HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: van alles over groente

geschreven door Marit juli 24, 2019 4 Comments

We weten allemaal hoe belangrijk het is om dagelijks groente te eten, maar waarom is dit eigenlijk zo belangrijk en gezond? In de ‘Weetje Woensdag’ van deze week zocht ik het voor je op!

Groente
Zonder n. Kan ook met n. Of met een s. Of dus zonder. Whatever, jullie weten wel wat ik bedoel!
Op de website van Voedingscentrum lees ik hier meer over.
Groente zijn de eetbare delen van een plant. Het komt uit de hele wereld. Waar het vandaan komt kun je vaak terugvinden op de zak, het schap of de kist. Groente eten is goed voor de gezondheid. Er is niet één groente die in alle voedingsstoffen kan voorzien. Daarom is het belangrijk om verschillende soorten groente te eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Groente bevat weinig calorieën, maar wel veel voedingsvezels wat voor een vol gevoel kan zorgen. Het eten van groente verzadigt meer dan het drinken van groente. Dit komt door de vezels die verloren gaan, daar schreef ik in deze blog al eens over.

Groente levert belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen en dus ook voedingsvezels. Je kunt onder andere de vitamines C, A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium terugvinden in groente. Ook bevat groente bioactieve stoffen, zoals carotenoïden (krachtige anti-oxidanten, zit vooral in geel en oranje, zoals wortel, groenten).
De hoeveelheden voedingsstoffen in de groenten verschillen dus erg per soort, maar ook binnen dezelfde soorten kunnen verschillen bestaan. Denk aan afkomst, seizoen, bodem, bemesting, klimaat etc.

Soorten groente
Groente kan worden ingedeeld in:
– Koolsoorten: bloemkool, boerenkool, broccoli, Chinese kool, koolrabi, rode kool, savooiekool, spitskool, witte kool, spruitjes, paksoi
– Kiemgroenten: taugé, tuinkers
– Paddestoelen: champignons
– Peulvruchten: doperwten, kapucijners, kousenband, peulen, snijbonen, sperziebonen, tuinbonen
– Bladgroenten: andijvie, sla, spinazie, veldsla, witlof, ijsbergsla, raapstelen, zeekraal, raapstelen, postelein
– Knolgewassen: rode bieten, bospeen, aspeen, knolselderij, radijs, winterpeen, koolraap, schorseneren, pastinaak, rettich
– Stengelgewassen: bleekselderij, venkel, asperge, artisjok, rabarber
– Uien: ui, knoflook, bosui, prei

(WAUW! Wat veeeeeel…. hebben jullie dit allemaal al eens geproefd?!)

Waarom is groente nodig?
Groente zorgt dus voor vitamine, mineralen en voedingsvezels. Vitamines kan ons eigen lichaam niet aanmaken, dus moeten we dit uit voeding halen. Volgens deze website hebben de stofwisselingsprocessen in ons lichaam deze nodig voor de aanmaak van enzymen (hoogwaardige proteïnen die in het lichaam gaan werken als biologische katalysatoren) die elk hun eigen functie uitvoeren.
Volgens het Voedingscentrum hebben mensen die veel groente en fruit eten een lager risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vromen van kanker. Daarnaast is er een verbrand tussen de consumptie van groene bladgroente en een lager risico op diabetes type 2 en longkanker. Het is nog niet helemaal duidelijk waarom groente de kans op ziekten verkleint, waarschijnlijk gaat dit om een combinatie van stoffen.

Hoeveel groente per dag?
In Nederland wordt er aangeraden om 200 gram groenten per dag te eten. Toch blijkt uit recente onderzoeken dat dit wel erg weinig is, zo las ik op deze website. Kinderen en volwassenen met over het algemeen weinig lichamelijke inspanning zouden genoeg moeten hebben aan 200 tot 300 gram groenten op een dag. Maar mensen met een intensievere leefstijl hebben behoefte aan meer mineralen en vitamines, dus denk dan aan zo’n 400 tot 500 gram groente per dag. Groente kun je overal bij eten, het is denk ik ook een kwestie van proeven, proberen, ervaren en wennen. Alleen maar groente eten is natuurlijk ook ongezond, zoals altijd geldt met alleen maar van hetzelfde te eten, maar van groente kun je niet zo snel genoeg hebben.

Meest gegeten groente in Nederland
Ook dit kwam ik nog tegen op de website van Voedingscentrum. Ben benieuwd of jullie je er in herkennen.
De meest gegeten groente in Nederland: sla, tomaat, komkommer, paprika, roerbak groenten, champignon, sperziebonen, witlof, wortel en bloemkool.

Niet alleen vind ik (de meeste) groenten erg lekker, ik vind het ook erg belangrijk voor mijn gezondheid. Steeds probeer ik in de ochtend al wat groente te eten (spinazie of boerenkool in mijn smoothie) eet ik in ieder geval bij mijn lunch wat salade of bijv. worteltjes en natuurlijk bij mijn avondeten nog een flinke dosis.

Ben benieuwd hoe jij hierover denkt en of je genoeg groente per dag eet?! 

4 Comments

Jacqueline juli 23, 2016 at 09:01

Poehh ik heb al moeite met 200 gr per dag. Laat staan als ik nog meer zou ‘moeten’ eten. Echt reuze veel.

Antwoord
Marit juli 23, 2016 at 10:23

Heb je al eens geprobeerd om als tussendoortje bijvoorbeeld worteltjes of tomaatjes te eten? Dat kan het al veel makkelijker maken!

Antwoord
Margriet juli 24, 2019 at 11:49

En dan mis je nog die heerlijke frisse groentes die stiekem vruchten zijn zoals paprika, tomaat, courgette, aubergine, komkommer en die heerlijke zoete aardappelen knollen

Antwoord
Daenelia juli 24, 2019 at 16:35

Sla de meest gegeten groente? Ik denk eerder: meest gekocht en weggegooid. Ik zie werkelijk nooit iemand sla eten.

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram