Persoonlijk

Mijn 2021 focuspunten op het gebied van voeding, beweging en mindset

geschreven door Marit januari 6, 2021 6 Comments
When the other side of the world is asleep

Voor mijn gevoel ben ik altijd wel bezig met groei op het gebied van voeding, bewegen en mindset. Toch merk ik dat het nieuwe jaar, 2021, iets met me doet en me toch wat dingen op papier heeft laten zetten wat ik belangrijke focuspunten voor dit jaar vind. Omdat het op mijn blog vooral over deze drie facetten gaat, fit, food & fun, leek het me leuk om in deze blogpost overzichtelijk te delen wat mijn focuspunten zoal zijn op deze gebieden.

Focuspunten op het gebied van voeding

In de afgelopen vijf jaar heb ik op het gebied van voeding in de afgelopen jaren een fijne balans heb gecreëerd waar ik heel blij mee ben. Het werkt voor mij en ik voel me er goed bij. Het klinkt misschien streng om voor mezelf focuspunten op te schrijven, maar ik zie onderstaand niet als restricties, maar juist als een fijne houvast en motivatie. Ik hou van voedzaam eten, ben altijd op zoek naar producten die ik lekker en fijn vind, vind het leuk om te experimenteren en vind het ook belangrijk om me bezig te houden met duurzaamheid.

  • Bewust eten: niet alleen bewust bezig met wat ik zoal eet (en drink), maar ook de tijd nemen voor eten (voorbereiden)/elke hap.
  • Plantaardiger eten: bijna drie jaar geleden koos ik ervoor om geen vlees en vis meer te eten. Soms at ik het nog wel mee met/bij anderen, maar sinds een jaar doe ik dat ook niet meer. In het begin van 2020 wilde ik dat nog wel eens vervangen door zuivel en eieren, maar ook dat is de afgelopen tijd flink verminderd. Volledig plantaardig is (nog) niet mijn streven, maar ik wil zeker bewustere keuzes maken op dit gebied. Vooral voor de dieren en het milieu, maar ook voor mijn gezondheid.
  • Seizoensgroente- en fruit: iedere maand kijk ik op deze website zodat ik weet welke groente- en fruit er in het seizoen zijn. Door meer naar het seizoen te eten bespaar je kosten (seizoensgroente zijn meestal goedkoper) en is goed voor het milieu (want lokale teelt). Daarnaast is het ook nog eens heel goed en leuk om te variëren met groente en niet altijd hetzelfde (voor mij courgette en broccoli) te kiezen.
  • Groente eten voor 12 uur: dit heb je me vast al vaker horen zeggen. De laatste tijd heb ik hier een gewoonte van gemaakt en lukt het me vrijwel iedere dag. Voorbereiding is hierbij heel belangrijk! Ik zorg tijdens het boodschappen doen dat ik geschikte groente haal en als ik bijvoorbeeld moet werken maak ik de avond ervoor al een bakje klaar (bijv. met bleekselderij en wortel) Werk ik thuis dan eet ik standaard groente bij mijn ochtendtussendoortje (bijv. een smoothie, snacktomaatjes en/of worteltjes).
  • Vaker kiezen voor pure producten (minder bewerkt): waar ik lange tijd heb gedacht dat het om calorieën ging, weet ik nu beter en voel ik me veel beter bij “puur eten”. Zo kan ik ontzettend genieten van koekjes, chips en chocolade en blijf dit ook zeker doen, maar dit alle drie hoeft niet iedere dag. Door de toegevoegde suikers merk ik namelijk schommelingen in mijn energie, terwijl ik dit bij pure producten veel minder heb. Niet vullen, maar voeden dus!
  • Max. 2 koffie per dag: of eigenlijk: één koffie per dag, maar mocht ik zin hebben in een tweede bakkie, dan is dat prima. Dat klinkt misschien wat streng en een paar maanden geleden had ik hier NO WAY opgezegd, toch gaat het me al een week of twee goed af. Waarom? zul je je afvragen. Eigenlijk speelde het al een tijdje in mijn hoofd om te minderen (ik dronk 3-4 koffie per dag), maar de stories op het kanaal van orthomoleculair therapeut Iris (check de koffie highlight) gaven mij de doorslag. Ik begon namelijk de dag altijd met een bak koffie, pas een uur of 2-3 later ging ik ontbijten. Ik was er afhankelijk van, merkte pieken en dalen in mijn energie en op het gebied van hormonen is het (voor mij!) ook niet het handigste om te doen. Ik begin nu de dag met een gembershot en thee (en niet veel later ontbijt), neem rond 10 uur een heerlijk bakkie zwart goud en in de middag geniet ik van een cafeïnevrije cappuccino. Works for me!
  • Voldoende eten: ik hou van bewegen, maar dat betekent ook dat ik er naar moet eten. Op het gebied van voeding probeer ik te luisteren naar mijn lichaam, maar ook als ik wat minder trek heb probeer ik voldoende te blijven eten. Regelmatig, rond de 5 á 6 keer per dag (dus niet de hele dag door kleine beetje snacken) en altijd dat trekgevoel voor zijn, zodat ik de hele dag energie heb.
Focuspunten op het gebied van bewegen

Luisteren naar mijn lichaam vind ik op het gebied van beweging belangrijk, maar soms heb ik ook een schop onder mijn kont of een doel nodig om in beweging te blijven. De komende tijd (nog) geen doel, wel een aantal focuspunten die (vooral tijdens de lockdown) een fijne houvast zijn.

  • Elke dag naar buiten (met daglicht): ik ben niet zo van de wintermaanden en blijf dan ook het liefst lekker warm binnen zitten. Toch weet ik dat het heel gezond is om iedere dag buiten te zijn in daglicht én achteraf vind ik het naar buiten gaan altijd heerlijk en geeft het me veel energie!
  • Elke dag minstens 30 minuten achter elkaar bewegen: dit betekent niet iedere dag sporten, maar wel iedere dag bewegen. Bijvoorbeeld na een werkdag nog naar buiten voor een wandeling van 30 minuten of juist voor een werkdag een half uurtje wandelen, fietsen o.i.d.
  • Drie keer per week de hartslag omhoog: dit noem ik wel sporten! Met wandelen en fietsen gaat de hartslag ook omhoog, maar bij mij komt dat niet hoger dan ongeveer 100-110. Door hardlopen en krachttraining zweet ik en gaat mijn hartslag omhoog (hartslag 130-160).
  • Krachttraining max. 45 minuten: het liefst ga ik naar de sportschool voor krachttraining, maar nu ik thuis aan de slag ga wil ik nog wel eens denken “oh, straks ook nog die en die oefening doen”, terwijl ik eigenlijk al een goede workout erop heb zitten. Na 45 minuten (intensief) sporten zijn de suikervoorraden in het lichaam op en hierdoor komt het stresshormoon vrij, wat weer kan zorgen voor spierafbraak. Genoeg redenen om het lekker bij die 45 minuten (of minder) te houden!  
  • Blijven wandelen: wandelen is iets wat ik enorm ben gaan waarderen de laatste jaren en wat ik ook wil blijven doen. Dit hoeft niet altijd voor de stappen/smartwatch, maar vind ik vooral heerlijk omdat het áltijd kan en het altijd zorgt voor een fijn gevoel: gedachten loslaten, daglicht, beweging, focus, etc.
Focuspunten op het gebied van mindset

Vooral op het gebied van mindset heb ik het gevoel dat ik nog veel kan groeien. Geen haast, stapje voor stapje en hier ook van genieten. De lockdown stelt me op dit gebied behoorlijk op de proef, toch heb ik een aantal focuspunten op het gebied van mindset die me hier juist bij helpen en die ik ook de rest van het jaar wil meenemen.

  • Meer in het moment leven: leven per dag, in het moment en niet altijd bezig met het volgende moment/morgen/wat komen gaat. Makkelijker gezegd, dan gedaan (haha), maar er bewust van zijn helpt!
  • Dankbaar zijn: door dit regelmatig op te schrijven sta ik ook veel meer stil bij waar ik blij mee ben, wat goed gaat en waar ik dankbaar voor mag zijn.
  • Vaker offline: opstaan en naar bed gaan met mijn mobiel doe ik al een tijdje niet meer, maar ook overdag mag ‘ie wel wat vaker offline. Het is op sommige momenten heel leuk, maar ik merk dat het me vaak afleidt en dat ik me ga vergelijken met iemand anders zijn of haar dag. Op bewuste momenten even “lekker scrollen” vind ik veel fijner voor mijn mood en productiviteit, daarna de mobiel weer wegleggen.
  • Meer hobby’s ter ontspanning: sluit aan op bovenstaand. Door de lockdown zit ik meer thuis dan ik gewend ben. Series kijken op Netflix vind ik ontspannend, toch wil ik niet alleen maar series kijken in mijn vrije tijd. Lezen en armbandjes maken zijn tot nu toe mijn hobby’s thuis waar ik ontspannen van wordt. Tips zijn welkom!
  • Rust = rust, werk = werk: Mijn voornemen: voor 9:00 en na 17:00 uur werk ik op thuiswerk/doordeweekse dagen niet voor FwM en bij vroege of late diensten werk ik niet (of nauwelijks) voor, tijdens of na de dienst voor FwM. Er is altijd wat te doen, maar door tijden en dagen af te bakenen zorg ik voor (meer) rust in mijn hoofd.
  • Meer leven/luisteren naar mijn cyclus: ik heb op bepaalde momenten in mijn cyclus veel meer of juist minder energie. In plaats van op die momenten dezelfde verwachtingen te hebben als de rest van de tijd werkt voor mij averechts. Zit ik midden in de zomer (tussen mijn menstruaties in), ben ik zoveel creatiever, vrolijker en gezelliger. Op die momenten bezig met IG posts en afspreken met familie en vrienden is dan veel leuker en geschikter dan bijvoorbeeld in de winter (vlak voor- en tijdens mijn menstruatie). Klinkt misschien gek, maar na het lezen van het boek “De Cyclus Strategie” ben ik helemaal om.
  • Positiviteit: heel belangrijk (voor mij): positief blijven! Ik probeer iedere ochtend bewust op te staan en dan te denken dat er weer een prachtige dag is aangebroken. Soms zit ik wat minder in mijn vel en daar geef ik dan ook aan toe, maar alles wat positiever bekijken kan (voor mij) zeker geen kwaad.

Zo. Dat was een behoorlijke blogpost. Ben heel erg benieuwd of je je er in kunt herkennen, juist helemaal niet en of je wellicht nog tips (voor mij en anderen) hebt die hierop aansluiten!

6 Comments

Mar januari 6, 2021 at 13:33

Inderdaad zoals je zelf al zegt best veel regels. Lijkt me heel ingewikkeld met een eetstoornisachtergrond. Jammer voor je dat je zo n “last” van koffir ervaart. Nog iets fijns in het leven waar je jezelf beperking in oplegt. Veel succes met je voornemens!

Antwoord
Marit januari 6, 2021 at 17:50

Hi Mar,
Ik zie het niet als regels, het kan misschien streng over komen zei ik, maar ik leg uit dat ik het vooral zie als fijne houvast en motivatie. Ik vind een eetstoornis in een ver verleden niet een reden waarom je geen focuspunten op het gebied van voeding en sport voor jezelf mag opstellen. En dat fijne koffiemomentje blijft hoor, maar dan zonder de cafeïne 😉 Hopelijk begrijp je mij nu iets beter! Heb jij nog voornemens?

Antwoord
Niels Wieringa januari 15, 2021 at 12:15

Vind het mooie doelen/voornemens Marit!

Antwoord
Marit januari 16, 2021 at 11:03

Thanks, Niels! 🙂

Antwoord
sandra januari 31, 2021 at 18:42

Hoi Marit,

Je hebt het over de post van Iris over koffie. Echter werkt de link niet naar haar instagram! Kan je deze opnieuw delen? Want ik wil ook graag minderen met koffie

Sandra

Antwoord
Marit februari 11, 2021 at 11:51

Haha, vlak na mijn blog veranderde ze haar IG naam! Dit is ‘m nu: https://www.instagram.com/iris.de.goede/ Hopelijk heb je er wat aan! 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volg op Instagram