HET IS...Vakantie Tijd

Zuider eiland #5: Lake Pukaki, Mount Cook & Lake Tekapo

geschreven door Marit februari 13, 2020 1 Comment
Lake Pukaki

Na een paar regenachtige dagen kwam het zonnetje gelukkig weer tevoorschijn. Gelukkig maar, want we waren aangekomen bij Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Daarover alles in deze nieuwe (travel)blog!

Dunedin

Na een heerlijk, warme douche in Gore reden we door naar Dunedin. We hadden hier zin in, want Dunedin blijkt de studentenstad van Nieuw Zeeland te zijn. Een beetje zoals Groningen dus. Het was nog steeds veel aan het regenen, dus we maakten er tegelijk ook een was- en laptop dag van. Maar dan wel bij een leuk tentje met lekkere koffie en vegan chocoladetaart!

Het klopt inderdaad dat je hier veelal studenten ziet rondlopen en fietsen. Niet zoals in Groningen, maar toch leuk om te zien. Ook heb je in Dunedin (tenminste dit was tot vorig jaar) de steilste staat van de wereld. De straat is zo’n 35% steil en er is zelfs een stuk 38%! Oplopen was pittig, maar van korte duur. Grappig om te zien en doen!

Lake Pukaki

Door de regen was er verder weinig te zien (vanaf het hoge uitzichtpunt zagen we precies niks door de wolken) in Dunedin dus stapten we Huggle in en reden we in een paar uur naar Lake Pukaki. Een mooie route die deels langs de Oostkust ging, maar het laatste stuk ging weer richting het midden. Aangekomen bij Lake Pukaki viel ons gelijk het super blauwe water op… wow!

We reden naar weer een gratis “camping” (Lake Pukaki Reserve), waar het al erg druk was, maar waar je nog een stuk naar boven kon rijden en waar (volgens ons) het allermooiste plekje nog vrij was. Een stukje lopen naar de wc (niet heel fijn in de regen), maar we wisten dat het morgenochtend droog zou zijn en we dan een geweldig uitzicht op het meer zouden hebben!

En YES! De volgende ochtend werden we niet alleen wakker met dat geweldige uitzicht PLUS ZON! Ik wil niet al te veel over die regen klagen hoor, maar na dagen binnenzitten en je schoenen nog steeds nat te hebben van Milford Sound, is dat HEER-LIJK! We deden deze ochtend dan ook lekker rustig aan en genoten onwijs.

Mount Cook

Heel wat kopjes koffie later werd het tijd om richting de Mount Cook te rijden. We vingen namelijk al een glimp op van deze berg toen we bij Lake Matheson waren en nu waren we nog dichterbij.
Vanaf het kampeerplekje aan Lake Pukaki was het een prachtig stuk rijden naar het begin van de “Hooker Valley Track”, die ons naar een uitzichtpunt van Mount Cook zou leiden. De route is namelijk langs het meer, wat onwijs blauw is. En je hebt dan al uitzicht op de bergen (met sneeuw!)… prachtig!

De Hooker Valley Track is een wandeling van 10 kilometer (5 km heen, 5 km terug). Een prachtige wandeling, want je hebt constant uitzicht op de bergen en loopt langs de rivier. Na een uur kwamen we aan bij het einde, het uitzichtpunt. Er hingen wat wolken in de lucht, maar gelukkig hadden we super goed zicht op de Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw Zeeland. We hebben ons neergezet op een paas stenen en ultiem genoten van het uitzicht.

Lake Tekapo

Vanaf de Mount Cook reden we door naar Lake Tekapo, wat ook weer een prachtig blauw meer is. Hoe het kan dat het zo blauw is? Dat komt door het stof wat van de stenen van de omliggende gletsjers komt. Door deze “rock flour” wordt het water dus super mooi, turquoise blauw.

We vinden weer een plekje om te slapen. Deze keer bij Lake MacGregor. Hier betaal je 10 doller per persoon om te slapen (en gebruik te maken van het toilet). Ik vond het een tegenvaller vergeleken met de nacht ervoor (gratis + uitzicht op Lake Pukaki), maar ach, het was puur voor de nacht.

De volgende dag rijden we weer naar Lake Tekapo, want we hebben afgesproken met twee andere Nederlandse reizigers, Mark & Anne. Op Instagram volgen we elkaar en inspireren we elkaar met must do’s & see’s in Nieuw Zeeland. Leuk om dus lekker Nederlands te lullen en verhalen uit te wisselen, want we gaan daarna precies de andere kant op.

Wij rijden namelijk weer richting de Oostkust en brengen een bezoekje aan Christchurch! Maar daarover in de volgende blog meer (vergeet de foto’s niet te kijken hieronder!)… ♥

De voorgaande Zuider eiland blogs:
– Zuider eiland #1: Abel Tasman & Nelson
– Zuider eiland #2: Franz Josef Glacier & Lake Matheson
– Zuider eiland #3: Wanaka & Roys peak
– Zuider eiland #4: Queenstown & Milford Sound

Lake Pukaki

Dat meer! Zo mooi die heldere weerspiegeling.

Hier zie je het blauwe water nog beter. Een droneshot van Tom.

Mount Cook

Aan het begin van de “Hooker Valley Track”.

Onderweg naar het uitzichtpunt. Was één van de drukste plekjes qua toerisme van het Zuidereiland. Begrijpelijk wel 😉

Daar is ‘ie hoor… MOUNT COOK!

Pindacurry

Mmm… onze favoriete kampeer maaltjes! Het recept vind je hier.

bananenpannenkoekjes

Geen regen betekent buiten koken! Ik maakte bananenpannenkoekjes voor ontbijt… smullennnnn!

1 Comment

Rachel Kromdijk februari 13, 2020 at 08:59

Wauw wat een prachtige foto’s weer… wat kan de natuur toch mooi zijn