Sporten

5 redenen waarom je krachttraining moet doen

geschreven door Marit december 4, 2016 3 Comments

Als je me jaren terug had verteld dat ik nu dagelijks in de sportschool zou staan, had ik je voor gek verklaard. Ik vond het heel gek dat mensen zonder doel uren in de sportschool doorbrachten en wat op apparaten zaten. Ik heb mijn hele jeugd geschaatst en trainde echt ergens voor. Daarnaast had ik het gezellig met mijn trainingsgroep en in de fitness is het zo alleen… Ergens snap ik mijn gedachtegang nog wel, maar ik ben er toch aardig op teruggekomen, haha. Nu zie ik fitness als iets waarin je jezelf uitdaagt, je kan gaan en staan wanneer je zelf wil, je zelf kunt kiezen wat je wilt doen, kunt ervoor kiezen bepaalde lichaamsdelen sterk te maken en je kunt zelfs kiezen om juist de gezelligheid op te zoeken, of juist niet. Sinds ik aan krachttraining doe ervaar ik erg veel voordelen. Daarom ga ik nu 5 reden vertellen waarom ik vind dat je krachttraining moet doen. Oké, je moet niets natuurlijk, but you get me.

  • Progressie qua lichaam
    Vooral vrouwen denken door krachttraining er enorm gespierd uit te gaan zien. Maar ik zal je vertellen dat dit echt niet zo 1, 2, 3 gebeurt. Wij vrouwen hebben daar gewoon geen aanleg voor. Natuurlijk heb je verschil per persoon en kun je, ook als vrouw, trainen voor een gespierd lichaam, maar dan moet je heel gericht aan de slag gaan met training en voeding.
    Door krachttraining verbrand je meer calorieën dan bijvoorbeeld een half uurtje cardio, daar heb ik in deze blogpost al eens over verteld. Door krachttraining te doen creëer je spiermassa en als je dit op de juiste manier met voeding combineert, kun je werken aan de vormen in je lichaam. Strakker worden, ronde billen, gespierde armen…
  • Progressie qua kracht
    Krachttraining draagt bij aan sterkere spieren en sterkere botten. En dit zorgt er weer voor dat je minder kans hebt op blessures. Ook als je dagelijks hardloopt, is een beetje krachttraining niet verkeerd. Hardlopen is een blessure gevoelige sport en hierdoor versterk je de spieren. Krachttraining kan bijdragen aan betere prestaties bij andere sporten. Zo heb ik bij schaatsen ook krachttraining moeten doen, om de spieren te versterken, waardoor ik bijvoorbeeld minder snel in de verzuring kwam en meer kracht had tijdens het schaatsen.
  • Progressie qua energie
    Door krachttraining te doen wordt je ruststofwisseling hoger en het heeft een positieve werking op je stofwisseling, oftewel metabolisme. En een goede stofwisseling draagt bij aan je energie, gezien allerlei factoren die ik in deze blog uitleg.
  • Progressie op mentaal gebied
    Dedicated in de sportschool staan, oefeningen zwaar uitvoeren, soms tot het gaatje gaan is vooral een mentaal dingetje. Maar door dit te doen en jezelf uit te dagen, groeit je zelfvertrouwen. Het doorzetten is iets waar je trots op mag zijn en dit kan je ook op andere vlakken versterken. Je weet dat als je ergens hard voor werkt, het je lukt. En dat doorzettingsvermogen is heel fijn om ook op andere gebieden te gebruiken.
  • Het is ook gewoon heel leuk!
    Ik vind het echt tof dat je eigenlijk zelf overal de keuze in hebt. Wanneer je gaat trainen, wat je gaat trainen, welke oefening je doet, kapot gaan of wat rustiger, kletsen of muziek in… Je kunt het allemaal zelf bepalen.

Ik hoef je ook helemaal niet over te halen, want je moet vooral doen wat jezelf wilt, maar ik blijf erbij dat krachttraining voor mij een hele positieve werking heeft gehad. Ik ben niet alleen gegroeid in kracht, maar ook als persoon.

12923198_769818643119647_2275697984433153099_n

3 Comments

Robin december 4, 2016 at 12:42

6: het is gewoon heel stoer en ontzettend goed voor je zelfvertrouwen

Antwoord
Joy december 5, 2016 at 12:36

Hey Marit!
Bestaat er een website waar je schema’s hebt om te beginnen met krachttraining?
Ik doe nu vooral oefeningen thuis, zonder gewichten. Maar het zou wel eens leuk zijn om een schema te volgen voor op de toestellen 🙂
xx Joy

Antwoord
Marit december 5, 2016 at 14:12

Hoi! In de sportschool heb je vaak beginners schema’s liggen. Hier kun je al veel inspiratie door op doen!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram