SportenTips

10 x tips krachttraining voor beginners

geschreven door Marit juni 28, 2018 2 Comments

Tegenwoordig lijkt het allemaal maar normaal om aan krachttraining te doen in de sportschool, maar als je voor het eerst een sportschool binnenloopt heb je waarschijnlijk geen idee waar te beginnen. Wat een apparaten en hoe werkt het? Ik kan me voorstellen dat het spannend is om te beginnen en dat je een grote drempel over moet… Iedereen is natuurlijk ooit voor het eerst in de sportschool binnen gestapt, dus laat je niet tegenhouden!
In deze blog vertelde ik je 5 reden waarom ik vind dat je krachttraining moet doen en in deze blog geef ik je 10 tips als beginneling in het krachthonk!

Krachttraining is lichamelijke activiteit met vaak als doel om de sport prestaties te verbeteren. In de fitnessschool kun je gebruik maken van apparaten en allerlei andere materialen.
Hier een aantal tips die handig zijn om te weten voordat je aan krachttraining in de sportschool begint:

  • Abonnement bij de sportschool
    Als allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je een abonnent hebt bij een sportschool, je een rondleiding hebt gehad en weet waar je moet zijn. Naar de sportschool neem je een handdoek mee (voor je eigen zweet, maar ook om op te zitten bij apparaten) en drinken is handig.
  • Personal Training
    Het fijnst is dat er bij je abonnement of misschien kun je het er bij boeken voor niet al te veel: een Personal Training. Hierdoor krijg je net even wat meer informatie met betrekking tot je eigen doelen en de training die je kunt doen in de sportschool.
  • Kennis opdoen voordat je begint
    De eerste paar weken in de sportschool heb ik vooral georiënteerd. Dit deed ik vanaf een cardio apparaat of vanaf (veilige) apparaten. Gewoon kijken wat anderen doen, hoe ze het uitvoeren en daar meer informatie op internet over opzoeken, zodat je weet voor welke spiergroep de oefening is en hoe je deze uitvoert. Er is zoveel over te vinden!
  • Begin met licht gewicht
    Bij iedere oefening die je doet! Nog nooit gedaan? Voer de oefening dan of zonder gewicht uit, of gebruik alleen stang of pak een lichte dumbell.
  • Sport samen met iemand
    Dit is natuurlijk het allerfijnst, want samen weet je zo veel meer. Het beste is dat diegene wat ervaring met krachttraining heeft, maar zo niet, probeer dan (bijvoorbeeld via filmpjes op het internet) elkaar te helpen met elkaars houding en uitvoering.
  • Vraag hulp aan anderen
    Tot nu toe heb ik me altijd welkom gevoeld in sportscholen en zijn er altijd sporters of medewerkers geweest waar je prima advies of hulp aan kunt vragen. Vraag dan ook liever iemand om (even) te helpen, dan dat je een oefening totaal verkeerd uitvoert.
  • Heb geduld
    Hoe graag ik het ook had gewild, je lichaam veranderd niet van de een op andere dag. Voer de oefeningen met geduld uit, heb geduld met opbouwen van gewicht en heb geduld met veranderingen in je lichaam. Het is lastig, maar het is zo belangrijk!
  • Voeding
    Ga je serieus bezig met krachttraining? Dan is het ook belangrijk om meer op je voeding te letten. Want om spiermassa te creëren, is het bijvoorbeeld van belang dat je ook op je eiwitname let.
  • Warming up / cooling down
    Zorg er altijd voor dat je spieren warm zijn voordat je aan krachttraining begint. Bijvoorbeeld 10 minuten fietsen of 10 minuten op de loopband of 10 minuten strekken.

Dat waren ze! Ik hoop dat je er wat aan hebt! Heb je nog een aanvullende tip, laat het me vooral weten!

Nog een paar blogs die aansluiten op dit onderwerp en je nog meer informatie kunnen geven:
Welke spiergroepen train je samen?
Hoe vaak trainen per week?
Hoeveel sets en herhalingen tijdens krachttraining?

2 Comments

Carolien - On a Healthy Adventure maart 12, 2017 at 11:05

Goede tips! Ik wist vroeger ook niet hoe er aan te beginnen. Het schrikt me soms nog altijd af, maar gewoon hulp vragen en je kan starten.

Antwoord
Marit maart 13, 2017 at 12:00

Is ook zo, maar je moet altijd maar denken: dat geldt voor iedereen en er wordt echt niet de hele tijd op je gelet!

Antwoord

Mijn andere blogs