HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: verschillende koffie’s en (plantaardige) melk

geschreven door Marit januari 22, 2020 4 Comments
welke melk is het gezondste

Er is zoveel keuze in koffieland! En als echte koffie lover/barista, vind ik het maar wat leuk om te experimenteren met al die verschillende koffie’s. Welke verschillende koffie’s heb je zoal en welke melk is dan het lekkerst in je koffie? Ik ging op onderzoek uit! Weetje Woensdag!

Koffie buiten de deur

Vorige week ging ik in op de vraag “is koffie gezond“? Van het antwoord werd ik heel vrolijk, maar ik ben nog niet klaar met het koffie onderzoek. Als barista heb ik al veel verschillende koffie’s gemaakt en geproefd. In Australië en Nieuw Zeeland gaat het er toch weer anders aan toe dan in Nederland. Koffie is zo’n ding hier (nog meer dan in Nederland). Het wordt bijna nooit thuis gemaakt, maar is echt iets wat je buiten de deur haalt. En dan geen zwarte koffie, maar meestal een “flat white”.

Flat white, cappuccino, latte macchiato, cafe latte…?

Hou je van warme melk in je koffie? Dan kan het best lastig zijn om een keuze te maken. Hieronder een lijstje met de verschillende soorten koffie met een korte uitleg.

  • Macchiato: klein maar fijn! Een espresso met een toefje melkschuim.
  • Cortado: liever geen schuim maar warme melk met je espresso? Ga voor de cartado.
  • Cappuccino: meer melk in je koffie dan bovenstaande koffie’s? Een cappuccino bestaat uit een deel espresso, een deel warme melk en een deel melkschuim.
  • Flat white: lijkt op een cappuccino, maar dan met minder schuim en meer warme melk.
  • Latte macchiato: wordt meestal in een glas geserveerd. Eerst giet je de (warme melk + schuim) in het glas, vervolgens schenk je een shot espresso erin, waardoor er laagjes ontstaan.
  • Zwarte koffie: je kunt natuurlijk ook voor koffie zonder melk gaan. Een “americano” of een “long black” zoals ze dat hier in Nieuw Zeeland noemen. Vaak gemaakt met twee espresso’s, aangelengd met kokend water. “Filter koffie” is ook terug van weggeweest en is natuurlijk ook heel lekker, gezond en simpel om te maken!
  • Espresso: zin iets sterkers? Laat dan het extra water achterwege bij bovenstaande koffie en ga voor een shot espresso!
  • Ristretto: de sterkte koffie die je kunt krijgen. Een espresso, maar dan met nog minder water.
Volle melk, magere melk, sojamelk, amandelmelk, havermelk, kokosmelk…

Tegenwoordig lijken er steeds meer verschillende soorten (plantaardige) melk op de markt te komen, wat de keuze wellicht moeilijker maakt. Met welke melk je koffie maakt, kan nogal verschil maken. De ene melk schuimt niet zo goed als de ander. Ook is de ene melk helemaal niet zo lekker met koffie, als de ander. Iedereen heeft natuurlijk een andere smaak, maar hieronder de verschillende soorten melk met uitleg.

Volle of magere melk

Melk heeft twee verschillende componenten die van belang zijn bij het opstomen of opschuiven: eiwitten en vetten. De eiwitten zorgen voor de stevigheid van het schuim, de vetten voor een romig mondgevoel.
In magere en halfvolle melk zitten minder vetten en meer eiwitten ten opzichte van volle melk. Ga je voor deze melk in je (bijvoorbeeld) cappuccino, dan heeft het, ten opzichte van volle melk, een iets minder romige textuur.

Plantaardige melk

De vraag voor plantaardige melk wordt naar mijn idee steeds groter. Niet iedereen kan koemelk even goed verteren of kiezen liever gewoon plantaardige melk. Naar mijn idee heb je al jaren de sojamelk waar je voor kunt kiezen en tegenwoordig is havermelk ook erg populair. Daarbij heb je op sommige plekken nu ook de keuze voor amandelmelk, kokosmelk, macadamia melk, rijstemelk en/of speltmelk. Hieronder meer informatie + mijn mening over de vier bekendste soorten plantaardige melk.

  • Sojamelk: er zijn natuurlijk wat twijfels over “soja” (hier schreef ik eerder een blog over), maar persoonlijk is dit mijn favoriete melk voor in de koffie. Sojamelk bevat namelijk veel eiwitten (voor de precieze waarden, check de foto onder de blog!), waardoor het goed schuimt. Daarnaast heeft het een zoete en romige smaak. Precies wat ik zoek in een koffie!
  • Havermelk: minder hoog in eiwitten, hoger in koolhydraten (bevat veel vezels!). Vaak hoor ik dat mensen havermelk het meeste naar “gewone” melk vinden proeven. Havermelk heeft een vezelachtige, zoete en romige smaak. Ook erg lekker in je cappuccino!
  • Amandelmelk: dit was heel populair in Australië. Amandelmelk bevat over vrij weinig eiwitten en verzadigde vetten en is rijk aan antioxidanten, vitaminen en mineralen. Deze melk schuimt wat minder makkelijk dan bovenstaanden, maar de nootachtige en natuurlijke smaak maakt veel goed.
  • Kokosmelk: ik hou van kokos, maar kokosmelk (nee, niet de kokosmelk die je in je curry gebruikt) in mijn koffie vind ik minder. Naar mijn idee heeft het een wat waterige smaak, maar ik denk dat sommige mensen dit juist weer heel lekker kunnen vinden. Kokosmelk bevat weinig eiwitten en veel mineralen. Het is een gezonde melk en heeft een zoete smaak, maar schuimt heel lastig. De schuim wordt erg droog, wat het dus naar mijn idee een wat saaie koffie maakt.

Hierboven de verschillende soorten melk waar ik tot nu toe mee heb gewerkt. Macadamia melk heb ik één keer geproefd en vond ik lijken op amandelmelk. Er bestaan van veel soorten melk een speciale “barista melk”, hier worden extra stoffen aan toegevoegd om het schuimen makkelijker te maken. Een goede schuim textuur, smaak wordt iets miner door het verhittingsproces en de stoffen die eraan worden toegevoegd.

Zo. Wauw. Dat was een hele lap tekst. Welke koffie nu het beste of meest verantwoord is? Dat mag je helemaal zelf bepalen! Iedereen heeft een andere smaak, voorkeur en/of doelen. Een zwarte koffie bevat geen calorieën, een latte macchiato met karamel siroop erin wel. Of je hiervan drie per dag drinkt of drie zwarte koffie’s, is wel een verschil. Vooral kijken naar wat jij lekker vindt en wat goed voor jou voelt.

En nu ben ik natuurlijk heel erg benieuwd wat jouw favoriete koffie + melk is! Ik zit momenteel in een “soy capp” fase. Hier in Nieuw Zeeland (net zoals in Australië), doen ze wat cacaopoeder (met een beetje suiker) over je cappuccino heen. Voor veel barista’s in NL not done, want de schuim wordt hierdoor aangetast, maar ik kan niet meer zonder!

Laat je weten wat jouw favoriete koffie + melk is? ♥ 

PS. Toen ik me een keer op werk verveelde, heb ik onderstaand lijstje gemaakt. Ik was wel eens benieuwd wat de voedingswaarden van melk waren.

welke melk is het gezondste
Bronnen

https://www.blackbirdsandcakes.nl/plantaardige-melk-koffie/
https://www.tenhavekoffiewinkel.nl/index.php?route=simple_blog/article/view&simple_blog_article_id=28
https://www.24kitchen.nl/populair/dit-zijn-de-verschillende-soorten-koffie
https://www.baristaworden.nl/tips-voor-barista-welke-melk-gebruik-je-het-best-om-op-te-schuimen/
https://www.vivonline.nl/plantaardige-melk-voor-cappuccino/

4 Comments

Diane Broersma januari 22, 2020 at 09:36

Sowieso cappuccino fan hier! Maar eerlijk gezegd kan ik elke koffiesoort waarderen.

Antwoord
Marit januari 25, 2020 at 02:43

Hahah, ik ook!

Antwoord
Ester januari 23, 2020 at 21:26

Verschil bij flat white is toch ook dat ie sterker is dan een cappuccino? Dacht dat flat white obv een ristretto is. In ieder geval mijn favo als ik koffie met melk wil.

Antwoord
Marit januari 25, 2020 at 02:43

Oeh! Hier in Aus & NZ niet, maar dit zou wel eens het geval kunnen zijn in Nederland hoor!

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram