HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: Zichtbare buikspieren

geschreven door Marit december 9, 2015 4 Comments

Je kunt er de laatste jaren niet om heen. Of doorheen. Of tegenin… Buikspieren! Je social media staat er vol van. Selfies van je abs. Werken voor je abs en natuurlijk pronken met je abs. En ik doe er gewoon gezellig aan mee.

Buikspieren heb je, hoe dan ook. Da’s leuk om te horen he?! Maar of ze verstopt zitten onder een, altijd of tijdelijk (december-tijdelijk), laagje vet is de vraag. Want wat ik al zei, iedereen heeft buikspieren. Dat is net zoals bil en armspieren. Iedereen heeft die spieren. Maar hoe groot, sterk en duidelijk is aan jou. Wat je ermee doet, hoe je het traint, maar ook wat je doet om het zichtbaar te laten maken. Want hoe krijg je nou zichtbare buikspieren? Ik vond dat wel interessant om te weten en te delen, dus vandaar deel ik mijn eigen opgedane kennis uit de afgelopen jaren + wat gerondneus op het internet. En zo is deze week ‘Weetje Woensdag’ tot stand gekomen!

“Abs are made in the kitchen”

Vast niet de eerste keer dat je die quote leest. Ik snapte ‘m eerder nooit. Buikspieren gemaakt in de keuken? Hoe dan? Met melk? Ei? Havermout? Chocolade? Of moet je altijd je buikspieroefeningen in de keuken doen? Nee, nee, nee. Wat hiermee wordt bedoeld is dat om zichtbare buikspieren te krijgen, het erg belangrijk is om te kijken naar wat voor en hoeveel eten (keuken dus) je in je mond stopt. Laat ik het zo zeggen: buikspieren zijn te zien wanneer je op of onder een bepaald vet% hebt. Veel informatie daarover las ik hier. Ik heb ook proberen om te zoeken bij wat voor vet% je buikspieren zichtbaar zijn, maar ben van mening dat dit per persoon verschilt. Bij de ene persoon is het iets sneller te zien, dan de ander. Om lager in je vet% te komen is heel simpel: minder kcal eten dan je verbruikt. Een negatieve eetbalans creëren. Daar schreef ik hier al eens eerder over.

Buikspieren trainen?
Van alleen 50 cruches per dag zul je dus niet die six-pack krijgen. Helaas. Buikspieren worden pas zichtbaar als je rond/onder een bepaald vet% zit. Bij bepaalde oefeningen, zoals squats en dead lifts, pak je ook zeker je buikspieren mee. Bij heel veel oefeningen trouwens, want je buik/core is een belangrijk punt om op te letten tijdens het uitvoeren van je oefening. Toch kan het ook goed zijn daarnaast ook wat  buikspieroefeningen te doen. Niet om ze zichtbaarder of groter te maken, maar omdat buikspieroefeningen dus goed zijn voor je core. Je core trainen, al je spieren behalve je benen en armen, vooral je buik en rug dus, is belangrijk voor je stabiliteit. Om je romp sterk te krijgen. En dat is weer belangrijk voor bepaalde oefeningen, maar ook om blessures te voorkomen bijvoorbeeld. Om je core te trainen is het dus belangrijk af en toe buikspieroefeningen aan je training toe te voegen.

Hoe train ik ze?
Ik ben er niet een grote fan van: buikspieroefeningen. Als ik mijn benen en billen heb getraind en als laatste mijn kuiten train, wil ik klaar zij en ben ik er klaar mee. Maar toch wil ik ook mijn core trainen. Daarom voeg ik na deze training vaak nog een paar minuutjes toe en doe ik bekende buikspieroefeningen zoals: crunches, russian twist, leg raises, heel touches en natuurlijk: planken!

Nu wil ik met deze blog totaal niet zeggen dat je erbij hoort wanneer je abs hebt. Totaal niet. Ik hoop dat als je mijn blogs vaker leest, je dat inmiddels door hebt. Ik vind het zelf belangrijk om in shape te zijn, om me fit te voelen. Ik verkeer momenteel een beetje tussen abs en de december-maand in, maar ik vind het leuk om mijn lichaam te creëren tot sterk, maar af en toe een blokje te zien. Maar dat is mijn eigen wens, mijn eigen ding en mijn eigen manier van trainen en eten. Daar ben ik ook trots op, dus deel ik af en toe met de buitenwereld.  Wat jij doet is natuurlijk he-le-maal aan jouzelf! Misschien lastig tegenwoordig, want social media staat vol met abs abs abs. De kunst is om jouw eigen weg hierin te creëren en te doen wat voor jou goed voelt!

sixpack quote 2 sixpack quote

4 Comments

Nienke december 9, 2015 at 14:53

hoe doe jij idat dan? want ik tel sinds kort ook geen calorien meer omdat ik er niet meer blij van werd maar hoe zorg jij ervoor dat je dan niet teveel of teweinig eet??
ik hoop dat je me kan helpen want loop hier al een tijdje mee 🙂

groetjes,

Nienke

Antwoord
Marit december 13, 2015 at 17:54

Hi Nienke, goede vraag… het gaat bij mij op gevoel.. ik eet een beetje naar behoefte van mijn eigen lichaam. En zo lang dat goed gaat, hou ik het zo 😉 Dus een beetje op eigen gevoel en kijken hoe dat werkt! Succes.

Antwoord
Nienke december 18, 2015 at 00:07

Hey sorry dat ik het niet gezin had!! Dat doe ik nu ook sinds 3weken en moet volgende week weer vet meten dus ben benieuwd of ik niet ben aangekomen Lea vet hihi maar me trainingen gaan nu wel weer stuk beter en voel mij ook steeds beter in mijn vel! Mede door jou blog toen over dat je geen cal. meer telde heb me zo aan het denken gezet toen! Thanks daarvoor! Je bent echt grote inspiratie bron!

Antwoord
Marit december 18, 2015 at 00:11

Haha, geeft niks hoor! Jeeeetje wat leuk en goed om te horen zeg, you go girl!!! Niet te veel aantrekken van vet%, als jij lekker in je vel zit en je eigen balans creeert is veel belangrijker! Daar kun je je soms veel fijner bij voelen 🙂 succes en bedankt voor je lieve reactie!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram