Persoonlijk

Open over cyclus/hormonen

geschreven door Marit maart 17, 2021 0 comments
blog foto

Ik praat graag en veel over mijn cyclus, menstruatie en hormonen. Met mijn moeder, mijn vriendinnen, mijn vriend, maar ook met onbekenden. Ik vind het een belangrijk onderwerp waar ik, als mens met een baarmoeder, dagelijks mee te maken heb. Ook vind ik dat hier te weinig over gesproken wordt en vooral dat er een taboe heerst omtrent (praten over) dit onderwerp. Want waarom zou je delen dat je ongesteld bent met je collega’s? Of op social media? In deze blogpost vertel ik waarom ik daar open over ben en vertel ik over mijn vier seizoenen in een cyclus.

Gestopt met de pil

Al een aantal jaar geleden ben ik gestopt met de anticonceptie-pil. Niet omdat we zwanger wilden worden, maar omdat ik geen hormonen meer wilde slikken. Jarenlang heb ik de pil geslikt en me minder mezelf gevoeld. Sinds ik ben gestopt zijn mijn emoties veel minder afgevlakt. Ik heb meer ups, maar ook meer downs. Het voelt echter, ik voel me (opr)echter. Voor sommige werkt de pil wel heel fijn, maar hoe dan ook, het is iets niet natuurlijks wat je dagelijks in je stopt.

Cyclus

Vooral in het afgelopen jaar ben ik me meer gaan verdiepen in hormonen en mijn cyclus. Ik kwam interessante artikelen tegen die schreven over dat je je cyclus in vier seizoenen/fasen kunt indelen. Daarover lezen was voor mij heel herkenbaar! Vooral de boeken van Maisie Hill besteld (De Cyclus Strategie en opvolger De Hormoon Revolutie) zijn mega aanraders, interessant en leerzaam! Het eerste boek gaat voornamelijk over de vier seizoenen (winter, lente, zomer, herfst), waar ik me erg in herkende. Ik ga je er meer over vertellen!

De vier seizoenen

Het spreekt wellicht vanzelf, maar wanneer je begint met menstrueren kom je in de winter (“there will be blood”). In de winter (vooral op het begin) kun je last hebben van menstruatiepijn zoals krampen, pijn in onderrug en een opgeblazen gevoel. Daarnaast voel ik me vermoeid, chagrijnig en heb vooral veel behoefte om in mezelf te keren. De start van mijn menstruatie brengt emotionele onrust met zich mee. Niet alleen fysiek vindt er een reinigingsproces plaats, het voelt ook als een emotionele opruiming (wat ook wel weer fijn is).

Na de winterse dagen kom je in de lente (“let’s het this party started”). Voor mij voelt het alsof de mist (in mijn hoofd) verdwijnt. Ik snap niet waar ik me druk over maakte in de winter, heb weer zin om dingen te ondernemen, kan me veel beter focussen en mijn energie zit in een stijgende lijn omhoog. Waar ik in de winter in mezelf gekeerd was, heb ik nu weer zin om met mensen te zijn. Ik ben sociaal, enthousiast, nieuwsgierig, gemotiveerd en voel mijn zelfvertrouwen stijgen.

Op ongeveer de helft van mijn cyclus kom ik in de zomer (“don’t stop me now”), ook wel de ovulatie fase/eisprong genoemd (de vruchtbare dagen). Die mist is helemaal verdwenen, ik zie alles super helder, positief en trap vol op het gas. Net zoals in de echte zomer heb ik in deze periode veel meer energie, ik heb zin om met iedereen af te spreken, te feesten, te bewegen, voel me zelfverzekerd en ben productief en creatief. Een vruchtbare periode op meerdere vlakken dus. Ik koester deze dagen ontzettend, want it feels gooood! Misschien grappig om eens op te letten: in deze dagen hebben de meeste mensen (met een baarmoeder) meer zin in seks. Dit komt omdat jouw eitje graag bevrucht wil worden en daar doet jouw lichaam van alles voor (wat werkt het lichaam toch mooi hé?).

En dan breekt de herfst aan (“highway to hell”). Deze periode duurt vaak het langst (10-14 dagen) en deze periode valt bij mij de ene keer zwaarder dan de andere keer. De flow waarin ik de afgelopen twee weken (lente + zomer) zat wordt onderbroken. Ik trek me meer terug, mijn energie gaat achteruit, ik ben gevoeliger voor kritiek, emotioneler (herfst = regen = tranen), mijn borsten worden gevoelig en ik heb last van moodswings. Kortom, de positiviteit verdwijnt een beetje. Toch heeft deze periode ook mooie dingen: je voelt je wat kalmer, keert weer wat binnen en kunt in deze periode goed knopen doorhakken.

Leven naar je cyclus

Iedere cyclus en symptomen zijn natuurlijk bij iedereen anders. Focus je vooral op je eigen cyclus en luister goed naar je eigen gevoel. Steeds meer durf ik te luisteren en leven naar mijn cyclus. Dat houdt in dat ik met bepaalde afspraken zeker kijk in wat voor seizoen ik zit. Klinkt misschien overdreven, maar voor mezelf voelt het juist heel krachtig. Zo zijn er bijvoorbeeld laatst bij mij thuis YouTube opnames gemaakt op de dag dat mijn herfst begon. De gehele herfst en winter heb ik hier over lopen piekeren. Wat ik beter had kunnen doen, hoe ik overkwam, wat ik wel en niet had gezegd… op de eerste dag na mijn menstruatie (lente) verdwenen al deze negatieve gedachtes en gepieker als sneeuw voor de zon! Bizar hoe dat werkt en vooral leerzaam om in het vervolg dit soort dingen op een ander moment te plannen.

Delen

Zoals je hebt kunnen lezen voel ik me op verschillende momenten in mijn cyclus heel anders dan bijvoorbeeld een week later. Een aantal van mijn vriendinnen weten ook precies in welk moment ik me in mijn cyclus bevind (“zit je lekker in de zomer?”). Ik vind dat super fijn en het helpt me om hier open over te zijn. Sommige mensen zien dit als iets privés, ikzelf vind er niet zoveel privé aan. Ik voel geen schaamte omtrent mijn cyclus. Op social media of tegen collega’s (ja, vaak wel de vrouwelijke…) benoemen dat ik een offday heb, last heb van menstruatie krampen of dat ik midden in de zomer zit vind ik dan ook niet meer dan normaal. Dat kan alleen maar heel herkenbaar zijn voor anderen, want we hebben nou eenmaal te dealen met allerlei verschillende hormonen/symptomen/moodswings en het kan soms heel fijn zijn om te zien dat het bij anderen niet altijd 100% positief en blijheid is. Je menstruatie en de rest van je cyclus is in ieder geval niet iets om je voor te schamen en mocht je het fijn vinden om er over te delen, doe dat dan ook. Krachtig en soms krijg je er hele mooie/herkenbare verhalen voor terug. Het is dus ook niet iets geks om je op bepaalde momenten terug te trekken omdat je bijvoorbeeld pijn hebt of geen zin hebt om met andere mensen te zijn. Zie het juist als reminder en teken om vaker te luisteren naar je eigen lichaam/cyclus.

Hopelijk vond je het interessant om te lezen. Wist je dat voeding in de verschillende fases ook veel invloed kan hebben? Wellicht een leuk onderwerp voor een volgende keer.

Heb je nog vragen, aanvullingen en/of opmerkingen? Laat het me vooral weten (via een reactie of mail).

♥ 

Bronnen: boeken van Maisie Hill, podacast van Menstruatie Meisjes, eigen ervaring en deze website:
https://www.eatlivetravel.nl/life/de-vier-seizoenen-van-je-maandelijkse-cyclus/

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram