HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: wat is eiwitpoeder en wat voor verschillende soorten zijn er?

geschreven door Marit april 20, 2016 8 Comments

Waar we voorheen bij ‘eiwitpoeder’ nog dachten aan veel spieren en bodybuilders, zie je het nu overal voorbij komen. De laatste tijd krijg ik regelmatig de vraag wat voor soort eiwitpoeder ik dan gebruik en om daar eerlijk in te zijn: ik gebruik al jaren dezelfde en heb me er nog niet in verdiept wat voor soorten etc. er zijn. Best interessant om te weten lijkt me, want er zullen niet voor niets verschillende soorten zijn. In de ‘Weetje Woensdag’ van deze week probeer ik het uit te zoeken.

Wat is eiwitpoeder?
Ik legde hier al eens van alles uit over eiwitten (ook wel proteïne genoemd), maar wat is eiwitpoeder eigenlijk? Het is inderdaad poeder, wat dus voornamelijk bestaat uit eiwitten. Tegenwoordig zijn deze (zakken of dozen) poeders in allerlei smaken te verkrijgen. Eiwitpoeder kun je mengen met water zodat je een shake krijgt, maar je kunt het ook aan van alles toevoegen: je kwark, je smoothie, je baksels etc. Het lost zich heel gemakkelijk op en kan ook nog eens een hele lekkere smaak geven. Eiwitpoeder kan je gebruiken om op een gemakkelijke (en lekkere) manier voldoende (pure) eiwitten binnen te krijgen. Ik hoor de laatste tijd verschillende soorten namen op het gebied van eiwitpoeder, zie hieronder.

Whey 
Via deze website kom ik erachter wat ‘whey’ inhoudt. Whey is een restproduct wat overblijft na de productie van kaas, wat voorheen werd weggegooid, maar na onderzoeken bleek dat whey een hoge eiwitbron is met hoge biologische waarde. Tijdens het proces wordt het vocht aan de whey onttrokken en hierdoor blijft er een hoogwaardig whey poeder over. Op dezelfde website lees ik over drie verschillende soorten whey die verkrijgbaar zijn: whey concentraat, whey isolaat en whey hydrolisaat.

Whey eiwit concentraat
Dit is de meest gebruikte vorm van whey. Dit komt door de goede smaak en de betaalbaarheid. Concentraat heeft een eiwitpercentage van zo’n 80% en bevat een relatief klein gedeelte aan koolhydraten en vet. Dit type eiwitpoeder wordt relatief snel opgenomen en bevat meer bioactieve peptiden, wat gunstig is voor je darmflora en immuunsysteem. Deze variant kun je gewoon tussen je maaltijden door gebruiken.

Whey eiwit isolaat
Dit is de puurste vorm van whey. Bij isolaat is de eiwitpercentage zo’n 90% en zo goed als vrij van koolhydraten en vet. Deze vorm van whey is wat duurder, waardoor het wat minder wordt gebruikt. Deze wordt vooral gebruikt voor mensen met een streng dieet of bijvoorbeeld wedstrijdvoorbereiding. Deze whey soort wordt het snelste opgenomen en is daarom ideaal om te gebruiken na een training.

Whey eiwit hydrolisaat
Dit is een speciale whey die anders bewerkt is, waardoor deze anders wordt verteerd. Bijvoorbeeld geschikt voor mensen met een allergie. Ook iets duurder, waardoor deze minder gebruikt wordt.

Caseine 
Ook caseïne is een woord wat ik vaak tegen kom, maar waar ik de betekenis eigenlijk niet zo goed van weet. Op deze website las ik dat caseïne een eiwitpoeder is die gekenmerkt wordt door een tragere opname, dus ideaal om als laatste maaltijd te nemen voor het slapengaan. Door de aminozuren gaat het de spierverbranding tegen, waardoor je je spieren de gehele nacht voorziet van voeding.

Waar moet je op letten bij het kopen?
Ben je van plan om eiwitpoeder te bestellen, dan is het handig om bovenstaande stukjes te lezen en te bedenken wat je nodig hebt. In de verschillende soorten merken kom je vaak bovenstaande namen tegen. Door te vergelijken kom je erachter welke soort eiwitpoeder het best past bij jouw doelen en op wat voor moment je het bijvoorbeeld gebruikt. Je kunt de voedingswaarden per schep of 100 gram eiwitpoeder checken en vergelijken. Ik ken veel mensen die ook verschillende soorten in huis hebben, zodat ze bijvoorbeeld na het sporten iets hebben en voor het naar bed gaan weer iets anders drinken. Een smaakje eiwitpoeder is lekker, maar heeft wel weer andere voedingswaarden, dus hou daar ook rekening mee.

Ik?
Wat ik al zei, voordat ik deze blog schreef had ik er niet zoveel verstand van, nu inmiddels snap ik het beter! Sinds ik eiwitpoeder gebruik (zo’n twee jaar nu), gebruik ik deze van de Body & Fitshop. De naam veranderd af en toe, want ze proberen ‘m volgens mij beter en beter te krijgen, maar tot nu toe heb ik goede ervaringen met deze variant. Ik kies altijd wel voor een smaakje, anders vind ik het niet lekker. De smaak vanille heb ik altijd in huis, die past echt overal bij en de laatste tijd gebruik ik ook vaak chocolade eiwitpoeder voor door mijn baksels en ijskoffie. Ik eet het niet alleen omdat ik het een goede toevoeging vind aan mijn eetpatroon en denk dat mijn spieren het nodig hebben, maar ik vind het ook veel smaak geven aan mijn maaltijden.

En jij? Welke variant gebruik jij? En wat is jouw lievelingssmaak?
Hopelijk heb je net zoals ik weer wat geleerd deze week. Een fijne woensdag!

8 Comments

Marvin april 20, 2016 at 08:45

Zelf gebruik ik de Perfect Whey Protein van XXL Nutrition. Favoriete smaken zijn toch wel chocolade of cookies and cream. Slechts zelden wijk ik daar van af 😉

Antwoord
Noor april 20, 2016 at 10:06

Ik heb nu whey isolaat van My protein, de smaak caramel is wel echt favoriet op het moment!

Antwoord
Marit april 23, 2016 at 18:16

Oeiiiii, die smaak klinkt gevaarlijk lekker!

Antwoord
Ruud april 20, 2016 at 12:45

Ik gebruik ook Whey Perfection. De Choco Bounty smaak is ook erg aan te raden. Nu heb ik de Vanille IJs en het is verbazingwekkend hoe het al naar vanille ijs ruikt. haha.

Antwoord
Marit april 23, 2016 at 18:16

BOUNTY!! goed idee!

Antwoord
Anouk april 20, 2016 at 17:50

Ik had altijd de whey perfection van B&F, maar de laatste keer ook smart protein besteld; zóveel romiger en voller. Vanaf nu mijn nieuwe favoriet!

Antwoord
Marit april 23, 2016 at 18:16

Ja, die vind ik dus weer minder, is me wat te vol ofzo. Maar snap dat je ‘m lekker kan vinden!

Antwoord
E november 25, 2018 at 21:08

Zou je er ook chocopasta van kunnen maken? ?

Antwoord

Mijn andere blogs