PersoonlijkTips

Tips om stress te verminderen en meer te ontspannen

geschreven door Marit oktober 21, 2021 0 comments
Stress verminderen tips

Ik ben best wel een stresskip en daarom ben ik de laatste tijd steeds bewuster bezig om mij minder gestresst te voelen en meer te ontspannen. Dit betekent voor mij vaker nee zeggen, mobiel wegleggen in de avond en de ochtend beginnen met een wandeling. Op Instagram deelde ik dit en vroeg hierbij wat jullie helpt om stress te verminderen. Hier kreeg ik super veel antwoorden op en deze (+ mijn tips) deel ik graag met jullie, om hopelijk jou (als je dat wilt) handvaten te geven om minder stressvol en meer ontspannen door het leven te gaan.

  • Ademhaling: letten op je ademhaling kan al heel snel helpen om je minder gestresst te voelen. Neem een fijne positie aan, sluit je ogen en let gedurende 2 minuten (of langer) op je ademhaling. Adem hierbij langer uit dan dat je inademt. Door je bewust te worden van je ademhaling, activeer je ontspanning en rust in je lijf.

  • Bewegen: door beweging laat je los en maak je stressverlichtende hormonen (zoals endorfine) aan. Dit hoeft niet altijd een zware workout te zijn (mag soms wel), een wandeling of zelfs de trap op en af rennen kan al onwijs fijn en helpend zijn.

  • De natuur in: je laten omringen door de natuur is een hele fijne manier om te ontstressen. Luister, kijk en ruik.

  • Een realistische planning maken: van alles in je hoofd? Schrijf het op en maak een planning, maar hou wel realistisch. Door een overzichtelijke, haalbare(!) planning te maken verminder je je stress direct.

  • Me-time momenten plannen: plan bewust me-time momenten in. Hou bijvoorbeeld een hele avond vrij in je agenda voor JEZELF, boek een massage, lees een boek, doe wat jij wilt!

  • Mediteren: regelmatig de tijd nemen om te mediteren zorgt voor ontspanning, betere slaap, betere focus, minder angst en minder stress.

  • Yoga: yoga brengt je in het hier en nu, je leert te luisteren naar je lichaam en het brengt ontspanning. Je hebt verschillende stijlen, dus vind vooral een manier die bij jou past.

  • Lezen: doordat je je concentreert op het lezen, ontspannen de hersenen en het hart. Dit zorgt voor een daling in je stressniveau. Dit hoeven dat niet altijd “zelfontwikkeling” of moeilijke boeken te zijn. Een goede thriller of tijdschrift is juist heerlijk om in te verzinken.

  • Sauna (of in bad gaan): vind niet iedereen fijn, maar dit is (voor mij) wel een hele fijne manier om volledig te ontspannen (vind ik). Mobiel in kluisje en daarna doen waar je zin in hebt: zweten, bubbelbad, zwemmen, tijdschrift lezen, theetje drinken… de rust in combinatie met “het eruit zweten” is voor mij heel stressverlagend.

  • Vitamines slikken: er zijn bepaalde vitamines die je lichaam ondersteunen en kunnen helpen met / tegen stress. Ik ga hier geen advies in geven, maar je zou zelf eens op onderzoek kunnen gaan (wat bij jou past). Waar ik zelf baat bij heb is om o.a. in de avond “Magnesium Tauraat” (van Vitakruid) te slikken. Dit zorgt voor een verbetering van de gemoedstoestand, de hersenfunctie en het zenuwstelsel.

  • Muziek: mijn stressniveau daalt direct als ik de speaker (bijv. thuis of in de auto) aanzet en muziek aanzet waar ik op dat moment zin in heb. Gewoon even luisteren en ademen of juist lekker dansen. Muziek kan bijdragen aan een positief gevoel, wat weer stressverlagend kan zijn.
    PS. Heb je wel eens naar Binaural Beats geluisterd? Door de verschillende geluidstonen en golven worden je hersenen op een bepaalde manier geprikkeld, wat kan zorgen voor een hogere productiviteit of juist kan helpen bij slaapstoornissen (op Spotify genoeg lijstjes!).

  • Spijkermat: de tijd nemen om hier op te gaan liggen werkt voor mij al stressverlagend. Als je er met je rug op gaat liggen, worden er duizenden acupressuurpunten in je lichaam gestimuleerd. Als je na 10-15 minuten eraf gaat zie je allerlei gaatjes en wordt je rug rood, wat betekent dat je doorbloeding wordt gestimuleerd. Werkt voor mij heel ontspannend (en kan helpen bij rugklachten en betere nachtrust).
    (Heerlijk in combinatie met Binaural Beats.)
    Ik heb deze spijkermat via Bol.com besteld (affiliatielink).

  • Knuffelen: wist je dat er met knuffelen (met geliefde, kind, familie of vrienden) het hormoon “oxytocine” vrijkomt? Dit stofje zorgt voor rust, verbondenheid en het vermindert stress.

  • Gezond eten: stress en voeding hebben een relatie met elkaar. Juiste producten (voor jou) kunnen voor stressvermindering zorgen. Denk hierbij aan magnesium in bepaalde groente, vitamines in fruit, producten die helpen bij een stabiele bloedsuikerspiegel en omega-3 (supplementen) tegen ontstekingen in het lichaam.

  • Mobiel wegleggen: je wilt het misschien niet horen (maar je weet dit heel goed), maar je mobiel kan zoveel stress opleveren. Constant notificaties, andermans leven zien via social media, het gevoel steeds online te moeten zijn… je mobiel wegleggen of op vliegtuigstand zetten kan dan heel veel rust geven. Een dagdeel, een dag, een weekend… probeer het eens en je zult zien wat voor invloed dit op je stressniveau heeft.

  • Vaker nee zeggen: we zijn vaak zo geneigd om heel snel ja te zeggen, ook al hebben we ergens helemaal geen zin of tijd voor. Ja zeggen tegen iets wat je niet (echt) wilt, is nee zeggen tegen jezelf. Probeer daarom vaker nee te zeggen tegen dingen waar je niet zoveel zin of tijd voor hebt. Want dat is een JA voor jezelf!

  • Opruimen: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd… it’s true!

  • Journal bijhouden: gedachten opschrijven kan onwijs verlichtend werken. Zelf schrijf ik elke dag in een dankbaarheidsboekje en dit zorgt voor een bewust en positief begin en einde van de dag.

  • Koken/bakken: een recept uitzoeken, ingrediënten halen en dan stap voor stap iets lekkers maken. Uit mijn hoofd, in het moment met als resultaat ook nog eens iets lekkers ;).

Er zijn dus veel dingen die voor ontspanning en minder stress kunnen zorgen. Kijk en voel vooral wat er bij jou past en wat bij jou zorgt voor ontspanning, dit is voor iedereen (en voor ieder moment) anders. Voor mij komt het er vooral op neer dat ik iets doe waardoor ik helemaal in het moment kom en de dingen waarom ik stress heb even vergeet en ook in een ander perspectief zet. En juist door mezelf deze ontspanning te gunnen, ben ik een zoveel leuker, productiever, actiever en gezelliger persoon.

♥ 

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volg op Instagram