HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: hoe boek je resultaat met trainen?

geschreven door Marit oktober 10, 2018 0 comments

We kunnen nog zo hard trainen, maar om resultaat te boeken, zijn er een aantal ‘trainingsprincipes’ die belangrijk zijn om te weten. Onder andere dit heb ik geleerd tijdens de cursus (Fitnesstrainer) en lijkt me leuk om met jullie te delen. In deze Weetje Woensdag vertel ik je meer over deze principes!

Doel van trainen

In de Weetje Woensdag van vorige week vertelde ik je meer over de verschillende doelen (duur, kracht of spierkracht-uithoudingsvermogen) die je kunt hebben wanneer je aan het trainen bent. Wil je resultaat boeken en sterken worden, dan zijn er een ‘principes’ die belangrijk zijn om te weten.

Definitie trainen

Belangrijk om nu eerste te weten, voordat ik er meer over ga vertellen, is de definitie van trainen. Trainen is een doelbewuste, systematische, geleidelijk in zwaarte toenemende functionele belasting met als doel het prestatievermogen te verbeteren. Er zijn een aantal voorwaarden waaraan een training moet voldoen, wil je zo effectief mogelijk het gewenste resultaat bereiken. Door onderzoek en ervaring weten we inmiddels hoe het lichaam reageert op training.

Trainingsprincipes

Het lichaam is voorspelbaar in zijn reactie op training. Die voorspelbaarheid heeft ertoe geleid dat er een aantal principes zijn waaraan training moeten voldaan, wil je het juiste resultaat krijgen.

  1. Specificiteit
    Dit houdt in dat je alleen beter wordt in datgene wat je traint. Als je traint om sterker te worden, dan kun je niet verwachten dat je duurvermogen erop vooruit gaat. Als je beter in een bepaalde sport of bepaalde oefening wilt worden, dan moet je hier dus gericht voor trainen. Wil je bijvoorbeeld de squat of deadlift beter/zwaarder kunnen, dan moet je die oefening in je trainingen terug laten komen.
  2. Overload
    Een training is pas een prikkel als het lichaam uit balans gebracht wordt. Doordat er een balansverstoring is, prikkel je het lichaam om zich aan te passen. En doordat het lichaam zich op een gegeven moment heeft aangepast, moet de training dus zwaarder worden (of op een ander manier aangepast worden), wil je weer een nieuwe prikkel hebben.
  3. Wet van verminderde meeropbrengst
    Hoe minder getraind je bent, hoe meer resultaat je van een training kunt verwachten. Wanneer je meer getraind bent, zal de prestatieverbetering minder worden. Dit zie je vaak ook bij mensen die willen afvallen. Wanneer je flink overgewicht hebt, zal dit sneller gaan, dan iemand die al slank is.
  4. Reversibiliteit
    Als je minder gaat trainen, zal je prestatie achteruit gaan. Dus zorg ervoor dat je die trainingsprikkel blijft houden.

Het klinkt misschien allemaal heel logisch en eigenlijk is dat het ook. Toch vind ik het zelf fijn om deze principes duidelijk voor ogen te hebben. Vooral het puntje specificiteit wil ik nog wel eens vergeten, terwijl het juist zo belangrijk is om specifiek te trainen.

Volgende week ga ik in op de trainingsregels. Gouden regels die maken dat de kans op een prestatietoename erg groot is.

Hopelijk vond je het interessant en kun je het toepassen op je eigen manier van trainen!

Heb je nog vragen, stel ze gerust in een reactie! ♥

Bron: het boek “fitnesstrainer A” van Fit!vak.

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram