HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: moet je vitamine B12 slikken als je geen vlees eet?

geschreven door Marit april 15, 2020 0 comments
blog foto

Toen ik een paar jaar geleden besloot om te stoppen met het eten van vlees en vis eten zocht ik op wat er dan gebeurt (“wat als je stopt met vlees en vis eten“). Wat veel naar voren komt is dat het belangrijk is om voldoende “Vitamine B12” binnen te krijgen en je dit kunt doen via een supplement. Sindsdien slik ik elke dag trouw een vitamine B12 pilletje, maar zonder echt te weten wat deze vitamine precies inhoudt en waarom dit zo belangrijk is. In deze blog ga ik er wat dieper op in. Wat is vitamine B12? Waar zit het in? En wat als je er een tekort aan hebt? Weetje Woensdag!

Wat is vitamine B12?

Vitaminen zijn onder te verdelen in de vetoplosbare vitaminen A, D, E en K, en de wateroplosbare vitamine C en alle B-vitaminen. Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine en is één van de belangrijkste vitamines die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Deze vitamine helpt namelijk bij het aanmaken van rode bloedcellen, het energie vrij maken uit voeding, bij vermoeidheid, het werkt positief voor het geheugen, voor het concentratievermogen en is zeer belangrijk voor de gemoedstoestand.

Het menselijk lichaam kan vitamine B12 aanmaken door micro-organismen in de darm, maar dit gebeurt in een deel van de darmen waar het niet kan worden opgenomen. We zijn dus afhankelijk van deze vitamine uit onze voeding. Vitamine B12 is wateroplosbaar, maar net als de vetoplosbare vitaminen hebben we een voorraad vitamine B12 in ons lichaam opgeslagen. Als die voorraad op gaat en niet aangevuld wordt, dan gaat de waarde van het bloed dalen en ontstaat er een tekort aan deze vitamine.

Een tekort aan B12

We hebben dus een voorraad aan B12 opgeslagen in ons lichaam die we bij horen te vullen, anders ontstaat er een tekort. De verschijnselen van een tekort aan vitamine B12 treden vaak pas na jaren op, omdat het lichaam van deze vitamine een voorraad aanlegt. Een tekort kan niet alleen ontstaan omdat je de vitamine te weinig door voeding binnenkrijgt, maar kan ook komen door een verstoring in de opname van B12 in het lichaam, een stofwisselingsstoornis of door medicijngebruik.

Er zijn een aantal symptomen die kunnen passen bij een tekort aan B12. Maar wees ervan bewust dat deze symptomen niet altijd perse te linken zijn aan een tekort aan vitamine B12, maar dat het ook kan komen door andere factoren, zoals te weinig slaap, te veel stress, etc. Om er achter te komen of je een tekort hebt aan vitamine B12 kun je het beste een bloedonderzoek laten doen. Dit kan bij de huisarts of bijvoorbeeld bij een orthomoleculair therapeut. Hierbij symptomen die kunnen optreden bij een tekort aan B12:

  • Slecht concentratievermogen
  • Vermoeidheid
  • Prikkelbaar/onrustig
  • Slechte eetlust
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Darmklachten
  • Nerveus
  • Problemen met het geheugen
  • Bleke huid
  • Tintelingen/doof gevoel
  • Brandend gevoel in armen, benen, handen en voeten
  • Coördinatiestoornissen (struikelen, dingen laten vallen)
  • Niet uit je woorden komen
  • Wazig zien
  • Oorsuizen
  • Vaak plassen
  • Snel koud hebben
  • Kortademig

Zoals je ziet best een lijst en heftige symptomen die kunnen optreden, dus het is echt belangrijk om je inname van B12 in de gaten te houden.
De kans op nadelige gevolgen van teveel vitamine B12 is overigens heel klein en er zijn ook geen ongewenste effecten bekend bij mensen door een teveel aan vitamine B12. Ons lichaam zorgt ervoor dat er niet teveel B12 wordt opgenomen. 

Waar zit vitamine B12 in?

Vitamine B12 wordt uitsluitend gemaakt door bacteriën en komt hoofdzakelijk voor in dierlijke producten. Denk hierbij aan vlees, vis, zuivelproducten (bijv. melk en yoghurt) en eieren. Daarnaast zit het ook in tempeh, gedroogd zeewier en algen, wat je als veganist dus wel kunt eten (en volgens mij wordt tegenwoordig vitamine B12 ook vaak toegevoegd aan vleesvervangers, dit staat dan op de verpakking).
Wanneer je vegetarisch of veganistisch eet is het dus extra belangrijk om je vitamine B12 gehalte in de gaten te houden en eventueel een supplement te gebruiken (dit kun je bij de drogist kopen).

Ikzelf probeer om zoveel mogelijk vitamines en mineralen uit mijn voeding (en de zon) te halen en probeer dit te doen door afwisselend te eten, maar vitamine B12 is iets wat ik elke dag bij slik, om een tekort te voorkomen (ik eet vegetarisch en vaak ook veganistisch).

Wist jij dit? Slik jij vitamine B12 omdat je (vrijwel) geen dierlijke producten eet? Ik ben benieuwd!

PS. Ik ben geen professional, dokter of deskundige op dit gebied. Heb je vragen over symptomen, welk merk supplement, etc. vraag dit aan je huisarts of een andere deskundige op dit gebied.

Bronnen:
https://www.eetpaleo.nl/tips-trucs/waarom-is-vitamine-b12-zo-belangrijk/
http://www.vondelgym.nl/blog/wat-is-vitamine-b12-en-waarom-is-het-belangrijk/
https://vivonline.nl/waarom-is-vitamine-b12-belangrijk/
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b12.aspx

https://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-b12/

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Volgen op Instagram