Persoonlijk

EMB bloedtest – 2 maanden verder

geschreven door Marit april 14, 2021 0 comments
blog foto

Twee maanden geleden deelde ik een blog waarin ik vertelde dat ik een EMB bloedtest had laten doen. Uit zo’n test kan er allerlei informatie uit worden gehaald, zo ook bij mij. Ik kreeg een “plan van aanpak” en zou hier zes weken mee aan de slag gaan. Deze zes weken zijn inmiddels voorbij, dus bij deze een update!

Plan van aanpak

Wat er vooral in mijn “plan van aanpak” naar voren kwam was dat ik me zes weken lang op een aantal dingen moest focussen: stress reduceren, exorfinevrij eten, voedzaam eten (niet vullen, maar voeden!) en supplementen slikken. Exorfinevrij eten betekende dat ik zes weken lang geen gluten, zuivel, soja, spinazie en champignons at. Dat was voor mij een behoorlijke switch, want dit zijn dingen die dagelijks terugkwamen in mijn eetpatroon.

Wat ik zoal at

Ik heb eerst gekeken naar wat ik zoal at op een dag en wat ik daarvan kon behouden. Zilvervliesrijst, zoete aardappel, groente, fruit, havermout, proteïne poeder (die had ik al zonder soja) etc. waren producten die ik (gelukkig!) kon blijven eten.
In de supermarkt heb ik voor het eerst gelet of producten soja, gluten of zuivel bevatte. Vooral bij de vegetarische vervangers viel me dit onwijs tegen, vrijwel alles is gemaakt van (o.a.) soja. Toch zijn er een aantal producten die geen soja (en gluten en zuivel) bevatten: Beyond Meat (burgers, worstjes en gehakt) en een paar producten van Quorn. Beyond Meat vind ik duur, maar wel echt heel lekker (voor 1 á 2 keer per week). Daarnaast zijn we meer peulvruchten gaan eten. Dus bijvoorbeeld kikkererwten en linzen door de curry.
Zuivel at ik eigenlijk al heel weinig. In plaats van kwark eet ik nu altijd de plantaardige varianten, maar dan wel zonder soja. Haver, amandel of kokos yoghurt/kwark dus. Super lekker!
Op gluten heb ik nog nooit eerder gelet, maar dit vond ik makkelijker dan gedacht. Veel producten zijn één op één vervangbaar. Pasta, brood en crackers zijn glutenvrij te verkrijgen en ik vond dit ook allemaal erg lekker.

Hoe is het gegaan?

Vol motivatie begon ik aan het plan. Belangrijk was dat ik er geen stress door zou ervaren en dit heb ik ook niet zo gevoeld. Ik vond het vooral een leuke uitdaging en hoopte dat ik verschil zou merken. De eerste twee weken waren wennen, maar gingen goed op eetgebied. Na twee weken was ik ongesteld en had ik een weekend met sociale dingen. Ik merkte nog niet echt verschil, wat ervoor zorgde dat mijn motivatie behoorlijk slonk en ik me een weekend niet aan het plan heb gehouden. Niet erg, kan gebeuren. Na een peptalk van Riek (de orthomoleculair therapeut die mij hierbij hielp) was ik gemotiveerd om de draad weer op te pakken. En eigenlijk ging het vanaf toen vanzelf. Het was vooral heel makkelijk als ik thuis at en dus de controle had op wat ik at, bij anderen ging dit was lastiger, maar voor af en toe maakte dat niet uit. Ik merkte verschil in energie, mijn huid en vooral in mijn buikpijn (die veel minder werd). Dit verschil nam wel weer wat af in de aanloop naar en tijdens mijn ongesteldheid, maar goed, dat was ik gewend.

En nu?

Na zes weken had ik weer een consult met Riek. Ik vertelde hoe de afgelopen weken waren gegaan en we waren beide tevreden met de stand van zaken. Wel kwamen we tot de conclusie dat, vooral in de aanloop naar mijn ongesteldheid, ik erg last heb van PMS gerelateerde klachten. Hierop aangesloten heb ik weer een aantal tips ontvangen waarmee ik de komende tijd aan de slag kan. Champignons en spinazie “mag” ik weer eten, maar vooral soja en zuivel kan ik beter achterwege laten. Ik ben hier niet allergisch voor, maar heb hier wel een hoge intolerantie voor en dat heb ik afgelopen weekend weer gemerkt toen ik eet met soja at… de hele avond buikpijn. Voor gluten ben ik iets minder intolerant, maar ze raadt me aan dit niet in grote hoeveelheden te eten. In plaats van glutenvrij brood en crackers eet ik nu weer speltbrood en rogge crackers bijvoorbeeld.

Bewuste eter

Nu was ik al een bovengemiddelde bewuste eter, maar dat ben ik nu nog meer. Ik let erop wat ik in mijn mond stop en blijf dit ook doen. Dit betekent zekerniet dat ik nooit iets “ongezonds” eet, maar ik probeer wel meer te letten op producten niet zoveel bewerkt zijn. De afgelopen tijd heb ik de Eko Plaza helemaal ontdekt, heerlijk om rond te snuffelen. Andere mensen kunnen het wellicht te veel vinden, maar zo voelt het voor mij helemaal niet. Ik voed mijn lichaam en dat merk ik iedere dag aan mijn energie.

Dat was de update voor nu. Wellicht kan ik over een paar maanden weer een update doen hoe het op dit gebied met mij gaat en vooral of de PMS klachten wat geminderd zijn.

Heb je zelf (vage) klachten of interesse in een algemene check-up? Dan raad ik je zeker aan zo’n bloedtest te doen. Het is een investering in je gezondheid. Mocht je het uberhaupt een interessant onderwerp vinden (lichaam, klachten, hormonen etc.), volg dan de IG accounts van Riek & Iris, die voorzien je altijd voor veel waardevolle content!

Dit is een blogpost puur uit mijn eigen ervaring. Ik ben geen professional, dus mochten er onwaarheden in staan, laat het me vooral weten!

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volg op Instagram