HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: trainen met losse gewichten of apparaten?

geschreven door Marit april 11, 2018

In de sportschool is er veel keuze, verschillende cardio-apparaten, veel fitnessapparaten en losse gewichten. Je kunt dus kiezen om oefeningen te doen met losse gewichten, maar kunt ze ook uitvoeren op apparaten, maar wat is nu eigenlijk beter? Trainen met losse gewichten of trainen op de apparaten? Voor de Weetje Woensdag van deze week zocht ik het uit!

Apparaten in de sportschool
Vaak is de sportschool ingedeeld en staan de cardio apparaten bij elkaar, de apparaten voor verschillende spiergroepen staan bij elkaar en je hebt een hoek waar de gewichten liggen, bankjes staan en je losse oefeningen kunt doen. Apparaten in de sportschool worden vaak voor veilig aangezien. Ze ondersteunen de zithouding en zijn (meestal) af te stellen voor elke lengte. Vaak wordt er bij zo’n apparaat door middel van een plaatje aangegeven hoe je moet gaan zitten en hoe de oefening moet worden uitgevoerd. De bepaalde beweging die moet worden gemaakt, daar train je een specifieke spier(groep) mee. Deze staat vaak ook aangegeven op het plaatje. De oefening wordt als het ware geleidt, waardoor je alleen die specifieke spier hoeft aan te spreken, de rest van je lichaam hoeft weinig te doen (bron).

Losse gewichten
Bij losse gewichten is dat juist niet het geval. Wanneer je traint met losse gewichten, denk hierbij aan squats, lunges, biceps curl, bankdrukken etc., spreek je meerdere spieren aan, omdat je dan wel ondersteuning nodig hebt van andere spieren om o.a. de balans te houden. Losse gewichten dwingen je om de beweging zelf uit te voeren, in plaats van dat je dus wordt geholpen door een apparaat (die de andere spieren ondersteunt). De betrokken hulpspieren moeten dan in actie komen, wat maakt dat je meerdere spieren gebruikt en dit dus effectiever is. Het vergoot niet alleen je functionele kracht, maar ook je algemene balans en houding (bron).

Voor- en nadelen
Zoals ik hierboven al vertel spreek je met losse gewichten meer spieren aan. Doordat je niet alleen je hoofdspieren traint, maar ook je hulpspieren (balans), kun je de kracht die je opdoet met losse gewichten beter gebruiken in het dagelijks leven. Dit omdat je met de dagelijkse dingen (iets oppakken, optillen, trap oplopen met iets zwaars), niet één spier gebruikt, maar meerdere en je balans hierbij nodig hebt. Dit maakt je in totaal sterker met losse gewichten. Daarnaast zie ik in de sportschool regelmatig dat de mensen op apparaten niet altijd even gefocust zijn op de oefening. Ze zijn tijdens het uitvoeren met hun mobieltje bezig of kletsen met anderen. Doe je een losse oefening, dan heb je die focus veel meer (nodig), wat effectiever is voor je training. Betekent niet dat als je op een apparaat zit je je automatisch minder focust en goed bezig bent, maar het is wel belangrijk om je gedachten bij de oefeningen/spier te houden (mind-muscle connectie).
Wel is het trainen op apparaten makkelijker, vaak sneller en is de kans op een blessure minder groot, omdat je door zo’n apparaat (meestal) vanzelf de juiste houding aanneemt en wordt geleidt. Als beginner is dit een fijne manier van trainen, maar trainen op apparaten is ook een goede manier om geïsoleerder (gericht op een spier) te trainen, zonder andere spieren aan te spreken.

Doe wat werkt voor jou
Zoals altijd: doe wat werkt voor jou! Het een is niet perse beter dan het ander, doe vooral wat goed voelt voor jou en dan werkt het voor jou. Beide methodes hebben zo hun voor- en nadelen. Als beginner zijn de apparaten juist heel fijn, wil je na een tijdje anders en effectiever trainen, dan kun je kiezen voor losse gewichten. Apparaten zijn veiliger, losse gewichten brengen meer risico met zich mee. Begeef je niet zomaar tussen de losse gewichten, houding is namelijk zo belangrijk. Op internet is hierover veel te vinden, maar je kunt het beste advies in de sportschool of van iemand anders vragen.

Mijn doel in de sportschool is vooral fit en sterk blijven, daarom kies ik vaak voor losse gewichten, maar sluit regelmatig af met een paar apparaten. Maar eerlijk is eerlijk, ook ik ben ergens begonnen en apparaten zijn dan echt een uitkomst. Vanaf de apparaten kun je anderen observeren, hoe zij de oefening (apparaat of losse gewichten) uitvoeren en daar leer je ook weer veel van.

Ben jij #teamapparaat of #teamlossegewichten? Of net zoals ik #teamcombinatie? Ik ben benieuwd!

Nynke april 11, 2018 at 12:16

Leuk om te lezen! Ik sport sinds drie weken ook bij de Basic Fit en ik kies nu inderdaad sneller voor de apparaten dan losse gewichten, op een of andere manier durf ik dat nog niet helemaal aan, komt vast nog wel… 🙂

Antwoord
Marit april 12, 2018 at 14:39

Op het begin is dat ook heel fijn en ik denk ook wel het beste, omdat je met losse gewichten wel echt de oefening goed moet uitvoeren. Komt inderdaad vast wel! Veel om je heen kijken en binnenkort samen met iemand sporten, dan kun je het eens proberen! 🙂

Antwoord
Lien april 11, 2018 at 12:45

Losse gewichten please! Hier moet je meestal minder lang op wachten en je wordt niet zo hard geconfronteerd met het zweet van een ander. Maar wat ik me dan afvraag, zijn apparaten niet beter in het opzicht van de weerstand die je kan instellen? Bijvoorbeeld een hip abduction apparaat kan je al snel instellen op 50 kilo, dit lijkt me moeilijk om na te bootsen met gewone gewichten..

Antwoord
Marit april 12, 2018 at 14:41

Dat is inderdaad ook nog een groot voordeel! Soms wil ik op de legpress, maar die is serieus altijd bezet! Suqatten kan (bijna) altijd…
Bedoel je dat je dan met meer gewicht traint? Omdat je je dan maar op 1 spier focust, kun je denk ik inderdaad meer gewicht aan, want de rest wordt ondersteunt. Bij een losse oefening heb je veel meer ondersteuning nodig van andere spieren, waardoor je misschien wat minder zwaar kunt ’tillen’, maar waar je dus uiteindelijk effectiever mee traint. Maar als jij je specifiek wil richten op 1 spier, dan is een apparaat ook een goede uitkomst!

Antwoord
Lien april 21, 2018 at 13:37

Ik bedoelde inderdaad meer gewicht ;). Bedankt voor je antwoord! Ik had altijd de indruk dat ik zwaarder trainde met apparaten, ben blij dat het niet per se zo is en dat losse gewichten ook goed voordelen hebben 🙂

Antwoord
Alexa april 11, 2018 at 13:56

#teamcombinatie

Ik train zelf ook graag met losse gewrichten omdat je dan meerdere spieren aanspreekt, maar soms vind ik een apparaat fijn om juist even de groepen te trainen die wel eens achterblijven in de andere oefeningen.

Antwoord
Joyce april 12, 2018 at 11:34

#teamcombinatie!
Ik start meestal met een aantal compoundoefeningen met losse gewichten en daarna schakel ik over op apparaten om bepaalde spieren nog geïsoleerd te trainen. Oefeningen met losse gewichten vind ik vaak zwaarder, daarom dat ik daarmee begin wanneer ik nog voldoende energie heb 🙂

Antwoord
Marit april 12, 2018 at 14:41

Ik heb precies hetzelfde! Eerst mn energie naar de losse gewichten en daardoor is ook alles lekker warm! Dan op het einde nog 1 of 2 apparaten om echt gericht te trainen.

Antwoord
Rosemarijn april 13, 2018 at 07:07

Super interessant! Ik ben duidelijk #teamnoideawhatimdoing dus ja, dan zijn apparaten wel een uitkomst. Vind de meiden met losse gewichten er wel altijd super stoer uitzien, dus dat is zeker een doel!

Antwoord
Marit april 16, 2018 at 09:41

Haha, Rosemarijn, moest wel even lachen om je hashtag! Dan zijn apparaten super fijn! En als je daar eenmaal aan gewend bent, dan durf je steeds wat meer en wie weet sta je binnenkort ook tussen de dumbells!

Antwoord


Laat een comment achter

Mijn andere blogs