HET IS...Vakantie Tijd

Zuider eiland #3: Wanaka & Roys Peak

geschreven door Marit februari 7, 2020 4 Comments
Roys Peak

Een letterlijk hoogtepunt tijdens deze reis: Roys Peak! Meer over deze wandeling en over het leuke plaatsje Wanaka vertel ik je in deze derde Zuider eiland blog.

Blue Pools

Vanaf het geweldige Lake Matheson, waar we de ochtend gespendeerd hebben, rijden we door naar onder. Onderweg naar Wanaka komen we langs the “Blue Pools”, die bekend staan om het blauwe water. Een stukje wandelen door het bos en dan loop je over een hangbrug richting het water. Hier kun je zwemmen of vanaf een andere hangbrug genieten van het mooie uitzicht. Zeker de moeite waard om een kijkje (of frisse duik!) te nemen.

Wanaka

Daarna rijden we richting Wanaka. Een geweldige route langs “Wanaka Lake” en even later langs de “Hawra Lake”. Het is super mooi en warm weer dus we hebben zin in een ijsje! En hoe “toevallig”, op Instagram heb ik al een tijdje contact met Kira die hier in een ijsjeszaak werkt (Black Peak Gelato)! Heel leuk om haar even te spreken en een uitgelezen kans om weer eens “hokey pokey” ijs te nemen, de ijssmaak die je móét proberen als je in NZ bent. Het is ijs met stukjes honeycomb erin. YUM!

Het centrum in Wanaka is erg bruisend en het uitzicht vanaf hier op het meer is geweldig. We wandelen wat rond, doen boodschappen en zoeken daarna een (gratis) plekje uit voor de nacht (Red Bridge Camping Site).
Tot nu toe hebben we (na de oprit van Marleen) alleen nog maar op gratis plekjes gestaan (nogmaals de tip: download de app “WikiCamps”, wat mij betreft beter dan “CamperMate). Soms mooie plekjes, soms niets meer dan een parkeerplaats waar allemaal campers naast elkaar staan en er één wc is. Niet op een camping staan scheelt gewoon onwijs veel geld en je hebt in en bij je camper (wat ons betreft) vrijwel alles wat je nodig hebt. Heeft ons tot nu toe heel veel geld gescheeld!

Het is inmiddels super hard gaan waaien, dus we blijven lekker in de camper zitten, zo knus! Lampjes aan, kokkerellen, kletsen, spelletjes spelen (skip-bo), TimTam’s eten (duh), in ons dankbaarheidsboekje schrijven, internetten (als we bereik hebben), gedownloade series kijken (“You” en “Handmaids Tale”)… heerlijk!
Het wordt hier (nog later dan het Noorder eiland) op dit moment pas rond 21:30 uur donker (ten opzichte van de Australische Westkust is dit zooo fijn!). Zo heb je voor je gevoel nog de hele avond!

Roys Peak

De wekker gaat vroeg deze ochtend, we gaan namelijk hiken! Roys Peak! Een bekende hike en voor veel mensen een letterlijk hoogtepunt van het Zuider eiland. Wij gingen best vroeg, maar er zijn mensen die nog eerder gaan, zodat ze voor zonsopgang boven zijn (wat denk ik ook ontzettend mooi en cool is, maar wel heuullll vroeg). Ga je later op de dag, dan kan het wel eens druk zijn op de berg (en dan staat er een rij voor de bekende fotoplek). Ik heb me later vertellen dat je voor een geweldig uitzicht ook voor de “Isthmus Hike” kan gaan, net zo mooi, maar wel iets rustiger. Omdat we best vroeg gingen, zijn we toch voor Roys Peak gegaan.

Roys Peak is een hike die je na zo’n 8 kilometer laat uitkomen bij de top van Mount Aspiring / Tititea. Het is een route die zigzaggend en behoorlijk steil omhoog gaat (langs de Mount Roy), met ondertussen uitzicht over Lake Wanaka. Na 6 kilometer kom je op het eerste punt waar veel mensen stoppen voor het uitzicht (en een foto). Veel mensen gaan vanaf hier weer naar beneden, maar je kunt ook nog 1,5 kilometer verder omhoog voor een nog mooier uitzicht.
Wij hebben hier, exclusief plas, koffie en eetpauzes, twee uur over gedaan. Het werd steeds wat kouder naar de top, maar in deze periode van het jaar was het zeker niet koud-koud (we begonnen met shirtje en eindigden in winddicht jasje boven). Helemaal boven was het fijn om even te zitten en wat te eten (neem genoeg water en eten mee, cause you need it!).

Het was een pittige route, maar zo geweldig mooi. Je komt steeds hoger, dus het uitzicht wordt steeds mooier. We hadden geweldig weer en konden heel ver zien. Je komt veel andere wandelaars tegen en het op- en aflopen geeft gewoon een waanzinnig power gevoel (vond ik). Het aflopen vonden wij overigens misschien nog wel het zwaarste, je lichaam is dan al best moe en er komt dan zoveel spanning op je bovenbenen en je voorvoeten te staan. We hebben best veel stukken joggend gedaan, zodat we ons niet zo hoefden tegen te houden en het minder lang duurde. Uiteindelijk waren we na een dik uur weer beneden. Helemaal kapot, maar zo zo zo voldaan en blij!

Uitgeteld stapten we Huggle weer in en alles wat we wilden was een douche. Die hadden we al een aantal dagen niet gehad en was nu al helemaal nodig. In een uurtje reden we naar Queenstown, waar een “Service Hub” zat. Hier kon je naar de wc, douchen (warm!), je afval dumpen en je water bijvullen. Het wordt gratis aangeboden, maar donaties zijn welkom. Dit was echt geweldig (fijn), aanrader! Zoiets aanbieden doen ze dus op sommige plekken, omdat campers niet echt een goede reputatie hebben in Nieuw Zeeland: er wordt niet altijd heel netjes omgegaan met gratis (legale) plekken: de behoefte wordt in de bosjes gedaan, er wordt vuilnis achtergelaten… dus met dit soort initiatieven proberen ze dit tegen te gaan. Heel goed en fijn!

Wat we nog meer in Queenstown deden vertel ik je in de volgende blog! ♥

Blue Pools

Het water bij de Blue Pools. Zo mooi!

DFFDEFD2 2E3C 4E2E A658 4BBB3DD597D8

Veel vragen over waar ik mijn foto’s mee maak. Meestal gebruik ik mijn iPhone X, maar ik heb ook weer mijn Canon Powershot 7x camera meegenomen vanuit NL waar ik af en toe foto’s mee schiet.

Gelato Wanaka

Het ijsje bij Kira/Black Peak Gelato. Hokey pokey en peanutbutter… goddelijk!

Wanaka sunrise

De wekker ging vroeg, maar kijk eens wat voor prachtige zonsopgang we ervoor terug kregen!

Roys Peak Hike

Roys Peak Track, let’s go!

Af en toe een eet, koffie of plaspauze. Met nu al geweldige uitzichten.

Er waren genoeg andere mensen op dit eerste (foto)punt, dus iemand maakte deze (vind ik) super leuke foto van ons! WOEHOE!

Roys Peak Hike

Snel wat foto’s op deze punt en door naar de top!

Het uitzicht vanaf de top… surreal!

Huggle

Huggle! Ons mini huisje op wielen. Ik zit er aan te denken binnenkort een speciale blog aan Huggle te wijden, waar ik meer vertel over wat we eraan gedaan hebben, maar ook over hoe een camper kopen in z’n werk gaat (en of dit voordeliger is dan huren bijvoorbeeld). Interesse voor?

4 Comments

Joyce februari 7, 2020 at 11:08

Heel veel interesse voor de Huggle-special! Ooit wil ik ook door Australië en/of NZ trekken en zo’n camperleventje lijkt me zalig, maar zou niet weten hoe eraan te beginnen!
Leuke foto’s, geniet ervan 🙂

Antwoord
Marit februari 10, 2020 at 21:00

Leuk om te horen. En leuke naam voor de blog “Huggle special” ;). Ga er binnenkort voor zitten! 🙂

Marcella Molenaar februari 20, 2020 at 13:41

Ja leuk, een Huggle special! Ik wil echt terug naar NZ en dan ook met een campertje rondreizen. Maar eerst door Australië reizen met een camper. We vertrekken volgende week! 🙂

Antwoord
Marit maart 5, 2020 at 21:50

Jullie zijn er inmiddels al en hebben denk ik net de camper opgehaald… geniet ervan Marcella! Avonturen maken!