk zijn als je weet wat je gaat doen, als je met iemand kan sporten, als je daarna weer lekker en gezond kunt eten. Hou het leuk voor jezelf! Gun jezelf wat lekkers, wat rust, zodat je daarna weer extra hard kunt knallen! Het moet wel leuk blijven, dan is het makkelijk vol te houden!

Nou hop, sleep jezelf van de bank af en GAAAAAAN!

4 Comments

Daphne januari 17, 2016 at 23:04

Yay, zo tof! Ben hier via RunningLau en de Glamour! Ik heb me opgegeven voor de 8km. Ik ben benieuwd! Handig artikel trouwens, kan ik zeker wat mee.

Antwoord
Marit januari 19, 2016 at 11:55

Super leuk, hoop dat je er bij zit!

Antwoord
Allissa januari 18, 2016 at 16:38

Haha nou ik doe normaal nooit aan Blue Monday, maar vandaag hakt ie er goed in! Een behoorlijk ongezond weekend gehad, afgelopen nacht opeens vanalles er uitgekotst en nu ben ik net een vaatdoek. Terwijl mijn motivatie was om vandaag weer lekker gezond te gaan doen, boodschapjes in huis te halen en te gaan sporten. Maar ik sla deze dag even over, want bij het idee aan beweging en eten maakt mijn buik alweer overuren! Ik geef me over haha.

Antwoord
Marit januari 19, 2016 at 11:55

Haha, lekker aan overgeven inderdaad, zit niks anders op. Geef je zelf om te herstellen en daarna rustig opbouwen, succes!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram