HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: wat is mediteren?

geschreven door Marit december 7, 2016 4 Comments

Zoveel over gehoord, maar nog nooit gedaan, laat staan uitgeprobeerd: mediteren. Misschien denk je net zoals ik direct aan een lotushouding, wierook en zweverig, zweverig. Maar is dit wel zo? Aangezien ik deze week samen met Marije van het kanaal ‘dit gebeurt er als‘ een ‘meditatie challenge’ doe, ging ik op onderzoek uit. In de Weetje Woensdag van deze week: wat is mediteren en hoe moet het?!

Meditatie
Op deze website lees ik van alles over mediteren. Hier wordt verteld dat mediteren een manier is om opnieuw af te stemmen met onze innerlijk rust, om te gaan met spanning en stress, maar vooral om contact te maken met jezelf. Door te mediteren kun je rust creëren in bijvoorbeeld je hoofd en hierdoor haal je de spierspanning uit je lichaam. Dat zorgt weer voor innerlijke rust, het loskomen van dagelijkse hectiek en een gevoel van nieuwe kracht en energie.

Voor veel mensen is het niet makkelijk om te ontspannen. We zijn volgens deze website gewend geraakt aan stress, pijn en ongemak. Door te mediteren kun je ontspannen, je hoeft geen inspanning te leveren. De bloeddruk daalt en ook het gevoel van stress wordt verlaagd. Ook kan door volledige ontspanning door meditatie de activiteit van de rechterhersenhelft gestimuleerd worden en dit kan weer zorgen voor meer intuïtief en creatief denken. Er ontstaat evenwicht tussen de twee hersenhelften, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe impulsen.

Waarom mediteren?
Op deze website wordt er naar mijn idee heel mooi uitgelegd dat vele van ons het idee hebben dat wanneer we een bepaald doel hebben bereikt, we gelukkig zijn. Dat mooie huis, een goede baan, een bepaald gewicht. Je kunt hier inderdaad erg blij van worden, maar het wordt daarna vaak ook weer een gewoonte, of er komt een ander ‘doel’. We verplaatsen het geluk buiten onszelf, terwijl geluk veel meer te maken heeft met ons eigen beleving en ons eigen houding ten opzichte van de wereld buiten ons. Wanneer je innerlijke rust creëert, kun je anders in het leven gaan staan en zal de situatie ‘buiten’ minder invloed op ons hebben. Waarom mediteren? Om dus opnieuw af te stemmen met ons innerlijke rust. Je word stressbestendiger en ontspannen gaat je gemakkelijker af, wat fijn is in het dagelijkse leven. Volgens deze website gaat alles wat je met aandacht doet beter. Door middel van meditatie ontspant je lichaam en geest en verbetert het je concentratievermogen. Een heldere geest leidt tot betere beslissingen, meer creativiteit etc.

Mediteren kun je leren
Oke oke, klinkt erg positief dat mediteren. Maar hoe doe je het dan? Waar? Hoe lang?
Ik dacht bijvoorbeeld gelijk aan allerlei gekke houdingen en zweverige deuntjes… Het is maar goed dat ik me erin verdiept heb, want dit hoeft zeker niet altijd zo te zijn.

Op deze website lees ik een eenvoudige handleiding:

1. Maak tijd om te mediteren
Iedereen is druk, druk, druk. Dus tijd maken voor meditatie klinkt misschien niet erg aantrekkelijk. Toch kun je al veel bereiken door te beginnen met één minuut. Plan het echt in, bijvoorbeeld in je ochtenroutine. Je kunt dit opbouwen naar hoeveel minuten jij zelf fijn vindt.

2. Begin simpel
Vind een positie waar jij je goed bij voelt. Probeer stil te zitten, met je ogen dicht of open en let op je ademhaling. Bij elke inademing kun je denken aan iets en dit hardop in jezelf zeggen. Denk hierbij aan “ik ben dankbaar”, “ik ben klaar voor de dag”. Ook kan dit fijn zijn na een (stressvolle) dag. Je evalueert dan de dag “ik sta open voor wat komen gaat”, “ik ga rustig slapen” etc.

3. Het maakt niet uit hoe het er uit ziet
Er is geen goed of fout. Mediteren is iets wat voor jezelf is, dus jij bepaalt wat voor jou het beste werkt. Zit vooral lekker en laat je niet afleiden door de houding.

4. Hoe te mediteren?
Vind je comfortabele houding, ontspan je kaak, laat je schouders zakken en maak lengte van je ruggengraat en nek. Let op je ademhaling. Probeer je adem helemaal naar beneden in het bekken te sturen en vanuit daar langzaam naar boven in de borst en de sleutelbeen. Probeer hierin een ritme te vinden. 5 seconden inademen, 2 seconden vasthouden, 5 seconden uitademen en laat de longen dan 2 seconden leeg na de uitademing. Herhaal dit tot je er gemakkelijk bij voelt.

5. Oefenen!
Wanneer je een paar keer een minuut hebt gemediteert, zal het steeds makkelijker worden. Probeer het steeds langer te doen. Bouw het op je eigen snelheid op. Probeer je aan je routine vast te houden en het kan bijvoorbeeld prettig zijn bij te houden hoe lang je hebt gemediteerd, hoe het ging, waar je aan dacht etc. Maak het geen verplichting, maar probeer er wel structuur in te brengen.

Meditatievormen
Je hebt verschillende soorten meditatievormen. Mantra-meditatie (klanken en gebeden), dynamische meditatie, yoga, contemplatie-meditatie (gericht nadenken), visualisatie-meditatie etc. Wil je weten wat bij jou past? Zoek dan eens naar de verschillende vormen.
Naar mijn idee, en wat ik uit alle gelezen informatie haal, gaat mediteren vooral om je eigen rust creëren, een rustige ademhaling en tot je zelf komen. Rustig worden op je eigen manier (correct me if I’m wrong!). En dat is voor iedereen anders. Je kunt op de grond zitten in lotushouding met wierook, maar je kunt ook kiezen voor muziek, of bijvoorbeeld aan yoga doen, of een wandeling buiten in het bos. Een bepaald moment die jezelf uitkiest om op een bepaalde manier rust te krijgen.

Ik ga met bovenstaande informatie aan de slag en ga iedere dag een half uur mediteren. Moet eerlijk zeggen dat ik nog ietwat sceptisch ben… Ik ontspan me ook door een work out en je moet het wel echt inplannen, wat ik wat lastig vind… Maar goed deze week: een kwartier in de ochtend en een kwartier in de avond. Volgende week het resultaat op YouTube!

Voor nu kan ik dus nog tips en informatie heel goed gebruiken, dus ik zou het leuk vinden als je mij vertelt hoe jij mediteert en wat jou zoal rustig maakt?

4 Comments

Rolf december 7, 2016 at 17:23

Thanks voor de mention Marit! 🙂

Antwoord
Marit december 7, 2016 at 22:22

Thanks voor de info 😉

Antwoord
Hendrik december 8, 2016 at 01:35

Wat voor mij altijd goed helpt is het ‘bewust voelen’ of proberen te voelen van je lichaam van boven naar beneden en terug. Van het gevoel in je hoofd langzaam naar je nek, schouders via je bovenarmen en onderarmen naar je handen en vingertoppen, om weer terug te gaan. Daarna vanaf je hoofd via je nek, rug, schouders, billen, hamstrings, kuiten naar je voeten en tenen om via je schenen, bovenbenen (quadriceps), heup, buik, borst weer terug via de nek naar je hoofd.

De eerste paar keer zul je merken dat je te snel gaat, je moeite hebt met lichaamsdelen voelen, of je aandacht afglijdt. Daarna krijg je het door en wordt het makkelijker. Omdat je bewust met je lichaam bezig bent sluit je je compleet af van de buitenwereld en kom je helemaal tot rust. Aan niets denken kan niet, denk daarom aan jezelf. Dat werkt voor mij het best en is naar mijn mening ook eenvoudig aan te leren.

Antwoord
Marit december 8, 2016 at 17:15

Bedankt voor je berichtje, Henk. Dat zijn een paar goede tips, ik ga ze meenemen!

Antwoord

Mijn andere blogs