HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: sporten voor of na het ontbijt?

geschreven door Marit september 7, 2016 11 Comments

Sporten voor of na het ontbijt? Ik denk dat hier geen feitelijk antwoord op te vinden is, maar dat het heel persoonlijk is. Toch ga ik er deze week wat dieper op in en probeer ik te laten zien waarom je wel of niet zou ontbijten voor het sporten.

Überhaupt ontbijten?
Ik schreef al eens eerder een blog over ontbijten en dat je gerust zonder kan (bijv. als je intermitted lasting doet), maar dat naar mijn idee het lichaam ontbijt nodig heeft voor de energie: brandstof om de dag mee te beginnen. Dit verschilt per persoon. Het hangt er vanaf wat je zelf fijn vind, wanneer je gaat sporten, wat je gaat doen etc. Sommige houden er bijvoorbeeld al helemaal niet van om in de ochtend te sporten, sommige houden niet van ontbijten.

Brandstof
Volgens FIT.nl heeft het lichaam brandstof nodig voor het sporten. Brandstof haal je uit de drie bekende macronutriënten: koolhydraten, eiwitten en vetten. Van eten krijg je energie en dat is natuurlijk wat je nodig hebt voor een work out. Maar, je hebt natuurlijk die dag ervoor ook gegeten, je hebt reserves en daar kun je ook zeker energie uit halen.

Meer verbranden op lege maag?
Dit is iets wat je vast wel eens vaker voorbij hebt horen komen. Verbrand je meer calorieën op een lege maag? Op de website van Fitbeauty las ik dat je meer vetten verbrand als je bijvoorbeeld cardio doet op lege maag. Dit komt omdat er weinig tot geen insuline in je bloed zit als je in de ochtend sport. Je hebt zo’n 8 uur niet gegeten, dus zijn je insuline levels laag. En als er weinig insuline in je bloed zit, wordt er geen vet opgeslagen, dus is het ook makkelijker om vet los te laten.
Ook je suikerspiegel is laag, wat volgens FIT.nl niet goed is, maar wat niet direct heel veel hoeft uit te maken als je bijvoorbeeld een een uurtje in de ochtend sport. Pas als het een lange periode te laag is, krijg je hier last van (suf, moe, flauwvallen). Ook kan een te lage suikerspiegel de afgifte van cortisol stimuleren, wat kan leiden tot afbraak van eiwitten in de spieren. Wat we natuurlijk niet willen.

Energie tijdens een work out
Het is fijn om te sporten met energie, toch? Energie halen we uit eten en ondanks dat we de dag ervoor nog hebben gegeten, is het sporten op een legende, misschien wel knorrende, maag niet altijd fijn. Als je tijdens je work out een honger gevoel hebt, kan dit als gevolg hebben dat je minder energie hebt tijdens je training, dus je traint minder en verbruikt minder.

Wat moet je dan eten voor het sporten?
In deze blog schreef ik over pre en post work outs. Wat kun je het beste eten voor en na het sporten? Wil je uit bed direct het snelst in de sportschool staan? Dan kun je beter iets kleins eten met snelle koolhydraten (snelle suikers), zoals een banaan of een cracker met iets zoets. Als je eerst rustig wil wakker worden, ontbijten en pas na twee uur vertrekt naar de sportschool, kies dan voor iets met langzame koolhydraten. Havermout, brood, volkoren producten. Deze hebben meer tijd nodig om te verteren.

Iedereen heeft zo z’n voorkeur, dus doe wat werkt voor jou. Naar mijn idee is het ene niet beter dan het andere. Als je ontbijt maar niet in de weg gaat zitten tijdens het sporten, maar ook je honger moet niet in de weg zitten. Heb je wat minder tijd, eet dan bijv. iets kleins voor je gaat eten. Heb je echt een maaltijd nodig voor je gaat sporten? Dan moet je het ook tijd geven om het even te laten zakken, voordat je gaat. Ik wissel het eigenlijk heel af. Dacht altijd dat ik zonder ontbijt de deur niet uit kon, maar als ik nu een uurtje ga hardlopen, wil ik dat ook gelijk doen en niet wachten tot mijn eten gezakt is. Ik neem dan vaak een crackertje en koffie en ontbijt daarna. Dit doe ik ook wel eens als ik vroeg naar de sportschool ga, maar dan duurt mijn workout niet lang. Vaak eet ik wel gewoon een normaal ontbijt voor het sporten, maar laat het dan even zakken, want anders gaat het me in de weg zitten (bij krachttraining minder dan bij hardlopen).

Ben heel benieuwd naar jou! Ontbijt jij voor het sporten? En zo ja, wat dan?

11 Comments

Peter september 7, 2016 at 11:02

Ik lees hier veel over. Vetverbranding omhoog, trainen met bepaalde hartslag, op een nuchtere maag etc etc. Uiteindelijk verlies je vet alleen als wanneer je een langere tijd onder je verbruik zit. Hoe je dat doet, maakt echt niet veel uit. Trainen op een lege maag levert vooral stress op voor je lichaam. Mijn mening je doet meer kwaad dan goed. Sporten is goed, maar dan moet je jezelf wel voorzien van brandstof. Nogmaals is je doel afvallen? Zorg voor een hoger verbruik dan je inname. Suiker, glycogeen en vet, het zijn communicerende vaten. Vet verbranden gaat niet, het wordt eerst omgezet in suiker. Afname vet is dus toename suiker, suiker wat niet wordt gebruikt voor energie wordt weer omgezet in vet. Communicerende vaten. Er is een balans. Uiteindelijk geldt: Het is en blijft een optelsom van iname en verbruik.

Antwoord
Marit september 7, 2016 at 11:22

Klopt, dat is iets wat ik al in meerdere blogs heb verteld. Als je wilt afvallen moet je altijd kijken naar energiebalans. Ik snap je mening, maar denk nog steeds dat het persoonlijke voorkeur is. Ik loop echt veel lekkerder als ik iets heel kleins eet voor het sporten dan dat ik groot ga ontbijten. Dank voor je reactie!

Antwoord
linda september 7, 2016 at 11:06

Wat een leuke en informatieve blog weer! Wat ik mij wel afvraag, ik ontbijt in de ochtend met havermout en ga direct daarna naar de sportschool. Is dat slecht? Thanks! Gr. Linda

Antwoord
Marit september 7, 2016 at 11:21

Hoi Linda, dankjewel voor je berichtje. Die vraag heb ik eigenlijk al beantwoord in de blog, er is eigenlijk geen goed of slecht, iedereen heeft z’n voorkeur. Vaak heeft havermout even tijd nodig om te verteren, maar als het jou niet in de weg zit, dan maakt het zeker niet uit! Doe ik zelf ook vaak 🙂

Antwoord
Mandy september 7, 2016 at 11:17

Ik ben jouw blogs de laatste weken echt steeds meer gaan waarderen! Het lijkt soms wel alsof je m’n gedachte leest, omdat ik veel met dit soort vragen zit en zoals jij al benoemde het moeilijk is om het “juiste” antwoord te krijgen omdat iedereen tegenwoordig elkaar tegenspreekt. Maar gelukkig weet jij nog altijd balans aan te brengen in je blogs. Keep up the good work, dan blijf ik ze met liefde lezen!

Antwoord
Marit september 7, 2016 at 11:19

Wat een lieve reactie, Mandy, dankjewel! Doet me erg goed, want dat is wat is wil overbrengen!

Antwoord
Gaby september 7, 2016 at 14:47

Het helpt me heel goed! Ik heb vaak gym in de ochtend en nu weet ik een beetje wat ik kan eten❤

Antwoord
Marit september 7, 2016 at 18:31

Fijn om te lezen, succes!

Antwoord
Margriet september 7, 2016 at 15:30

Ik dacht ook altijd ontbijt nodig te hebben voor het sporten, maar heel herkenbaar is het – gelijk vanuit bed de sportschoenen aan en niet te lang willen wachten – gevoel. Vandaag heb ik dat ook gedaan, maar wel 22 km hardgelopen. Dit ging erg goed, maar vraag me wel heel sterk af of het goed is.
Leuk en informatief om je te volgen op Instagram! Thanks!

Antwoord
Marit september 7, 2016 at 18:31

22 km lijkt me inderdaad wel heel veel op lege maag. Dan kun je denk ik wel wat problemen hebben met je insuline en suikerspiegel en de energie die je in je lichaam hebt. Daar zou ik wel op letten en in ieder geval iets eten voor zo’n lange loop. Maar goed, doe waar je jezelf goed bij voelt! 🙂

Antwoord
Aneta | Love4seasons september 7, 2016 at 20:09

Fijn artikel weer! Ik sport over het algemeen in de ochtend voordat ik naar mijn werk ga. Ik neem dan vaak een banaan of een eiwitten van de Body en Fitshop. Hier kan ik het beste op trainen. Na het sporten ga ik voor een goed ontbijt 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



Follow on Instagram