HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: gaan vitamines verloren door blender?

geschreven door Marit juni 6, 2018 15 Comments

Stop je een stuk fruit in de blender, dan krijg je het er heel anders uit. Vaak gebruik je meer fruit als je een smoothie gaat maken en door te blenden komt er veel zuurstof en hitte bij kijken. Gaan de vitamines dan verloren? Hoe gezond is eigenlijk een smoothie? Ik zocht het uit voor de Weetje Woensdag van deze week!

Vitamines in fruit 
Fruit is gezond. Het bevat veel vitamines (vooral A en C) en is daarnaast ‘clean’: er is niets aan bewerkt of toegevoegd, het is gewoon een stuk fruit.  Elk stuk fruit heeft andere voedingswaarden en dus een ander aantal calorieën. Banaan bijvoorbeeld bevat meer calorieën dan passievrucht. Ook bevat fruit suiker, oftewel koolhydraten. Dit zijn suikers die in het fruit zelf zitten, ze zijn niet toegevoegd dus dat is al een heel verschil. Daarnaast bevat fruit vezels, natrium en kalium, alle drie belangrijk voor onze gezondheid. Dus naar mijn idee onmisbaar in je eetpatroon (en het is ook nog eens heel erg lekker). Een lekkere, frisse en gezonde toevoeging bij de maaltijd of voor tussendoor.

Blenden maar!
Blenden is een hele gemakkelijke manier om op een lekkere en snelle manier allerlei soorten fruit (en dus vitaminen en mineralen) binnen te krijgen. Maar is blenden nou wel zo goed voor het fruit? Op deze website las ik over de drie verschillende factoren die ervoor zorgen dat voedingsstoffen verloren (kunnen) gaan in fruit (en groenten): warmte, licht en zuurstof. Dit is één van de redenen dat sommige mensen zeggen dat het blenden van fruit ervoor zou zorgen dat tot wel 90% van de voedingsstoffen verloren zou gaan, omdat het fruit bloot wordt gesteld aan zuurstof.
Echter, dit gebeurt niet binnen een paar seconden. Eerst betreed er bederf op (die zachte plekjes die na een tijdje komen) voordat er daadwerkelijk verlies van voedingsstoffen kan worden gemeten. Uit een onderzoek bleek dat fruit uit de koelkast pas na zes dagen niet meer dan 5% van hun vitamine C-gehalte waren kwijt geraakt.

Na een tijd kunnen verschillende soorten fruit dus geleidelijk voedingsstoffen verliezen, daarom kun je wel een paar dingen doen om ervoor te zorgen dat het blootstellen aan hitte en zuurstof wordt verminderd.
Sommige blenders worden bijvoorbeeld erg warm na een tijdje blenden. Gebruik daarom kleine stukjes fruit en laat het blenden niet te lang door gaan. Als je op de laagste stand blend dan verminder je het blootstellen aan zuurstof.
Daarnaast is het belangrijk om jouw smoothie niet te lang te laten staan, maar na bereiding direct op te drinken, omdat er anders wel voedingsstoffen verloren kunnen gaan (omdat het wordt blootgesteld aan zuurstof). Wil je toch een smoothie to go mee, zet het dan in de koelkast: geen zuurstof en warmte.

Fruitschil
Bij het weken en koken van fruit gaan er vitaminen verloren, dit komt omdat veel vitamines uit fruit water oplosbaar zijn.
Het is belangrijk om je fruit te wassen, maar doe dit voor het blenden, aangezien de schil (van appel bijvoorbeeld) ook veel voedingsstoffen en vezels bevat. Goede reden om de schil er helemaal niet af te halen.
Gebruik daarnaast ook altijd vers fruit of fruit uit de vriezer (dit is vers ingevroren). Hierdoor weet je zeker dat je de grootste hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt.

Sap of smoothie?
Bij een smoothie gebruik je hele stukken fruit, bij een sapje niet. Bij een sapje worden er veel meer fruitstukken gebruikt, omdat er maar een bepaald gedeelte wordt gebruikt voor het sap. Echter blijkt dat bij het blenden van fruit de vezels langzaam kapot worden gemaakt. Hierdoor is een smoothie wel makkelijker te verteren, maar zorgt het voor een langzame, gelijkmatige afgifte van voedingsstoffen in het bloed. Maar hierdoor schiet onze bloedsuikerspiegel niet ineens omhoog, wat bij sap vaak wel het geval is.

En nu?
Na deze informatie ben ik eigenlijk nog steeds een grote voorstander van smoothies! Maar wel kies ik er dan voor om vers fruit te gebruiken, dit pas schoon te maken voor gebruik en dit het liefst direct op te drinken. Ik hou echt van smoothies! Het is zo’n lekkere manier om fruit binnen te krijgen. Zelf hou ik niet zo van de smoothies uit de supermarkt of bij de lunch bijvoorbeeld. Dit omdat het dus al ver van tevoren is bereid en je nooit precies weet wat erin zit.

Ik ben heel erg benieuwd hoe jij hier tegenover staat?! Drink jij veel smoothies?

PS. Misschien vindt je deze Weetje Woensdag over groente uit blik, vriezer of vers ook interessant!

15 Comments

Cherissa juni 15, 2016 at 12:45

Wat toevallig! Ik had me net voorgenomen om vandaag een smoothie te gaan maken 😀

Antwoord
Marit juni 15, 2016 at 13:43

Yay, Enjoy!

Antwoord
Manon juni 15, 2016 at 13:10

Yum Yes, ik kan mijn ochtend nog steeds elke dag beginnen met een smoothiebowl, die uit de supermarkt zijn vaak echt niet lekker, ik lust dan ook alleen mijn zelfgemaakte smoothies 🙂

Antwoord
Marit juni 15, 2016 at 13:43

Yummmm!

Antwoord
Henk-Patriek juni 15, 2016 at 13:38

‘Dit is één van de redenen dat sommige mensen zeggen dat het blenden van fruit ervoor zou zorgen dat tot wel 90% van de voedingsstoffen verloren zou gaan, omdat het fruit bloot wordt gesteld aan fruit’. Fruit wordt blootgesteld aan fruit?

Antwoord
Marit juni 15, 2016 at 13:43

Oeps, zuurstof natuurlijk!!Aangepast! 🙂 bedankt!

Antwoord
Marjolijn juni 15, 2016 at 19:03

YES!! Ik heb inderdaad vaker gehoord dat het blenden van fruit niet goed zou zijn.. Wat ik al raar vond.. Maar na het lezen van jouw blog kan ik rustig doorgaan met mijn smoothies maken!! Ik ben er dol op & begin elke dag lekker met een fruit/groente smoothie!! Jammie!!! Thnx!!

Antwoord
Marvin juni 16, 2016 at 08:53

Hoewel ik smoothies wel erg lekker vind, maak ik ze eigenlijk nooit zelf. Weet niet waarom, maar neem er de ‘tijd’ niet voor. Eet dan net zo lief mijn stuk fruit gewoon zo op…

Antwoord
Bianca juni 16, 2016 at 09:02

Leuk stuk Marit! Ik dacht juist dat ingevroren fruit gezonder is, dat is nog minder blootgesteld aan zuurstof.. Maar dat klopt dus niet?

Antwoord
Selena juni 18, 2016 at 21:34

In de film ‘That Sugar’ laten ze zien waarom een smoothie ‘slechter’ zou zijn dan gewoon een stuk fruit eten. Ze zeggen dat bij een smoothie de vezels verloren gaan, waardoor je het seintje mist dat je vol zou zitten. Een mooi voorbeeld was: De man had 4 appels. Als hij er 2 van zou opeten, zou hij al vol zitten. Doe je er 4 in de blender, dan krijg je dit makkelijker weg. Dit zou dus betekenen dat ondanks je ‘gezond’ bezig bent, je dus wel meer suikers en calorieën dus binnen krijgt. Ik zelf eet alleen fruit, maar ik heb dan ook geen blender. Ghehe. 🙂 Wel interessant artikel!

Antwoord
Marit juni 19, 2016 at 10:22

Bedankt voor je reactie, wat een interessant stukje vertel je! Snap het helemaal nu, die vergelijking met die appels. Dat is ook wat er vaak met smoothies gebeurt die je koopt: er wordt heel veel fruit ingestopt en de vezels gaan verloren. Dus dat is idd zonde! Maar als ik zelf een smoothie maak, gebruik ik bijvoorbeeld maar 1 stuk fruit, wat ik tel voor 1 van de 2/3 stuks fruit wat ik eet op een dag, dus dan vind ik het prima! Bedankt in ieder geval voor je reactie!

Antwoord
Bart augustus 31, 2017 at 21:18

Ook vezels gaan niet kapot in de blender. Daarvoor zijn vezels te klein. Zie dit artikel uit 2015 waar een hoogleraar zijn zegje er over doet:
https://www.trouw.nl/home/vezels-kunnen-heus-wel-tegen-een-stootje~ae99810f/

Antwoord
sander februari 26, 2018 at 12:18

Ik lette al superveel op me voeding, omdat ik daarnaast 4x in de week sportte voor spieropbouw. Voeding telt 70% mee voor de training zeggen ze in de sportschool, Sinds ik erop let, zie ik ook echt resultaat! In ieder geval elke keer hetzelfde eten werd een beetje eenzijdig en kwam me me strot uit. Ben dus begonnen met smoothies drinken en het werkt prima! Lekker snel gemaakt en nadat ik smoothie op zit ik gelijk bomvol energie voor me training.

Ik gooi er ook vezels bij en ik merk dat ik minder honger heb dus hoeveel vezels verloren gaan zal zeker wel meevallen. Het volgende zit in mijn smoothie: 75 Gram Blauw bessen (diepvries), 1 banaan, 1 kiwi, 30 gram havermout, 3 roosje brocoli, 2 stukjes diepvries spinazie en 300ml melk.. Fruitsoorten kan je afwisselen met een mango of een appel, diepvries fruit eventueel met diepvries frambozen of aardbeien. Heerlijk en je hebt gelijk je ADH binnen van de meeste vitamines!

Antwoord
Stephanie juni 6, 2018 at 13:36

“Dit zijn suikers die in het fruit zelf zitten, ze zijn niet toegevoegd dus dat is al een heel verschil.” Maar maakt dat voor de werking ervan in ons lichaam eigenlijk wel zo’n verschil? Misschien een vraag voor een volgend Weetje Woensdag. 🙂

Antwoord
Daenelia juni 7, 2018 at 18:07

Ik eet eigenlijk liever gewoon fruit. Maar je moet natuurlijk eten op een manier die je lekker vindt! Ik hou dus niet van gepureerd fruit, zeker niet als er ook iets als yogurt of melk aan wordt toegevoegd. Dan liever voor mij een bak yogurt met gewoon vers fruit ernaast.

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs