SportenTips

5 x motivatietips na de vakantie

geschreven door Marit augustus 28, 2016 2 Comments

Zo schreef ik laatst nog een blog met 5 tips om fit te blijven op vakantie, zo is het nu alweer bijna einde zomervakantie helaas…

Op/tijdens de vakantie gaat het er vaak toch anders aan toe. De structuur en regelmaat is weg, je slaapt later, je slaapt meer uit, je doet veel meer andere dingen, workouts worden wat vaker overgeslagen, er wordt anders gegeten… Heel herkenbaar, helemaal niet erg en precies waar een vakantie voor is!
Genieten dat mag zeker, maar het is weer tijd om het op te pakken! De vakantie is voorbij en we gaan weer knallen! Hoe? Ik geef je hier 5 tips:

1. Water, water, water!
Hydrateer je lichaam. Kies weer even voor water in plaats van fris, cocktails of andere gekke dingen. Je lichaam hydrateren, vocht afdrijven… het voelt dan gewoon al een stuk fitter en schoner!

2. Structuur en regelmaat
Door structuur en regelmaat in je dagen te brengen, maakt het al veel makkelijker om je verwachtingen waar te maken. Plan je sport momenten, plan daar omheen de momenten dat je eet en zorg dat je dit goed voorbereid hebt. Ritme in je dagen, eten op dezelfde tijden, sporten inplannen, structuur… hierdoor slaap je ook nog eens beter!

3. Voeding
Die ijsjes, bitterballen op het terras, wijntjes, biertjes, pizza’s etc. etc. zijn ontzettend lekker! Hou die balans er ook vooral in, maar vitamientjes zijn hard nodig als werk en/of school weer begint! Haal voldoende, gezonde boodschappen. Zorg dat je je eten voorbereid en niet op school/werk lunch hoeft te halen en maak het op een gezonde manier lekker voor jezelf, zodat je er ook echt zin in hebt!

4. Doel
Werken naar een doel maakt het naar mijn idee altijd een stukje makkelijker. Je kunt hierbij aan van alles denken: schrijf je in voor een wedstrijd, drie keer per week naar de sportschool, een persoonlijk record met squatten, 10 kg afvallen… wat is jouw doel en hoe ga je hieraan werken? Bedenk en plan dit goed voor jezelf, zodat je iets van jezelf kunt gaan verwachten en ervoor kunt gaan werken. En vergeet niet dat je de enige bent die doelen heeft, je kunt het ook altijd samen met iemand doen 😉

5. Bouw het rustig op
Het hoeft niet opeens van YOLO naar veel-te-streng voor jezelf. Geef jezelf, je lichaam, tijd om te wennen. Hou het leuk voor jezelf, vergelijk je niet met anderen, maar doe gewoon je eigen ding. En geniet hier ook van.

Geef het tijd, bouw het weer rustig op en geniet ook weer van de structuur, het sporten en je gezonde maaltijden!

2 Comments

Carlijn augustus 30, 2016 at 11:47

Yes wat een fijne challenge! Ik heb een nieuw trainingsschema en ga meedoen aan Steptember; 28 dagen lang 10.000 stappen per dag!

Antwoord
Marit augustus 31, 2016 at 08:51

Dat is echt een top challenge voor jezelf, succes!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram