HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: kun je vet omzetten in spier?

geschreven door Marit februari 27, 2019 7 Comments
vet omzetten in spier

Zelf vond ik het altijd erg logisch klinken: vet omzetten in spier. Helaas is het niet zo makkelijk als het klinkt. Vet kun je niet omzetten in spiermassa. Hoe dit precies zit, ga ik je in de ‘Weetje Woensdag’ van deze week aan de hand van bronnen op internet uit leggen!

Van vet naar spiermassa
Vetcellen bevatten geen stikstof, dus kan dit niet worden omgezet in aminozuren. Bij spieropbouw herstelt een spier van een (zware) training, bij dit herstel gebruikt het lichaam aminozuren. Deze kleine bouwsteentjes zijn onderdeel van eiwitten. Vet kun je dus niet omzetten in aminozuren. Uit deze theorie van FIT.nl blijkt dus dat het lichaam niet in staat is om vet in spiermassa om te zetten. De enige manier om effectief spiermassa op te bouwen is een combinatie van krachttraining en eiwitrijke voeding. Om vet te verliezen, is een negatieve energiebalans/calorietekort belangrijk. Dit kun je bijvoorbeeld in combinatie met cardio en krachttraining doen.

Kun je vet verliezen en tegelijkertijd spiermassa opbouwen?
Je kunt dus geen vet omzetten in spiermassa. Maar kun je wel én vet verliezen én spiermassa opbouwen op hetzelfde moment? Zoals ik hier boven benoem zijn het twee verschillende processen: als je vet wilt verliezen, moet je een negatieve energiebalans creëren (minder eten) en om spiermassa op te bouwen moet je krachttraining combineren met eiwitrijke voeding (meer eten). Beide processen zijn volgens deze website dus in conflict met elkaar en is eigenlijk vrij onmogelijk. Je kunt niet tegelijk én spiermassa opbouwen en vet verliezen.

Er zijn wel uitzonderingen. Bij mensen met overgewicht en ongetrainde mensen kunnen de aanmaak van eiwitten dusdanig vergroten dat er zelfs met een tekort van calorieën toch spierweefsel opgebouwd kan worden. Er kan dus spiergroei komen, wanneer er voor het eerst aan krachttraining wordt gedaan, ook al heb je dan een negatieve energiebalans.

Wil je vet verliezen? Dan is het belangrijk om je hier op te focussen en je niet te richten op spiermassa. Wil je vet verliezen, dan moet je een negatieve energiebalans creëren.  Meer hierover vertel ik je in deze blog.

Wil je spiermassa opbouwen? Dan is het dus juist belangrijk dat je een positieve energiebalans creëert. Meer eten dan je nodig hebt en rekening houden met je eiwit-inname. Eiwitten zijn namelijk een belangrijke bouwstof voor de spieren. In deze blogpost vertel ik je daar meer over.

Zelf ben ik eigenlijk met beide processen niet bezig. Ik ben vooral bezig met onderhoud, wat er voor mij op neer komt dat er dagen zullen zijn dat ik een positieve energiebalans heb, maar ook een negatieve. Ik hou het namelijk niet in de gaten, maar train en eet gewoon op gevoel, omdat ik geen bepaalde doelen heb op het moment.

Hoe zit dat bij jou? Ben jij bezig met spiermassa opbouwen? Of juist bezig met vet verliezen? 

7 Comments

Bianca februari 1, 2017 at 12:39

Ik ben bezig met vet verliezen, ik wilde wat afvallen, ik ben nu dankzij mijn personal trainer ( die me weer altijd motiveert, en me heeft geholpen met wat aanpassingen in me eetpatroon ) 17 kilo kwijt, waar ik echt blij mee ben. Ik heb 1 x in de week pt zo fijn, en iedere week staat er weer wat anders op het programma.

Antwoord
Marit februari 2, 2017 at 16:00

Jeetje, 17 kilo! Wat knap, Bianca! Keep up the good work! Trainen met een PT is super motiverend!

Antwoord
Pascal februari 1, 2017 at 12:47

Goede post! Er zijn natuurlijk nog meerdere mogelijkheden, mits je al redelijk lean bent kun je ook recompen. Iets meer eten je maintenance calories op trainingsdagen en op rust dagen een deficit in je calorieën. Werkt ook niet als je al jaren lang sport maar in de beginstadia (1-5 jaar sporten) kan je best goed recompen om óf spiermassa te gainen zonder enkele vet gains of spiermassa te gainen en toch wat vet verliezen.

Vind dat dit fabeltje niet vaak genoeg getackeld kan worden – ik de gym hoor je het nog steeds dagelijks.

Antwoord
Marit februari 2, 2017 at 15:59

Ja, ik vind het op de één of andere manier ook heel logisch klinken, maar helaas. Je hebt gelijk, je zou het op die manier kunnen combineren. Maar als je de tijd hebt, dan denk ik dat je het beste op één ding tegelijk kunt focussen!

Antwoord
madelon december 27, 2017 at 12:21

ben jij hier vroeger wel mee bezig geweest? zo ja, hoe ging dat? zou het leuk vinden om hier meer over te weten! (misschien al een blogpost over geschreven?) ik wil beide processen heel graag, maar vindt het lastig om de keuze te maken dus hang ik er nu tussenin.?

Antwoord
Marit januari 6, 2018 at 18:03

Haha, dan zul je toch een keuze moeten maken 😉 Of gewoon beide! Ik denk dat ik er door middel van meerdere blogs al heb verteld hoe ik hier een beetje mee omga! 🙂

Antwoord
Myrthe februari 27, 2019 at 23:23

Ik ben vooral bezig met het opbouwen van spiermassa, omdat ik ook aan voetbal doe en hierbij zijn goede en sterke spieren heel erg handig 😉 Ook voel ik mij erg goed als ik aan het trainen ben voor meer spiermassa en voel mij na een training dan ook vaak voldaan. Verder ben ik lichtelijk bezig met het verbranden van (buik) vet, maar dit is niet mijn doel.

Antwoord

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram