HET IS...Weetje Woensdag

Weetje Woensdag: hoe verbrand je vet?

geschreven door Marit januari 4, 2017 0 comments

Vetverbranding zal denk ik een veel opgezochte term op google zijn geweest in 2016 en ik denk dat ook de zoekterm deze eerste week van januari weer hoog scoort. Veel mensen hebben als doel gesteld om af te vallen. Meer sporten, gezonder eten… Je kunt je richten op het getal op de weegschaal, maar kunt je ook focussen op je vetpercentage. Hoe je vet verbrand? Dat ga ik je in de ‘Weetje Woensdag’ van deze week vertellen!

Wat is vet?
Nu schreef ik eerder al eens een blog over vetten, maar dit ging over de vetten die we terugvinden in ons eten, niet de vetjes die we op ons lichaam terug vinden. Iedereen heeft lichaamsvet. Voor mannen is volgens deze website een ‘gezond’ vet percentage tussen de 13 en 18, voor vrouwen tussen de 18 en 25. Dit geldt vooral voor de leeftijden t/m 30 jaar, als je wat ouder bent, liggen de getallen iets hoger.
Er zijn volgens deze website twee verschillende soorten vetten: wit en bruin.
Bruin vet zet de energie in je lichaam om in warmte. Deze energie (calorieën) haal je uit voeding die bijvoorbeeld koolhydraten en vetten bevatten. De warmte die ontstaat door het bruine vet hebben we nodig om onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Dus hoe meer en hoe actiever het bruine vet, hoe sneller de verbranding.
Wit vet zet energie niet om, maar slaat het op. Dit vet bevindt zich rondom de organen en achter je huid. Dit is vooral het vet wat voor overgewicht of het welbekende bierbuikje zorgt.

Vetpercentage
Als je aankomt in vet, dan komt dit (waarschijnlijk) omdat je meer eet dan je nodig hebt. De energie die je dan te veel binnen krijgt, slaat zich op in vet of spiermassa. Afvallen kan door minder te gaan eten en/of door (meer) te gaan bewegen. Als je echt vet wilt verbranden, dan is het belangrijk om je vetpercentage bij te houden. Je lichaamsgewicht is namelijk volgens deze website opgebouwd uit het totaalgewicht van je botten, je spieren, organen vocht en natuurlijk lichaamsvet. Als je gaat afvallen, dan raak je in eerste instantie vaak veel vocht kwijt. Vocht weg, vet zit nog op zijn plaats. Ook kan het zijn dat als jij meer gaat sporten, je spiermassa toeneemt, wat er voor kan zorgen dat je zwaarder wordt, maar dat je lichaamsvet minder wordt. De weegschaal kan daarom niet altijd het juiste beeld geven, je vetpercentage wel. Hoe je je vetpercentage kunt berekenen legde ik al eens in deze blog uit.

Manieren om vet te verbranden
Om vet te verbranden (en dus niet perse om kilo’s kwijt te raken) is het van belang dat er meer wordt verbruikt dan er binnenkomt. Een negatieve energiebalans creëren. Dit kun je doen door bij te houden (in een app bijvoorbeeld) wat je zoal binnenkrijgt aan energie op een dag en wat je dagelijkse beweging is. Zo krijg je inzicht en kun je bijvoorbeeld je inname aan calorieën verlagen. Ook kun je ervoor kiezen om meer te gaan bewegen, zodat je energie verbruikt. Cardio of krachttraining? Aan de hand van de informatie op FIT.nl leg ik het je uit.

Cardio en/of krachttraining
Cardio is een zeer effectieve manier om gewicht te verliezen. Je kunt dit een lange tijd achter elkaar doen (45 min, 60 min, 75 min bijvoorbeeld) waardoor je een tijd achter elkaar calorieën verbrand. Met intervaltraining verbrand je sneller calorieën, maar vaak doe je dit minder lang.
Krachttraining is niet de meest effectieve manier om calorieën te verbranden, maar heeft wel veel voordelen. Je verbeterd de botdichtheid en als je het goed doet ontwikkel je meer spiermassa. Krachttraining zorgt ervoor dat je lichaamssamenstelling verandert. Je spiermassa neemt toe, je vetmassa af, wat er voor zorgt dat je misschien niet in kilo’s afvalt, maar dat je er wel gestroomlijnder uitziet. In deze blog vertel ik daar meer over.
De combinatie van cardio en krachttraining is dan ook een goede manier om vet te verbranden. Door cardio verbruik je vooral energie, met krachttraining werk je aan je vetvrije massage en de vorm van je lichaam. Dit natuurlijk in combinatie met een negatieve energiebalans (minder eten dan je verbruikt). Een goede stofwisseling draagt ook zeker bij aan het proces, hoe je die een boost geeft, lees je hier.

Naar mijn idee is het belangrijk om niet te veel te letten op het getal op de weegschaal, maar meer op je vetpercentage zelf, of wat ik zelf nog het fijnst vind werken: de spiegel/ progressie foto’s. Als je bezig bent met afvallen en je sport meer, dan kun je in spiermassa aankomen, waardoor het getal op de weegschaal niet zakt. Dit werkt alleen maar demotiverend. Wil je echt vet verbranden, hou dan zeker ook je vetpercentage bij, zodat je je progressie kunt meten.

Laat een comment achter

Mijn andere blogs



fitwithmarit

Toon meer... Follow on Instagram