HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: wat als je stopt met vlees en vis eten?

geschreven door Marit maart 28, 2018 15 Comments

Steeds meer mensen kiezen er voor om geen vlees en vis meer te eten. Dit kan voortkomen uit verschillende aspecten: dierenwelzijn, milieu en/of gezondheid. Ook bij mij is (eindelijk) de knop om en ik eet sinds een aantal weken vegetarisch. Nu wil ik helemaal geen pleidooi gaan houden waarom ook jij vegetariër zou moeten worden (ik bedoel ik kom net kijken), maar ben ik juist benieuwd naar wat er gebeurt als je stopt met vlees eten. Zelf was ik namelijk altijd overtuigd dat ik bepaalde vitamines en mineralen uit vlees nodig zou hebben, maar is dit wel zo? Welke vitamines mis je als je geen vlees of vis meer eet? Ik zocht het uit voor de Weetje Woensdag van deze week!

Vegetariër, pescotariër, flexitariër, veganist 
Volgens deze website is iemand die geen vlees en vis eet een vegetariër. Officieel heet dit lacto-ovo-vegetarisch. Eet je geen vlees, maar wel vis? Dan word je een pescotariër genoemd. De mensen die niet alle dagen vlees eten, mogen zichzelf flexitariërs noemen. En dan heb je ook nog mensen die helemaal geen dierlijke producten (vlees, vis, ei en zuivel) eten, zij worden veganisten genoemd.

Vitamines 
Wat voor mij altijd een belangrijke reden is geweest om wel vlees en vis te eten, is dat het bepaalde vitamines bevat. Vitamines die je niet altijd uit plantaardige voeding kan halen. Toch kun je behalve B12, alle andere vitamines uit andere (plantaardige) voeding halen. Als je stopt met vlees eten, dan is het goed om te gaan kijken welke vitamines je minder binnen zult krijgen. Denk hierbij dus aan vitamine B12, maar ook ijzer, zink en eiwitten.
In dit artikel van FIT.nl vind je een overzichtelijk tabel waar je kunt zien welke vitamines en mineralen er kunnen ontbreken als je geen dierlijke producten meer eet. Aangezien ik het in dit artikel vooral over een vegetarisch eetpatroon heb, deel ik hieronder de vitamines die je (meer) mist als je stopt met vlees en vis eten.

Vitamine B12
Vitamine B12 heb je nodig voor een goede weerstand, gezonde rode bloedcellen en je energievoorziening. Eet je geen vlees meer, dan krijg je geen B12 binnen. B12 zit namelijk in kip, melk, vlees en vis. Het is daarom dan ook voor vegetariërs en veganisten het advies om B12 in tabletvorm bij te slikken.

IJzer
IJzer is nodig voor het transport van zuurstof. Vlees (vooral rundvlees) bevat ijzer, wat volgens deze website makkelijker om te nemen is dan plantaardige producten. In de plantaardige producten bonen, broccoli en spinazie vind je ijzer en ook zit ijzer in granen (brood). Krijg je te weinig ijzer binnen, dan kunnen vermoeidheidsklachten opkomen. Ook deze vitamine kun je in tabletvorm kopen en bijslikken.

Zink
Zink heb je nodig voor de opbouw van eiwitten, vernieuwing van weefsel, gezonde botten, haar en huid. Zink zit in dierlijke producten zoals vlees en vis (haring). Maar zink kun je ook binnen krijgen door plantaardige voeding zoals kool, noten, peulvruchten, rijst, soja(melk) en spinazie. Ook zink kun je bijslikken in tabletvorm.

Eiwitten
Eiwitten heb je nodig voor weefselgroei, weefselherstel en weefselonderhoud. Vlees, vis, zuivel en ei zijn gemakkelijke bronnen om eiwitten uit te halen. Maar net zo goed kun je eiwitten uit plantaardige voeding halen. Denk hierbij aan bonen, peulvruchten en granen. Als vegetariër kun je eiwitten halen uit eieren, kwark en andere zuivelproducten. Om aan extra eiwitten te komen (als je bijvoorbeeld veel sport), kun je naast voeding ook eiwitpoeder of eiwitrepen gebruiken (ook plantaardig verkrijgbaar).

Gezondheidseffecten
De vitamines die uit vlees komen zijn dus vervangbaar door vitamines uit plantaardige voeding en/of supplementen. Daarnaast zijn er een aantal gezondheidseffecten die zeker niet onbelangrijk zijn wanneer je stopt met vlees en vis eten.
Als je bijvoorbeeld ervoor kiest om vegetarisch te eten, dan ga je vaak automatisch bewuster om met je voedingspatroon, wat er voor kan zorgen dat je meer graanproducten, peulvruchten, groente en fruit gaat eten. Dit is natuurlijk mooi meegenomen.
Daarnaast vertelt deze website me nog meer gezondheidsvoordelen: het vermindert ontstekingen in het lichaam, verlaagt het cholesterol, verbetert de gezondheid van ons microbioom (bacteriën), de kans op diabetes type 2 neemt af en het verlaagd de kans op darmkanker. In de genoemde link hierboven kun je meer informatie lezen over de genoemde gezondheidsvoordelen.

Nogmaals, ik kom net kijken in dit vegetarische wereldje en wil dan ook helemaal niemand overtuigen, maar aangezien ik zelf vooral keek naar de voordelen van vlees en vis eten, vind ik het nu interessant om op internet te zoeken naar welke vitamines er weg vallen als je geen vlees en vis meer eet. Naast het gezondheidsaspect, zijn er natuurlijk nog twee belangrijke aspecten: het dierenwelzijn en milieu. Onderwerpen die minder passen bij mijn blog, maar waar ook genoeg informatie over te vinden is op het internet. Door wat verder in te gaan op het gezondheidsaspect, ben ik nog meer overtuigd om vegetarisch te blijven eten. Goed om te lezen dat deze vitamines ook uit andere (plantaardige) voeding en supplementen te halen is.

Ik ben wel benieuwd: eet jij vegetarisch? Zo ja, waarom? Merk je verschil? Slik je supplementen bij? 

15 Comments

Anne maart 28, 2018 at 11:52

Hoi! Ik eet nu ongeveer 3 kwart jaar vegetarisch en het bevalt me heel goed!! Ik slik vitamine B12 en verder zorg ik ervoor dat ik genoeg peulvruchten eet. Op Netflix staan een aantal docu’s die ook erg informatief zijn over vegetarisch/ veganistisch eten!! Bijvoorbeeld “What the Health”, “cowspiracy” en “forks vs knives”. Aanrader!

Antwoord
Marit maart 28, 2018 at 21:44

Hi Anne, bedankt voor je berichtje! Ik heb inderdaad ‘what the health’ gekeken, maar dat daar echt een bepaald beeld werd neergezet. Ik heb onlangs ‘Earthlings’ gekeken op youtube, dit vond ik een ‘betere’ manier van vertellen. Knap dat je al zo lang vegetarisch bent en fijn dat het goed bevalt!

Antwoord
Linda maart 28, 2018 at 14:48

Hoi Marit,

Ik eet nu een jaar veganische, het bevalt mij heel erg goed. Ik sport heel veel, en ben in dit afgelopen jaar met sprongen vooruit gegaan. Je wordt juist nog bewuster van wat je eet dus ik krijg denk ik alles binnen wat ik nodig ben.

Antwoord
Marit maart 28, 2018 at 21:44

Hi Linda, wat goed om te horen zeg! Ik denk dat dat inderdaad ook echt goed is! Je ‘kunt’ niet zomaar meer alles eten, vooral niet als je veganistisch bent. Knap dat je die keuze hebt gemaakt!

Antwoord
Gwen maart 28, 2018 at 19:10

Ik ben aan het overwegen om vegetarisch te gaan leven. Ik eet sowieso al niet zoveel vlees, dus ik hoop dat de stap naar volledig vegetarisch niet zo groot zal zijn. Ik denk dat het enkel moeilijk zal zijn als ik bij iemand ga eten of als ik eens lui in mijn zetel plof en geen zin heb om te koken. Dus tips zijn altijd welkom 🙂

Antwoord
Marit maart 28, 2018 at 21:47

Hi Gwen, dat was ook een beetje waar ik tegen aanliep… ik wilde het andere mensen (en dus mezelf) niet moeilijk maken. Maar ik denk als je er eenmaal achter staat (en zoals ik al zei eindelijk die knop om is), het veel makkelijker maakt. Je gaat kijken naar wat je wel mag en niet naar wat je niet ‘mag’. En sowieso als je geen zin hebt om te koken, hoeft het niet altijd vlees te zijn toch? Een pizza kan ook alleen maar met kaas ;).

Antwoord
Elke maart 29, 2018 at 07:28

Idd it’s all about the mindset! 🙂 Ik eet al jaren vegetarisch en mis het vlees totaal niet. Je gaat juist veel meer variëren en experimenteren met groeten, granen en fruit en dat is ook nog eens heel erg leuk, want met diverse groenten en specerijen krijg je juist hele spannende gerechten. Ik heb al veel vrienden en familie verrast met heerlijke recepten en niemand miste het vlees. Ik vind het zelfs heel onnatuurlijk om wel vlees te eten, dat stamt nog uit de generatie van onze (voor)ouders vind ik met iedere avond vlees, aardappels, groenten. Veel plezier!

Antwoord
Julie maart 29, 2018 at 09:49

Hey Marit, heel goed artikel. Ik ben net sinds 3 weken vegetariër en dat bevalt mij heel goed. Ik sport heel veel dus probeer vooral te letten op voldoende eiwit innamenen verder slik ik ijzer supplementen omdat ik onlangs (als gewone vleeseter) mijn bloed heb laten trekken en bleek dat ik een ijzertekort hard dus leek het mij verstandig om als vegetariër toch wat ijzer te slikken. Voor de rest vind ik het helemaal prima en mis ik het vlees en vis totaal niet. Ik vind het heerlijk om nieuwe recepten uit te proberen. Zo heb ik onlangs bolognaise saus met linzen gemaakt en het leek net of je vlees at. Nog heel veel succes met je vegetarische eetpatroon. Gr Julie

Antwoord
Jillian maart 30, 2018 at 09:45

In veel groene bladgroenten zit veel ijzer! Wist je trouwens dat ijzer het beste wordt opgenomen door het in combinatie te eten met een vitamine C? Kom maar op met de bladspinazie/banaan/sinaasappelsap smoothies!!!

Antwoord
Julie maart 31, 2018 at 10:20

Oh heel erg bedankt voor de tip! In het vervolg dan wat meer spinazie en sinaasappel smoothies drinken! Jippie!

Antwoord
Marit april 2, 2018 at 17:00

Dat las ik ook tussendoor, super goeie tip!

Antwoord
Emily maart 29, 2018 at 17:25

Hey Marit,

Ik ben al sinds mijn 10e vegetariër (dus nu al 12 jaar) en heb nog geen 1 dag behoefte gehad aan vlees. Ik ben hiermee begonnen, omdat ik geen dieren meer wou en kon eten. Ik heb overigens nog nooit een supplement geslikt en heb niet het idee dat ik iets mis.

Antwoord
Marit april 2, 2018 at 17:00

Wat super knap dat je op je 10e daar al mee begonnen bent! En goed om te lezen dat je daar niets bij nodig hebt!

Antwoord
Ilse maart 30, 2018 at 16:57

Hoi Marit!

Ik eet sinds half januari geen vlees of vis meer en het bevalt me heel goed! Qua energie merk ik geen verschil, ik krijg genoeg van de voedingsstoffen binnen uit andere voeding. Wat ik merk is 1. Veeeeeel meer veggies! Je probeert het 200-300kcal verschil door n stuk vlees toch op te vullen met andere producten, vaak komt dit neer op veggies. 2. Een suuuper gave huid, veel minder puistjes en ook een stralendere huid! Dit vond ik echt heel verrassend, waarschijnlijk te verklaren door toch veel hormonen in het vlees/vis (ik kocht nooit biologisch vlees of van de slager). Dit is sowieso al een grote reden voor mij om het lekker zo te handhaven. 3. Veel opmerkingen vanuit de omgeving waardoor je het gevoel hebt je te moeten verantwoorden, maar als men er voortaan aan gewend is dan is het geen probleem meer!

Leuke blog in ieder geval,

Liefs Ilse

Antwoord
Marit april 2, 2018 at 17:02

Hi Ilse, precies hetzelfde wat ik merk! Zoveel meer variatie en aanvullen met groenten! Eet je ook wel eens vlees-vervangers nu?
Goed ook om te lezen van je huid, ik hoop dat dit bij mij ook zal gaan gebeuren.
En inderdaad, nu voelt het soms alsof ik me moet verantwoorden, maar aan de andere kant denk ik: wen er maar aan en ik hoop stiekem dat ik ze nu inspireer om bijvoorbeeld op dat moment een andere keuze te maken.

Bedankt voor je reactie! 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram