PersoonlijkTips

Meer in het moment leven

geschreven door Marit oktober 20, 2018 7 Comments

Het is alweer een paar maanden geleden dat ik via Instagram tips aan jullie vroeg om meer in het moment te leven. Ik merkte namelijk bij mezelf dat ik veel bezig was met wat er in de toekomst zal/kan/gaat gebeuren. Klinkt misschien een beetje zweeftevie, maar ik zou wel wat meer ‘in het moment’ willen leven. Niet met honderd dingen telijk bezig zijn (in mijn hoofd), maar aandacht en focus voor hetgeen waar ik op dát moment mee bezig ben. 

Ik was zeker niet de enige die op zoek was naar tips om meer in het moment te leven. Veel mensen zijn daar al veel mee bezig geweest of zoeken daar ook hun eigen weg in. Er kwamen onwijs veel (mooie!) reacties. Veel tips kwamen overeen en voordat ik deze in een blog met jullie wilde delen, wilde ik er zelf mee aan de slag gaan. Dit is gelukt, maar het is nog steeds work in process.

Graag deel ik in deze blog de meest gegeven tips met jullie. Tips om meer in het moment te leven, dingen los te laten, te focussen en aandacht te hebben voor hetgeen om je heen. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben! 

De wet van de aantrekkingskracht

‘De Law of attraction’ oftewel de wet van de aantrekkingskracht. Dit gaat over aantrekken. Alles in het universum kun je zien als een trilling. Deze trilling is natuurkundig meetbaar. Gelijksoortige trillingen trekken elkaar aan. Trillingen noemen we ook wel frequenties. Onze gedachtes en gevoelens, maar ook planten en andere voorwerpen, geven een bepaalde energie, oftewel een soort frequentie. Gevoelens en gedachtes trillen ook. Dit kan op een hoge frequentie, maar ook op een lage frequentie (bron). Ben je depressief, verdrietig of gebruik je veel alcohol of drugs? Dan is je trilling laag. Ben je opgewekt en zit je vol energie, dan is de trilling die je de wereld instuurt juist hoog (bron). Je bent dus een soort radiostation die de hele tijd dingen uitzend. En daarmee kun je ook bewust dingen naar je toe trekken, omdat je een magneet bent voor gelijke dingen. Als je jezelf in een positieve vibe krijgt, dan ga je meer stralen en trek je alleen nog maar meer positiviteit aan. Hierdoor word je ook meer bewust van negatieve gedachtes. Bewustzijn creëren rondom je gedachtes en gevoelens maakt dat je bezig gaat met de dingen aantrekken die je wilt aantrekken. Dit hoeft niet perse om een dure auto of huis te gaan, maar kan juist gaan om iets wat je echt vanuit je hart wilt. Op het gebied van liefde, werk, familie, etc. 
Er zijn verschillende boeken te vinden die over dit onderwerp gaan (mocht je tips hebben voor een geschikt boek, laat het weten in een reactie!). Daarnaast is er ook een film, the secret. 
In de video van Sanny (zoekt geluk) vertelt ze dat als je hier mee aan de slag wilt gaan, het belangrijk is om dankbaar te zijn. Dit kan bijvoorbeeld door in een dankbaarheidsboekje op te schrijven waar je dankbaar voor bent, maar ook door op te schrijven wat je wensen zijn. En deze bewust aan te trekken. Door dankbaar te zijn, krijg je jezelf in hogere frequentie (want positiviteit). Daarnaast is een moodboard maken een tip als je op een positieve manier bezig wilt met jouw wensen en dromen en om deze te realiseren (en belangrijk: erin te geloven). Blijf goed met jezelf in contact en luister naar je gevoel/intuïtie. 

De wet van de aantrekking spreekt me erg aan en ik zou dan ook graag meer willen lezen/oefenen over en met deze wet. Ik ben benieuwd of jullie tips hebben voor een boek. Daarnaast wil ik aan de slag gaan met een dankbaarheidsboekje. Daar heb ik tot nu toe veel positieve verhalen over gehoord en ben erg benieuwd hoe dit voor mij is.

De kracht van het NU

De kracht van het nu, oftewel “the power of now”, is het (spirituele) boek geschreven door Eckhart Tolle. Hier kreeg ik, net zoals de wet van de aantrekkingskracht, veel tips over. Dit boek gaat over de identificatie met je analytische geest en het daardoor gecreëerde onechte zelf, het ego, te laten varen. We zijn ons denken niet. We kunnen onszelf van psychische pijn verlossen. Als je je overgeeft aan het nu. Als we in het nu leven vinden we vreugde en zijn we in staat om ons ware zelf te omarmen. 
Daar komen we er ook achter dat we al ‘heel’ en ‘volmaakt’ zijn. Door meer in het nu te leven zorg je voor meer verlichting. Als we volledig aanwezig zijn en iedere stap in het nu kunnen zetten, kunnen we de werkelijkheid ervaren van zaken als ‘overgave’, ‘vergeving’ en het ‘onnoembare’. Zo kunnen we onszelf openstellen voor de transformerende ervaring van de kracht van het NU (bron).

Zoals je in bovenstaande uitleg al kunt lezen, is het een boek waar je op dat moment echt voor open moet staan, om met het ‘nu’ aan de slag te gaan. Ik heb zelf het boek via (de app) Storytell geluisterd en vond het aan de ene kant heel interessant wat er werd verteld, maar soms ook iets te diep gaan. Ik moest echt mijn focus er proberen bij te houden en ondanks dat hij vaak rake dingen zei, vond ik het het lastig om er echt mee aan de slag te gaan, omdat ik het niet altijd helemaal voelde. Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren hebben! Wellicht is het goed om nog eens het boek goed door te nemen. 

Mindgym

Een boek geschreven door Wouter de Jong. De titel is super pakkend en dekt de hele lading, naar mijn idee. We denken namelijk bij goed voor jezelf zorgen vaak aan meer bewegen en gezond eten, maar je zit past echt lekker in je vel als je mentaal ook sterk bent. Een goede gezondheid begint niet in de sportschool, maar in je hoofd. 
Wouter laat in het boek zien hoe je in 12 weken je mentale conditie kunt verbeteren. Je leert hoe je met meer aandacht kunt leven, beter omgaat met tegenslagen, de band met vrienden, geliefden en collega’s kunt versterken en hoe je een gullere en positievere levenshouding ontwikkelt. In het boek staan wetenschappelijke inzichten, praktische oefeningen, anekdotes, rake citaten, interessante weetjes, etc. Een boek wat laat zien waarom succes niet gelukkig maakt, maar geluk je wel succesvoller maakt (bron)

Als ik dit zo lees, dan is dit precies alles waar ik naar op zoek was. En daar kom ik eigenlijk nu ik dit schrijf pas achter. Dit boek heb ik namelijk meegenomen op mijn vakantie in Maleisië, een half jaar geleden. Ik ben toen begonnen met lezen, maar ik vond het lastig om de oefeningen te doen, terwijl ik op een strand lag met alleen maar het zee geluid op de achtergrond. Een totaal ontspannen omgeving, waar ik oefeningen moest doen die niet passend waren. En sindsdien heb ik er gewoon niet meer over nagedacht om er alsnog mee aan de slag te gaan. Daar gaat verandering in komen! 

Headspace app

Deze twee apps werden vaak aangeraden. Beide zijn meditatie apps. 
Headspace is een gratis app waarbij je pas gaat betalen als je meer wilt dan de basis. Dit is voor zowel beginners als gevorderden. Je wordt door “Andy” door het meditatie-proces geleid en kunt tussendoor animatie-video’s zien over het breid en motiverende, kleine opdrachtjes ontvangen. Headspace zegt het al, door te mediteren wordt er ruimte in je hoofd gemaakt. Je kunt kiezen hoe lang je wilt, bijvoorbeeld 10 minuten. Zoek voor 10 minuten een rustige ruimte waar je in een voor jouw prettige houding kunt zitten (bron)

Ik heb zelf de 10-dagen-meditatie gebruikt en als beginner en toch wel nuchtere Fries, vond ik dit verrassend fijn. Ondanks dat je veel bezig bent met ‘nergens aandenken’ en dus overal aan denkt, krijg je een bepaalde rust door meditatie. Je moet er wel voor openstaan, maar kunt zonder enige ervaring aan de slag en het hoeft niet perse elke dag of heel lang, je kunt het doen wanneer jij het nodig vindt of er behoefte aan hebt.
Een app die ik zeker vaker wil gebruiken/gebruik. 
Ook kreeg ik tips over de app “Insight Timer”, ook een meditatie app die een 7-dagen-beginner-iets heeft, wat ik heel fijn vond! 

Meer tips

Zoals je kunt lezen is voor mij zeker nog werk aan de winkel, maar ik denk dat het een kwestie is van op je eigen manier doen en ook naar je eigen behoefte doen. Er zijn nog een aantal tips die ik heb gekregen en met je wil delen. Hier komen ze.

Podcasts van Patrick Kicken
Deze gaan over leven zonder stress, burn-out, mindfullness, stresspreventie, bewustzijn, etc.

Boeken van Jan Geurtz
“Verslaafd aan liefde”, “verslaafd aan denken”, “de opluchting, bevrijd door liefde”, “de verslaving voorbij”, “vrij van gedachten” en ga nog maar even door… 

Het werkboek “Babe, you got this”
Je gaat aan de slag met je dromen, ambities en talenten. Het werkboek staat tjokvol opdrachten, adviezen, lijstjes, tips en tricks die zullen helpen om jouw girlboss-proof carriereplannen uit te stippelen. Of je nu werkt voor een werkgever of voor jezelf wilt beginnen…

Podcasts van Sophie (@sovschoice_)
Podcasts die inspireren om je licht volledig te laten schijnen op jouw unieke manier. Ze neemt je mee in haar reis van een psycholoog in dienst met veel belemmerende overtuigingen naar een succesvolle onderneemster. 

Het boek “The art of not giving a f*ck”
Een boek die ik zeker aanraad als je op een humoristische, maar interessante manier leert om om te gaan met je tekortkomingen en tegenslagen. Niet wegrennen voor je angsten, fouten en onzekerheden, maar de pijnlijke waarheid onder ogen durven te zien. Hierdoor vind je de moed en het zelfvertrouwen waar je juist in deze tijd zo’n behoefte aan hebt.

Als afsluiting…

Ik denk dat iedereen wel (eens) op zoek is naar meer rust, meer leven in het nu, meer genieten van het nu, minder zorgen maken, etc. Boeken, podcasts en meditatie apps kunnen hier zeker een bijdrage aan leveren, maar het is iets waar je voor open moet staan en echt aan moet gaan werken, wil je dat er iets veranderd. Ik denk dat het een positief iets is dat we steeds meer bezig zijn met het leven in het hier en nu. Het maakt dat we meer stil (durven te) staan en bezig zijn met de dingen om ons heen.

Yoga, sporten, in de natuur zijn, alles opschrijven, mediteren en ademhalingsoefeningen zijn allerlei dingen waardoor je meer bewust bent en je wellicht meer in het nu voelt. Het zal voor iedereen anders zijn en werken, doe vooral wat goed voelt voor jou. 

Zijn er nog tips die hier zeker tussen horen te staan? Laat jouw tip weten in een reactie, zodat anderen dit kunnen lezen! 
♥♥

7 Comments

Rachel oktober 21, 2018 at 11:26

Wat heb je weer een fijne tips gedeeld, erg fijn artikel om op de zondag te lezen

Antwoord
Marit oktober 22, 2018 at 19:08

Leuk!! Ik luister zelf heel veel naar Abraham Hicks. Bij haar gaat alles om de Law of attraction. Ben laatst bij een workshop van haar geweest in Chicago. Zoek haar maar eens op op YouTube. Erg inspirerend!

Antwoord
Marit oktober 23, 2018 at 13:22

Bedankt voor de tip! Ik ga dat eens opzoeken! En tof dat je bij een workshop van haar bent geweest!

Antwoord
Lotte oktober 22, 2018 at 21:54

Heel fijn artikel! Ik ben hier zelf ook na een burn-out veel mee aan de slag gegaan. Nog steeds ga ik soms zo hard mee in het snelle tempo van de huidige maatschappij dat ik soms vergeet bij dingen stil te staan. Elke dag probeer ik wel even een momentje te nemen om mijn successen en ‘kansen’ van die dag te bekijken. En op het moment dat ik hoofdpijn krijg, buikpijn of bijvoorbeeld merk dat ik erg gestresst ben, probeer ik echt even rust te pakken en te kijken waar het door komt. Dit schrijf ik op en kan na een aantal dagen/weken ook veel mooie inzichten geven in welke dingen je beter uit je leven kunt ‘gooien’. Kleine dingen maar die helpen mij zeker! Podcasts zijn sowieso een fijne manier om te ontspannen!

Antwoord
Marit oktober 23, 2018 at 13:23

Wat knap om te lezen, Lotte! Mooi dat je dan zo’n moment pakt om even rust te pakken.

Antwoord
Joanne oktober 23, 2018 at 19:11

De podcast van ‘So V’s Choice’ is zeker een aanrader! Ze spreekt veel over de wet van aantrekking.

Antwoord
Melanie oktober 24, 2018 at 17:30

Breien! Meditatie genoeg 🙂

Antwoord

Mijn andere blogs