HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: meer eten op dagen dat je sport?

geschreven door Marit april 5, 2017 1 Comment

Ieder persoon heeft een andere behoefte wat de dagelijkse hoeveelheid eten betreft. Het geslacht, de leeftijd, de bouw, de dagelijkse activiteit… het speelt allemaal mee. Maar hoe zit dat als je sport? Moet je op de dagen dat je sport, en dus meer verbruikt, ook meer eten? In de Weetje Woensdag van deze week probeer ik hier antwoord op te vinden!

Caloriebehoefte
Laten we beginnen bij het begin. Iedereen heeft een andere caloriebehoefte. Deze hangt af van je lichaamsgewicht, je lengte, je leeftijd en je geslacht. Er zijn verschillende testen op internet die je kunt doen om te achterhalen wat jouw caloriebehoefte is. Dit blijft natuurlijk gewoon een schatting, want alsnog is elk lichaam anders. Zelf geloof ik vooral in eigen ervaring. Ik denk dat je na een tijdje echt wel goed weet wat jouw lichaam wel of niet nodig heeft om jouw doelen (bijv. afvallen, op gewicht blijven of aankomen) te behalen.

Calorieën verbranden met sporten
Het klinkt je vast niet gek in de oren dat je door sporten calorieën verbrand. Door lichamelijke activiteit verbrand je calorieën. Het verschilt natuurlijk per workout, maar ook per persoon hoeveel calorieën je verbrand. Als je in de sportschool op een cardio-apparaat staat, dan kun je vaak op je schermpje zien hoeveel calorieën je aan het verbranden bent, dit is slechts een indicatie. Hoeveel calorieën je verbrand hangt o.a. af van je lichaamsbouw, hoe getraind je bent etc. Iemand van 150 kg die nooit sport heeft een ander verbruik dan een afgetraind meisje van 60 kg.

Energiebalans
Al vaker heb ik verteld over de energiebalans: de balans tussen wat er inkomt aan energie (eten en drinken) en wat er uitgaat (verbranding en beweging). We hebben sowieso calorieën nodig voor de ruststofwisseling: energie om normale lichaamsfuncties te kunnen laten plaatsvinden, zoals temperatuurregulering, de bloedcirculatie, spijsvertering en alle andere stofwisselingsprocessen in ons lichaam. Naast de energie die we hiervoor nodig hebben, hebben we ook energie nodig voor onze dagelijkse activiteiten. Want als je beweegt, dan verbruik je. En verbruik je meer energie dan je in je lichaam stopt, dan val je af. Stop je meer energie in je lichaam dan je gebruikt, dan neemt je gewicht toe. Volgens deze website verbrand je met sporten meer calorieën. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker een negatieve energiebalans hebt (minder eten dan je nodig hebt).

Meer sporten, meer eten?
Hoe meer je sport, hoe meer je moet eten. Klinkt logisch en dat is het eigenlijk ook. Het hangt er heel erg vanaf wat jouw doelen zijn, maar ook hoe jouw dagen eruit zien. Plof je na je workout direct op de bank en doe je niets meer, dan verbruik je de rest van de dag ook niet veel meer. Loop je op een rustdag een aantal keer ergens heen, je fietst ergens heen, je doet het huishouden, dan is dit ook een dag waarop je energie verbruikt. Het hangt dus niet alleen van een uur sporten af, maar ook van de rest van je activiteiten op een dag. Je verbruikt meer energie als je beweegt, dus dit kun je ook weer aanvullen met energie (eten en drinken). Naar mijn idee kan je eigen lichaam het beste aangeven wat het nodig heeft en wat er hierdoor gebeurt. De ene dag heeft het meer nodig dan de andere dag, dus luisteren naar je lichaam is belangrijk. Zorg voor een goede verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten en dat dit voldoende is voor jouw dagelijkse energieverbruik. Heb je doelen betreft afvallen, op gewicht blijven of aankomen, dan kun je ervoor kiezen om onder, op of boven je energiebalans te gaan zitten. Ga je daarnaast extra sporten, dan verbruik je dus meer, dus kun je in principe ook meer eten.

Easy as it is
Mijn gedachte hierover is heel simpel: ik hou van sporten, maar ik hou ook heel erg van eten. Dit heeft een goede werking op elkaar 😉 Ik merk op dagen dat ik sport, ik ook meer behoefte aan eten heb en hier geef ik dan ook toe: ik vind het fijn om mijn lichaam positief te voeden. Inmiddels denk ik goed te weten wat mijn lichaam zoal nodig heeft. Ik luister naar mijn lichaam en heeft het de ene dag meer nodig dan de ander, dan eet ik de ene dag meer dan de ander. Voor mij werkt het zo!

Hier nog een aantal links naar blogs die hier mee te maken hebben:
Wat eet je voor of na het sporten?
Heb je honger nodig om af te vallen?
Kun je vet omzetten in spier?
– Hoe verbrand je vet?

1 Comment

Alissa april 5, 2017 at 21:12

Leuk artikel! Zelf eet ik op dagen dat ik sport ‘s avonds een extra schaaltje havermout met pindapasta 🙂

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram