HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: verschillende soorten honger

geschreven door Marit juni 7, 2017 4 Comments
blog foto

Afgelopen weekend was ik bij mijn ouders thuis en daar lag een boek van mijn moeder op tafel: “(h)erken je honger”. Super interessant onderwerp, dus het leek me leuk om er een ‘Weetje Woensdag’ over te schrijven. Het boek is nieuw en geschreven door Marie-José Torenvliet. Er worden 15(!) verschillende vormen van honger beschreven. Ik ga ze niet allemaal vertellen, want er moet ook wat te lezen overblijven, maar heb er (naar mijn idee) de 5 bekenste/herkenbaarste uitgehaald.

Lichaamshonger
De zogenaamde ‘echte’ honger. Bij deze vorm van honger geeft ons lichaam signalen/hormonen af (bijv. knorrende maag), waardoor we worden aangespoord de lege maag weer te vullen. Een aantal keer per dag geeft ons lichaam aan dat het tijd is om te eten. Je merkt het aan verlies van de concentratie, denkvermogen, alertheid, gaat wat wazig zien, krijgt hoofdpijn, gaat gapen, wordt slaperig… tekenen dat het bloedsuikerspiegel aan het dalen is.

Geen honger
Sommige mensen zeggen dat ze eigenlijk nooit honger hebben en dat ze eigenlijk niet goed weten hoe het voelt. Ze ervaren geen prikkel, zoals die bij lichaamshonger bijvoorbeeld. Ze eten ‘omdat het tijd is’, of ‘omdat ze het gewend zijn’. Het gevaar hierbij is dat je juist te veel eet. Je vult steeds een volle tank, omdat je denkt te moeten eten, terwijl het dus al vol is. Hierdoor kan er overgewicht ontstaan, maar juist ook het tegenovergestelde: ondergewicht. Geen honger kan bijvoorbeeld ook komen door sigaret of koffie, wat soms als een vervanger van een maaltijd wordt gezien (denk aan roken in je pauze). Ook stress kan een oorzaak zijn van geen honger.

Constante honger
Er zijn ook mensen die de hele dag wel door kunnen eten (uh, yes). Dit kan twee oorzaken hebben. Óf er is een lichamelijk oorzaak, bijvoorbeeld een genetische of hormonale afwijking van het systeem dat de honger reguleert. Óf het wordt veroorzaakt door een ongebalanceerde en/of eenzijdige voeding. Bijvoorbeeld een te veel aan koolhydraten en te weinig vezels en eiwitten (die juist voor een verzadigd gevoel zorgen). Ongebalanceerd eten zorgt voor een hoge insulinespiegel in het bloed. Hiermee ontstaat een continue vraag naar suikersen ervaar je een constante honger. Mensen die constante honger ervaren niet of pas veel later dat ze voldoende hebben gegeten.

Verveelhonger
De huidige maatschappij (bijv. social media) kan ervoor zorgen dat we continue in een staat van opwinding zijn. Dit kan aangenaam zijn, waardoor het beloningssysteem in onze hersenen wordt geactiveerd, maar ook kan het leiden tot een gevoel van onrust als er even geen prikkel voorhanden is (hmm, herkenbaar!). Je wilt voortdurend ergens mee bezig zijn en gaat dus, zonder dat er een directe vraag naar voeding is, toch eten en/of drinken.

Emotiehonger
Deze vorm van honger is heel anders dan de andere vormen, omdat deze minder fysiek is verboden. Emotie eten heeft een psychische oorzaak. Er is geen directe lichamelijk noodzaak om te eten, maar je eet toch. Dit hoeft niet alleen negatief te zijn, maar kan ook positief zijn (iets te vieren). Negatieve emoties zoals spanning, stress, eenzaamheid, boosheid, verdriet etc. kan leiden tot emotiehonger. Eten wordt dan als middel ingezet om de emotie weg te stoppen. Vaak gebeurt dit onbewust en wordt het op een gegeven moment gewoonte. Laatste schreef ik hier al eens een blog over, die kun je hier lezen.

Per soort honger is het ook weer anders hoe er mee om te gaan. Bij lichaamshonger is het juist wel verstandig om te eten, bij verveelhonger hoeft het juist niet, omdat je je dan bijvoorbeeld sneller over-eet en dus meer kans hebt op overgewicht. Of honger nodig is om af te vallen, heb ik in deze blog al eens verteld. Het verschilt natuurlijk per situatie.
Alles wat ik hierboven aan informatie heb geschreven, heb ik dus uit het boek. Naar mijn idee is het, als je er zelf last van hebt, goed om eens voor jezelf te onderzoeken wat voor honger je bijvoorbeeld vaak hebt en hoe je hier mee omgaat. Door inzicht te krijgen kun je weer verdere stappen nemen… advies vragen bij een diëtiste, rondkijken op internet, afleiding zoeken…

Ik vond sommige dingen echt super herkenbaar, vooral de verveelhonger. Ik merk dat ik al iets voorhanden wil hebben en dat ik daardoor al snel grijp naar eten, terwijl ik helemaal geen honger heb. Ik merk ook dat dit echt een gewoonte is.
Ik ben benieuwd hoe dit bij jou is? Welke vorm van honger komt bij jou vaak voor en hoe ga je hier mee om?! 

4 Comments

Bianca juni 7, 2017 at 14:33

Ik heb vaak last van verveel en emotie honger merk ik nu eigenlijk. Moeilijk om er mee om te gaan hoor.

Antwoord
Marit juni 8, 2017 at 10:50

Is ook heel lastig! Maar dat je er zelf inzicht in krijgt, kan al veel helpen!

Antwoord
Eline juni 7, 2017 at 17:29

Ik heb op kantoor vrij snel’verveel’honger. Ik niet alleen, mijn collega’s ook. We hebben weleens van die dagen dat we voor de lunch al volzitten en dan om 15.30 uur met knorrende magen van ellende maar een smerig chocomelletje uit de automaat grijpen.
Wel hebben we alledrie een lade met verantwoorde snacks, maarja, als je een heel pak zadencrackers verorberd is daar natuurlijk niets verantwoord meer aan.
Thuis heb ik alleen echte honger. En chocolade. Dat kan ik niet op voorraad hebben. De reep moet gewoon op.

Antwoord
Marit juni 8, 2017 at 10:49

Hahah, oh zoooo voorstelbaar, maar ook zooooo vervelend… ik snap het wel als je op kantoor zit, wel fijn dat je dan niet de enige bent 😉

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram