HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: waarom is zitten zo slecht?

geschreven door Marit september 5, 2018 7 Comments

“Zitten is het nieuwe roken” is iets wat ik de laatste tijd vaak hoor. Is veel zitten dan echt zo slecht? En waarom dan? Ik ging op onderzoek uit voor een nieuwe Weetje Woensdag (lees je deze blog dan verder terwijl je staat of loopt ;)?).

Zitten het nieuwe roken?

Al eerder schreef ik een blog over de invloed van roken op de gezondheid. Het klinkt best heftig om langdurig zitten te vergelijken met roken. Toch is er steeds meer onderzoek waaruit komt dat lang en veel zitten negatieve gezondheidseffecten heeft. Gemiddeld zitten we in Nederland zo’n 8 tot 11 uur per dag. Dat klinkt erg lang en misschien onvoorstelbaar, maar toch komt het hier voor veel mensen op uit.
Zoveel zitten op een dag wordt vergeleken met roken, omdat veel zitten in verband wordt gebracht met overgewicht, hartfalen en diabetes.

Shut down modus

Wanneer we gaan zitten, gaat ons lichaam in een ‘shut down modus’. Allerlei functies van ons lichaam worden dan overgenomen door de stoel.  Wanneer we in beweging zijn, dan wordt er bloed en zuurstof door ons lichaam gepompt. Zitten we langere tijd stil, dan vertraagt dit. Er stroomt minder bloed door onze aderen en er komt minder zuurstof in onze hersenen. Het gevolg? We worden stijf en suf. Hoofdpijn, rugpijn en de concentratie gaat omlaag. Dat zitten echt niet goed voor de gezondheid is, bewijzen de onderzoeken die zeggen dat langdurig zitten zelfs de kans vergoot op ziektes als diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten. 

Oplossing?

Dat langdurig zitten niet goed voor je is, is nu wel duidelijk. Maar wat doe je eraan? Je kunt het vast al raden, want de oplossing is heel simpel: meer bewegen. En dat betekent niet dat je drie keer per week een half uurtje moet gaan sporten en de rest gewoon kunt gaan zitten. Nee, het betekent dat je op meerdere momenten gaat bewegen. Dat hoeft niet elke keer een workout te zijn, maar op je werk de trap nemen, staand laptoppen, in je lunchpauze wandelen, wat vaker naar de wc of geregeld een kopje thee of koffie halen (een stappenteller is heel motiverend hiervoor!), etc.
Door zitmomenten meerdere keren per dag te onderbreken, haal je je lichaam uit die shuw down modus, wat positieve effecten voor de gezondheid heeft.

Conclusie

Het is dus vooral belangrijk om de zitmomenten vaker te onderbreken. Dat is goed om te weten, want ik merk aan mezelf dat ik veel de neiging heb om snel ergens te gaan zitten en dit zo een paar uur volhoud. Soms doe ik in de ochtend een workout en voel ik me voor de rest van de dag voldaan, terwijl ik dan ook echt nog wel wat meer mag bewegen. Hier bewust van zijn is al een hele stap, maar ik denk dat het echt wel wat ‘normaler’ mag worden om meer tussendoor te gaan bewegen. Hoe normaler, hoe makkelijker.

Ik ben wel benieuwd naar jou! Heb jij school/werk/hobby waar je veel zit? Wat doe je om tussendoor toch in beweging te komen?

Bronnen:
https://www.minder-zitten.nl/bewustwording/is-zitten-nieuwe-roken/
https://www.sonneveltopleidingen.nl/artikel/zitten-slecht-voor-je-gezondheid-waarom-en-tips-voor-meer-beweging
https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Blog/Waarom-de-hele-dag-zitten-slecht-is-voor-de-gezondheid/ba-p/5018

7 Comments

Sandra september 5, 2018 at 11:20

Ik heb een kantoorbaan waarbij ik zeker veel tijd zittend doorbreng. Gelukkig heb ik meerdere collega’s die het fijn vinden om in de pauze te gaan wandelen. Daarnaast zit mijn afdeling op de tweede verdieping en ga ik altijd met de trap naar boven. Sindskort parkeer ik mijn auto ook een stukje verder van de ingang, waardoor ik ook net iets meer moet lopen.

En natuurlijk proberen er regelmatig aan te denken om even wat drinken te halen voor mezelf en collega’s!

Antwoord
Marit september 6, 2018 at 09:44

Dat is erg fijn, dat andere collega’s ook graag bewegen in de pauze! En goeie van dat drinken halen voor anderen, win-win!

Antwoord
Maureen september 5, 2018 at 16:45

Door mijn Fitbit word ik erg gemotiveerd om elk uur 250+ stappen te zetten! Helaas is t niet altijd mogelijk omdat ik werk als caissière als bijbaantje. Dan maar proberen vaak achter de zelfscan kassa te staan 🙂 Leuke blog!!

Antwoord
Marit september 6, 2018 at 09:44

Een Fitbit is inderdaad zo motiverend! En 250 stappen is geen mega verre afstand, maar je moet er echt wel even wat doen! Goed bezig!

Antwoord
Daenelia september 5, 2018 at 16:52

Raar ook, dat bepaalde werkgevers van hun werknemers verwachten dat ze een maximaal aantal keer bij hun bureau vandaan zijn. Ik heb in een callcenter-achtige omgeving gewerkt en daar was het heel erg moeilijk om even weg te lopen voor een beetje beweging. Er waren wel ‘beweegmomentjes’ ingebouwd, dmv popups op je computerscherm. Daarbij moest je dan even strekken en rekken (op je stoel) en dan weer verder. Echt niet genoeg om even je hart sneller te laten staan. Ik denk dat de rokers nog de meeste beweging kregen! Die moesten ten minste naar het rookhok lopen, wat dan wel weer werd toegestaan 😛
Gelukkig kom ik wel aan mijn bewegin: ik heb een hond en ik wandel alleen al met de hond minimaal 30 minuten per dag. Daarnaast hebben we geen auto, dus alles gaat lopend of met de fiets. Op kantoor liet ik geen koffie halen voor mij: ik liep zelf naar de keuken (zeker 5 stappen…).En ik zit heel actief. Mijn stoelt kan naar achteren leunen, en daardoor beweeg ik mijn rug voldoende als ik even te lang stil zit.

Antwoord
Marit september 6, 2018 at 09:40

Hi Daenelia (wauw, wat een mooie naam heb je!),
Het is eigenlijk ook heel raar, maar ergens ook wel logisch. En het is echt nog zo onbekend eigenlijk, dat het ‘zo’ slecht is. En wat je zegt, rokers hebben vaak nog de meeste pauze/beweging! Gelukkig ben jij er bewust van en beweeg je voldoende!

Antwoord
Wilma september 10, 2018 at 13:01

Ik heb een kantoorbaan en heb door onze technische dienst een verhoging voor op mijn bureau laten maken, zodat ik ook staand kan werken. En ik gebruik de printer achter in de gang ipv die vlakbij staat, spaar niet vaak prints op maar ga ze regelmatig ophalen.

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs